Kako ćemo kupovati automobile u 2024. i hoćemo li ići na struju

01.01.2024

14:15

0

Kakva je bila automobilska 2023. i šta nas očekuje u 2024. godini

Kako ćemo kupovati automobile u 2024. i hoćemo li ići na struju
Ilustracija - Copyright 24sedam/Katarina Mihajlović

Kao i svakog prvog januara, nova godina je počela sporo ali da li će joj se "dodati gas", bar na automobilskom tržištu 24sedam se raspitao kod vodećih srpskih uvoznika i prodavaca.

- Nama je prošla godina bila zaista fantastična. Prešli smo cifru od 6.000 automobila i u odnosu na 2022. zabeležićemo rast od nekih 20%. Naša strategija i rad je ostao isti ali promenili su se uslovi na tržištu i ono se stabilizovalo. To ne znači nižu cenu, jer vozila nisu roba koja pojeftinjuje ali su sada nabavka i izbor mnogo bolji. A verovatno su se i neke porudžbine prelile sa 2022. na 2023. - kaže za 24sedam Aleksandra Đokić, direktorka marketinga kuće „AutoČačak“, vodećeg prodavca „Škodinih“ vozila kod nas.

Od ove godine očekuju još bolje rezultate jer ne samo da su se rešili problemi u lancu snabdevanja delovima u gotovi automobilima, nego na srpsko tržište, dolaze neki dugo očekivani modeli.

- Mnogo očekujem od 2024. jer stižu nam i električni modeli od samog početka godne a nešto kasnije tokom leta i redizajnirane verzije „kamika" i „skale“, zatim novi „superb“ i „kodijak“, pa „oktavija“ sa novim izgledom… - napominje Đokićeva.

U „Porše SCG“ nisu toliko optimistični po pitanju 2024. i generalnog evropskog i srpskog tržišta automobila. Posledice krize se i dalje osećaju i pre će doći do stagnacije tržišta nego do njegovog snažnog rasta, kaže za 24sedam Slobodan Pešić, direktor „Folksvagena“ za Srbiju i Crnu Goru u tom generalnom zastupniku „Folksvagen Grupe“.

- Najvažnije je kada će i koliko pasti kamate na kredite ali koliko će godina biti dobra zavisi i od toga da li će konačno na srpsko tržištu malo popustiti opterećenje koje daje uvoz polovnih vozila. Imamo odnos prodaje novih i polovnih vozila među najgorima u Evropi. Tek svako peto vozilo, ili čak četvrto, koje se godišnje prvi put registruje kod nas došlo je direktno iz fabrike. Nadamo se da će tu najavljena zabrana uvoza polovnih vozila sa euro3 i euro4 motorima da ima efekta, kao i sve veća ponuda električnih automobila kod nas – kaže Pešić.

24sedam/Katarina Mihajlović
Skook prodaje čeka pad kamata: Slobodan Pešić, Folksvagen/Porše SCG

 

 

Cene će, naravno, samo naviše

Što se tiče cena, tu kupci ne treba da gaje lažne nade – one neće nadole ni posle krize.

- Sirovine poskupljuju, sam proizvodni proces je skuplji zbog ekoloških zahteva i tehnoloških novina koje se očekuju od proizvođača i sve to košta. Nadamo se samo da će taj stepen rast biti sveden na neki uobičajeni godišnji – napominje Aleksandra Đokić.

 

Za premijum segment nema krize

Slobodan Pešić kaže da je srpsko tržište putničkih automobila u 2023. poraslo 4,3% za prvih 11 meseci, za koje postoje podaci koje obrađuje „Cubeteam“. Kod lakih komercijalnih vozila je palo za 7%.

- Osnova rasta u EU je veća dostupnost vozila a kod nas i pored veće dostupnosti nije došlo do tako velikog rasta. Razlog je poskupljivanje finansiranja vozila, od kredita do lizinga, visokom inflacijom koja čini da u budžetima kupaca automobili nisu prioritet – objašnjava Pešić.

24sedam/Katarina Mihajlović
Očekuju još bolju 20204: Aleksandra Đokić, AutoČačak

 

Ali, niti je isto kod svih marki i brendova, niti je ovaj rast jednak kod svih segmenata tržišta. I ovoga puta pokazalo se da i u vreme krize, premijum segment sa najskupljim vozilima ima svoje kupce. Kod premijum vozila „Mercedes“ i „Lendrover“ su praktično na istoj prodaji kao i u 2022, „Audi“ je porastao za 14% a „BMW“ za 25%… Otprilike je rast u premijumu između 15% i 20%, što nije malo.

- Deo rasta je uzrokovan time što je bolja snabdevenost tržišta vozilima. Drugo, kupci tih vozila su mnogo otporniji na ovakvu krizu. Veoma mali broj vozila iz ovog segmenta se finansira preko kredita ili lizinga. Za razliku od jeftinih vozila koja se gotovo sva kupuju kreditom, ovde se plaća kešom. I kao treće, tu nemate preterano mnogo flotne prodaje ali su 80% kupaca zapravo firme, na koje se vode automobili koje zapravo voze vlasnici kompanija ili preduzetnici – objašnjava Pešić.

Hoće li 2024. biti „na struju“

Da li će 2024. biti nešto više “na struju“ nego godine dosad Aleksandra Đokić kaže da je teško reći ali da je sigurno da će to i u Srbiji u nekom trenutku krenuti.

- Ljudi se načelno interesuju za električne automobile ali moraju prvo da ih vide uživo i probaju. Evo i nama sada stižu električne verzije koje ranije nismo mogli da dobijemo, recimo „enijak“ je sav išao u EU, pa ćemo sada videti. Naravno, ne očekujemo da će to sad ići kao i drugi modeli jer, između ostalog, naša infrastruktura nije još na nivou Evrope

U poređenju sa 2022. godinom, kada je najprodavanija bila „fabija“, u prošloj je u „AutoČačku“ letvica podignuta i kupci su najviše uzimali „oktaviju“ i „superb“. Ova dva modela su u prodaji „Škodinih“ vozila u Srbiji imali učešće sa po petinom ukupnog prometa.

- Ovi modeli su bili nešto povoljnije cene u odnosu na ostale modele jer kod prvog stiže fejslift a kod drugog nova generacija, tako da su to kupci iskoristili na pravi način. A nadamo se i da je kupovna moć malo porasla – objašnjava Đokićeva.
Ona kaže da je u „AutoČačku“ visoko učešće flotnih, odnosno kompanijskih, kupaca u ukupnoj prodaji, čak 70%.

- Kompanijama je bitna pouzdanost i vozila i pratećeg servisa, tako da kada to pronađu ne menjaju lako brend – napominje naša sagovornica.

Što se tiče snabdevanja delovima a time i vozilima, evropska automobilska industrija tu više nema problema koji su je pretili nekoliko godina unazad.
- Vratili smo se na standardne rokove isporuke od tri meseca, osim ako kupac ne naruči nešto posebno za sebe. Trudimo se da imamo lager vozila sa dobrom ponudom a one koji nemaju posebne zahteve – kaže Đokićeva.
Da tu više ne bi trebalo da bude problema, slaže se i Slobodan Pešić, dodajući da se to od polovine 2023. godine u Srbiji više ne oseća kao važan činilac na tržištu.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike