Koliko smo automobila kupili u 2023: Evropa porasla 16%, Srbija dobrih 11%

20.12.2023

19:35

0

Automobilsko tržište u Evropu se oporavlja sa znatno većom stopom nego što će to biti za celu ekonomiju a u Srbiji još više

Koliko smo automobila kupili u 2023: Evropa porasla 16%, Srbija dobrih 11%
Copyright 24sedam/Katarina Mihajlović

Evropsko tržište automobila bilo je veće ovog novembra za 885.580 vozila, koliko ih je novih registrovano u tom mesecu i to je 6,7% više nego pre godinu dana, saopštilo je danas Udruženje evropskih proizvođača automobila (ACEA).

Gledano samo mesečno i procentualno, srpsko tržište je bilo neuporedivo berićetnije jer sa prodatih (odnosno novoregistrovanih) 2.433 automobila prema podacima „Kjub tima“ (Cubeteam.com), to je rast od 54% međugodišnje. Nije loše za zemlju čiji će BPD ove godine potasti za do 3%.

Naravno, kada se pogleda šira slika i statistika se „unormali“, pa na uzorku od dosadašnjih jedanaest meseci ove godine, vidi da u EU međugodišnji rast iznosi 15,7% koliko procentualno iznosi novih 10 miliona vozila a srpski „samo“ oko 11%.

Naravno, taj dvocifreni rast od 24.752 vozila dosad svakako nije za potcenjivanje, kaže za 24sedam Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova (SAUV).

- Očekivali smo prodaju oko 25.000 putničkih vozila i oko 5.000 lakih komercijalnih, tako da rast postoji. Malo je struktura kod nas drugačija, i dalje se više proda dizelaša nego u EU, električna vozila su nam i dalje na simboličnih jedan odsto ali na tome moramo svi da radimo, od subvencija i infrastrukture sa strane države, do bolje ponude takvih vozila od uvoznika – kaže Ćorović.

Generalni sekretar SAUV kaže da se nadaju rastu i sledeće godine, uprkos lošijoj situaciji u kojoj se nalaze kupci automobila u Srbiji u odnosu na „kolege“ u EU.

- Mnoge stvari nam ne idu na ruku, od inflacije do visokih kamatnih stopa ali bitno je da nastavimo rast od 2020. godine – kaže Ćorović.

Što se tiče cena, iz automobilske industrije kažu da nije realno očekivati da cene padnu, jer to se jednostavno na ovako razvijenom i visokokonkurentom tržištu ne dešava.

Nema više (pre)dugog čekanja na isporuku

Rokovi isporuke su se u 2023. godini postepeno smanjivali i sada su i u Srbiji na nivou koji je bio pre kovida i pokidanih lanaca isporuke delova i vozila koji je epidemija donela.
- Sada se čeka 60 do 90 dana samo za vozila za koje je kupac želeo da mu fabrika napravi nešto posebno, dok se za standardna prodavci trude da ih imaju dovoljno na lageru ako ne u svojim autosalonima a ono u luci u Kopru, gde skladište prima 47.000 vozila namenjenih ovom regionu – objašnjava Boris Ćorović.

- Na cene utiče više faktora a najmanji je rast profit proizvođača. Pogledajte samo regulativu u EU koja se stalno uvećava i nameće nove obaveze fabrika, od ekologije pa do bezbednosti. Da je ostala, na primer, namera Evropske komisije da se uvede prvobitno veoma oštar euro7 standard emisije gasova imali bi poskupljenje malih automobila ido 3.000 evra. Takvo povećanje krajnje cene bi obesmislilo njihovu proizvodnju. A pored regulative, tu su skuplje sirovine, energija, trošak uvođenja novih tehnologija koje kupci očekuju... – napominje naš sagovornik.

Do poskupljenja će doći i u 2024. godini, jer početkom godine se svode računi i uspostavljaju novi cenovnici.

- I inače su svake godine automobili poskupljivali, to je neminovnost. Nadamo se samo da ta povećanje neće biti velika i mimo onoga što je uobičajeno, ako već ne budu mirovale – zaključuje Boris Ćorović.

Italijani prvi u šopingu, Nemci stisli novčanike

Nacionalna tržišta automobila veoma su različita u EZ, čak i po trendu. Tako na primer, u Francuskoj je u novembru registrovan međugodišnji rast od 14%, a u Italiji čak za 16,2%. S druge strane, kod štedljivih Nemaca preplašenih recesijom, prodaja je manja za 5,7% nego što je bila u novembru 2022.

U novembru je u EU registrovan najveći broj novih vozila na benzin 32,7%, slede hibrid-električna vozila (HEV) sa 27,4%, električna vozila na baterije sa 16,3%, i automobili na dizel sa 12,2%.

Broj novih registrovanih električnih vozila na baterije (BEV), onih pravih e-automobila, je u novembru porastao za 16,4% međugodišnje, odnosno za 144.378 automobila.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike