Fordu dobro ide ali ne želi u rat cena sa Teslom

03.05.2023

09:35

0

Autor: 24sedam

Američki proizvođač automobila objavio dobre kvartalne rezultate ali očekuje gubitak na električnim vozilima ove godine

Fordu dobro ide ali ne želi u rat cena sa Teslom
Ilustracija - Copyright 24sedam/Katarina Mihajlović

Kompanija „Ford Motor“ uveliko je nadmašila procene profita u prvom kvartalu, zbog viših cena vozila i povećanog obima prodaje, ali je su ostale nepromenjene prognoze za celu godinu zbog zabrinutosti oko cena i sve veće ekonomske neizvesnosti u svetu.

Američki proizvođač automobila je u utorak objavio prilagođenu zaradu po akciji od 63 centa, što je daleko više od 42 centa, koliko su analitičari očekivali. To je bilo više od 38 centi, koliko je prijavljeno za isti period pre godinu dana, i 51 centa u prethodnom kvartalu.

Za ovu godinu „Ford“, čije sedište je u Dirbornu u Mičigenu, zadržao je svoju prognozu prilagođene zarade pre kamata i poreza (EBIT) u rasponu od 9 do 11 milijardi dolara, što je ponovio u martu, javlja „Blumberg Adrija“ (Bloomberg Adria).

Rival „Dženeral Motors“ (General Motors) je prošle nedelje povećao procene profita za 2023. za 500 miliona dolara na raspon od 11 do 13 milijardi dolara.

Nepromenjeni izgledi i zabrinutost zbog gubitaka na njegovim električnim vozilima uticali su na raspoloženje investitora. Finansijski direktor „Forda“, Džon Louler rekao je da „Ford“ nije povećao svoja očekivanja zbog toga što predviđa veći pritisak na cene jer se obim prodaje širom industrije "normalizuje" nakon poremećaja povezanih sa pandemijom i nestašicom delova.

- Svakako da smo imali solidno tromesečje, ali pred nama je veći deo ove godine. Makroekonomsko okruženje je u najboljem slučaju nepredvidivo - rekao je Louler u utorak u razgovoru sa novinarima.

Gubitak „na struju“

Prvi put „Ford“ je objavio rezultate po poslovnim jedinicama, a ne po mestu prodaje, pošto je izvršni direktor Džim Farli radikalno restrukturisao kompaniju staru 120 godina kako bi povećao fokus na električna vozila.

Bilans stanja otkrio je da je „Ford“ izgubio 722 miliona dolara pre kamata i poreza u segmentu električnih vozila koji naziva "model e", dok je zaradio 2,62 milijarde dolara na svojim tradicionalnim modelima na benzin u svojoj jedinici "ford blue".
Zaradio je 1,37 milijardi dolara na komercijalnim vozilima i uslugama u svom segmentu "ford pro".

Iz „Forda“ su rekli da očekuju da će ove godine izgubiti tri milijarde dolara na električnim vozilima, što odgovara ukupnom gubitku iz prethodne dve godine.

Farli ima cilj da postigne osam odsto prinosa na električna vozila, pre kamata i poreza, do kraja 2026. godine, kada je plan da kompanija proizvodi dva miliona električnih vozila godišnje.
Takođe je rekao da planira da pretekne Teslu, koja kontroliše dve trećine američkog tržišta automobila na baterije. Ali to je sve postalo komplikovanije jer je Ion Mask pokrenuo rat cenama snižavanjem cena modela njegove fabrike „Tesla“.

Čak i nakon što je Ford ranije u utorak, drugi put ove godine, snizio cene svog električnog "mustang mah-a", Farley je insistirao da neće žrtvovati profit za udeo na tržištu.

- Mi zastupamo pristup po kom ne treba dostići udeo na tržištu po svaku cenu. Uvek ćemo imati u vidu zdrav plan ka profitu -  rekao je Farli analitičarima.

Farli računa na to da će modeli sa tradicionalnim motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, kao što su kamioni "serije F" i "bronko", pomoći da se nabavi 50 milijardi dolara koje planira da potroši do 2026. godine za razvoj i proizvodnju električnih vozila.

Sve je u troškovima

Ali on je kritikovao operacije kompanije u prošlosti zbog neefikasnosti i on cilja da smanji troškove za 2,5 milijardi dolara ove godine, što uključuje na hiljade otkaza.

- Sve je u troškovima. Zbog toga su akcije tako dugo venule - rekao je u intervjuu Dejvid Viston, analitičar kompanije „Morningstar“, koji smatra da treba kupovati akcije „Forda“.

„Fordov“ zamah u oblasti električnih vozila usporen je u prvom tromesečju pošto je kompanija morala da prekine proizvodnju na pet nedelja svog pikapa "f-150 lajtning“ nakon što se jedan zapalio na posedu pored fabrike u Dirbornu.

To je, pored obustave proizvodnje "mustanga mah-a"radi proširenja fabrike u Meksiku, dovelo do toga da „Ford“ padne na peto mesto među prodavcima električnih vozila u Americi nakon što je prošle godine završio na drugom mestu iza „Tesle“.

- Potrebno im je mnogo više proizvoda u segmentu električnih vozila nego samo „jaltning“ i „mah“. I potrebno je da kompanija ima mnogo manja osnovnih troškova da bi se borila protiv „Tesle“ - rekao je Viston.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike