Ostoja Mijailović: Kad su investitori iz auto-industrije mogli da se udruže, zašto to ne bi mogli i najveći srpski privrednici (VIDEO/FOTO)

07.03.2023

18:00

1

Udruživanje 10 najvećih srpskih privrednika u odboru Košarkaškog kluba Partizan pokazalo je da nekad može da se pobedi sujeta, i da najveće srpske kompanije mogu da sede u jednom odboru i da imaju jedan isti cilj. Nas 10 zapošljavamo isti broj ljudi kao 35 "Zastava" u Kragujevcu, istakao je Mijailović

Ostoja Mijailović: Kad su investitori iz auto-industrije mogli da se udruže, zašto to ne bi mogli i najveći srpski privrednici (VIDEO/FOTO)
Ostoja Mijailović - Copyright 24sedam/Goran Sivački

Strani investitori su se na vreme udružili, za razliku od domaćih. Da nam je neko pre samo par godina rekao da će "Pežo", "Citroen", "Opel" i "Fijat" biti ista grupacija, ista porodica, niko ne bi poverovao. Ali jednostavno su viši interesi pobedili sujetu, pobedili su neke razmirice koje su imali u prošlosti. Najveći konkurenti u auto-industriji postali su partneri u istoj kompaniji. Smatram da je ključ našeg uspeha u tome da, recimo, 10 najvećih srpskih privrednika sednu i da naprave jednu kompaniju koja bi mogla da ponese investiciju tešku milijardu evra.

Na ovaj način Ostoja Mijailović, predsednik "OMR grupe“ i prvi čovek Upravnog odbora Košarkaškog kluba Partizan, u intervjuu za 24sedam objašnjava kako bismo mogli da pospešimo domaće investicije. On je u razgovoru za naš portal, na Kopaonik biznis forumu, pričao i o najvećim izazovima za srpsku privredu, ali i u kompanijama koje vodi, odgovorio je na pitanje koje sektore je kriza najviše pogodila, ali i o najvećim srpskim privrednicima koji sede u odboru Partizana.

Glavna tema Kopaonik biznis foruma je "Otpornost ekonomije u neizvesnim vremenima: ključni izazovi za Srbiju i Zapadni Balkan". Koji su najveći izazovi za našu zemlju u ovoj godini?

24sedam/Goran Sivački
 

- Imali smo priliku da slušamo guvernera NBS Jorgovanku Tabaković, a i Aleksandar Vlahović je izneo niz detalja o dešavanjima na našem tržištu. Svi smo svesni toga da je jedan od ključnih faktora inflacija, koja je u velikoj meri sada u usponu. Ipak, niko nije spomenuo, a ja bih rekao da je jako važna tema za pitanja ekonomije geopolitička situacija i dešavanja od kojih će zavisiti sama ekonomija. Srbija i naša vlada su se do sada dobro borile sa tom pozicijom neutralnosti kada je u pitanju Rusija i kada je u pitanju Kosovo. Važno je da što duže izdržimo tako, morali bismo da budemo jedinstveni kako bismo sačuvali ekonomsku stabilnost.

Srpska ekonomija se prilično oporavila proteklih godina, parametri od 2014. godine stalno rastu. Bili su trenuci kada su padali, videli smo situaciju sa energentima u celoj Evropi i kod nas, a mi smo se u toj situaciji jako dobro borili. Najveći izazov vidim u tim poltičkim odlukama od kojih će direktno zavisiti, da kažem, pozicija i snaga naše ekonomije u budućnosti.

Vi vodite više različitih biznisa u okviru "OMR grupe". Koji od njih je kriza najviše pogodila i gde su najveći izazovi za vas i vaše kompanije?

- Mi kao grupa, OMR grupa, godinama težimo ka tome da gradimo kockicu po kockicu i slažemo tu lego slagalicu, da napravimo vertikalni stub i vertikalno se integrišemo. Nama jeste baza auto-industrija, ali imamo i osiguranje, imamo firme koje se bave najmom i lizingom, zatim registracijom vozila i raznim uslugama oko održavanja vozila. S druge strane, mi smo zastupnici za "jaguar", "land rover", sada i za "hjundai", "subaru" i "isuzu". Mislim da ćemo nastaviti da jačamo taj stub, da ga vertikalno integrišemo, i mislim da je to jedini način da preživimo te velike transformacije i izazove koji dolaze u automobilskoj industriji.

24sedam/Goran Sivački
 

Vidite, dolaskom korone 2019. godine, nešto se dogodilo... Ima jedan dosta specifičan podatak, ali da se vratimo unazad. Godine 2007. u Srbiji je prodato 60.000 novih automobila i te godine je uvezeno 20.000 polovnih automobila. U 2019. godini, dolaskom pandemije, prodato je samo 20.000 novih automobila, a polovnih 160.000. Dakle, osam puta je uvezeno više polovnih automobila nego novih. I taj trend se nastavio, nikada se nije vratio na onaj iz 2007. godine.

Sada automobilsku industriju očekuju velike promene, a tiču se elektrifikacije vozila. Samim tim auto-industrija sada doživljava tu transformaciju. Mislim da će kompanije koje se bave sada u Srbiji automobilskim biznisom imati manju upotrebnu vrednost u budućnosti nego što je bila do sada. Vidite sada kompanije koje su potisnute kineskim proizvođačima, koji su pre evropskih proizvođača krenuli u elektrifikaciju vozila, i nekoliko godina su ispred. I da su primorale komercijalne proizvođače automobila, nama poznate evropske, da krenu u elektrifikaciju. Samim tim, kompanije koje se bave proizvodnjom automobila su počele da grade i platforme za onlajn prodaju automobila. Zbog toga je gomila tih objekata i ljudi koji rade u ovoj industriji u Srbiji u veoma nezavidnom položaju. Zamislite situaciju da 10.000 ljudi u Srbiji koji rade u auto-industriji, i koji se bave servisiranjem i prodajom vozila... Šta ako dođemo u situaciju da sve automobile prodaju putem onlajn platforme? Takođe, dolaskom električnih automobila i ta postprodaja i servisiranje vozila prestaju da postoje. Tako da su pred nama veliki izazovi, i celokupna ta transformacija biće veoma teška po celu auto-industriju.

U UO Košarkaškog kluba Partizan sedi 10, kako ste sami rekli, možda najvećih srpskih privrednika, a vi ste predsednik. Gde se vode "teže bitke“, da li na sportskom ili privrednom terenu?

Ako hoćete da napravite rezultate, da li je to biznis ili sport, morate da se borite i morate da radite dan i noć. Realno, sport i biznis imaju neke sličnosti, morate da zaradite novac i sa jedne i sa druge strane da biste ostali na tržištu. Mi smo višegodišnjim kvalitetnim radom u košarkaškom klubu uspeli da privučemo 10 najvećih privrednika u Srbiji. Često znam da kažem, i često to ponavljam, da nas desetoro koji sedimo u UO zapošljavamo isti broj ljudi kao 35 "Zastava" u Kragujevcu. Mislim da je ta domaća privreda jako važna i da je tu udruživanje srpskih privrednika u košarkaškom klubu pokazalo da može nekad da se pobedi sujeta, i da najveće srpske kompanije mogu da sede u jednom odboru i da imaju jedan te isti cilj.

Kada smo već kod domaćih privrednika, kako da osnažimo domaće investicije i domaće privrednike? Veliki akcenat je na stranim investicijama koje jesu velike i značajne za Srbiju, ali šta je sa domaćim?

24sedam/Goran Sivački
 

- To se na neki način pogrešno predstavlja u javnosti. S druge strane, država mora biti odgovorna, mora da prati stopu rasta, da bude na nekom evropskom nivou, ili veća, da bi ekonomija bila na uzlaznoj putanji, a srpskim privrednicima, odnosno nama, niko ne brani da razvijamo naše firme. Ono što je naš nedostatak u odnosu na strane investitore jeste to što su se oni na vreme udružili. Da nam je neko rekao da će "Pežo", "Citroen", "Opel" ili "Fijat" biti ista grupacija, ista porodica, niko ne bi verovao. Ali jednostavno su viši interesi pobedili sujetu, pobedili su neke razmirice koje su imali u prošlosti. Najveći konkurenti u auto-industriji su postali partneri u istoj kompaniji. Smatram da je ključ našeg uspeha u tome da, recimo, 10 najvećih privrednika sednu i da naprave jednu kompaniju koja može da ponese investiciju tešku milijardu evra. Jer šta se dešava, nema srpskih firmi toliko velikih sada koje mogu da nose neke ogromne investicije, koje mogu da vuku neke jeftine međunarodne kredite...

Ali sigurno kada bi 10 najvećih kompanija napravilo konzorcijum, mogli bi da ponesu najveću investiciju u Srbiji. Sigurno je 10 glava dosta pametnije od jedne glave, i da 10 velikih firmi koje su se godinama razvijale svojom sinergijom i finansijskim kapacitetima mogu da naprave ozbiljne rezultate. O tome treba da razmisle ljudi koji imaju najveće kompanije, i oni treba da budu vodilja u celom tom procesu.

Da li ste tako nešto predložili ili možda planirate da predložite kolegama koje sede sa vama u Upravnom odboru Partizana?

24sedam/Goran Sivački
 

- Iskreno, već smo razgovarali o tome, ali neko mora da krene prvi. Vidite, puno je prisutna sujeta u samoj privredi, tu ne mislim na Partizan, tu toga nema. Ali, ako budemo merili ko je veći, ko je snažniji, ko je najjači, nikada nećemo napraviti pomak u svemu tome. Ako su se najveće multinacionalne kompanije pomirile sa svojom sujetom, i prevazišle to sve, i ujedinile se radi višeg cilja, verujem da i mi to možemo u Srbiji. Zašto 10 najvećih srpskih privrednika ne mogu da budu zajednički vlasnici najvećeg trgovinskog lanca u Srbiji, ili da budu vlasnici najveće naftne kompanije u Srbiji? Sigurno da 10 najvećih srpskih privrednika mogu da budu bolji prijatelji u teškim vremenima nego što su to strane kompanije.

Imate sada situaciju sa geopolitičkim promenama kada neko može da dođe u situaciju da naredi stranim kompanijama da se povuku sa ovog tržišta. Srpske kompanije to neće da učine, one su matične kompanije, i mi nemamo drugu zemlju sem Srbije.

Kakve planove ima "OMR grupa" u narednom periodu?

- Nastavićemo dalje da jačamo taj stub, ta vertikalna integracija će nam dati neki vid garancije da ćemo kroz ovu tranziciju koju preživljava auto-industrija lakše proći i lakše je prevazići. Baš zato što imamo celokupan vid usluga pod našim krovom, sve ono što je važan proces u kupovini automobila, zatim dok se automobil koristi, vozi, i kada se posle zakupa vrati... Sve to dešava se pod našim krovom. Što se tiče osiguranja, jer mi smo vlasnici i jedine domaće osiguravajuće kuće, Globos osiguranja, ovaj sektor će takođe pretrpeti jedan ozbiljan udar. Osiguravajuća društva u Srbiji takođe preživljavaju svoju specifičnu eru i smatram da će morati da razvijaju nove vidove osiguranja. Moraćemo da radimo na tome, ne možemo da čekamo da zavisimo samo od auto-osiguranja.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike