Srbija treba da gleda i Istočnu Aziju: Velika prilika za domaće startape

28.01.2023

14:26

0

Srbija bi trebalo da iskoristi svoj potencijale i za izvoz znanja i IT usluga i na azijsko tržište, istaknuto je na konferenciji u Beogradu "Kako uspeti u Aziji iz Srbije".

Srbija treba da gleda i Istočnu Aziju: Velika prilika za domaće startape
Singapur - Copyright Profimedia

Broj kompanija i startapa iz oblasti IKT industrije u našoj zemlji stalno povećava, da se razvijaju neverovatnom brzinom i da treba da iskoriste svoje potencijale poslovanjem na azijskom tržištu, čime bi doprineli i privrednom rastu Srbije, istakla je ministarka nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Jelena Begović na konferenciji "Kako uspeti u Aziji iz Srbije".

Na konferenciji, koja je deo NINJA (Nove investicije u Japan) tromesečnog akceleratorskog programa namenjenog startapima u fazi intenzivnog rasta, okupili su se danas u Beogadu predstavnici azijskih državnih agencija, korporacija, domaćih startapa i države Srbije i predstavili mogućnosti koje azijsko tržište otvara za srpske startape i kompanije ali i obrnuto.

- Azija je vrlo moćno i ogromno tržište koje treba da otvorimo za našu startap zajednicu kako bi oni plasirali svoje proizvode i usluge na tom tržištu sa jedne strane, a s druge strane na taj način doprineli privrednom rastu Srbije, otvaranju novih radnih mesta i daljem razvoju startap ekosistema - navela je Begović.

Potencijala Srbiji svakako u ovom sektoru ne nedostaje jer je izvoz IKT usluga u 2022. godini bio vredan 2,5 milijardi dolara, dok je izvoz u tom segmentu jednog Japana manje do milijarde, rekao je  Nebojša Bjelotomić, direktor „Inicijative Digitalna Srbija“, jednog od organizatora skupa.

Direktor Afričko-azijske investiciono konsultantske kuće (AAIC) Šigeru Handa, predstavio je potencijal azijskog upečatljivim tržišta brojkama: tamo živi polovina svetske populacije i stvori se trećina globalnog BDP-a.

- Aziju kao priliku treba gledati bar jednako kao tržište Evrope ili SAD – ukazuje Handu.

Prihvatite Aziju ili...

Troje učesnika panela, koji godinama pa i decenijama žive i rade u Singapuru i Japanu, ukazali su na nekoliko stvari u kojima se to tržište razlikuje od ostatka sveta, pogotovo Zapada.

Profimedia
Pripremiti se za drugačiju kulturu, preduslov dobrog biznisa

 

- Azija je mnogo drugačija i morate tamo ići otvorenog uma i nastupati sa umerenošću i skromnošću. Ne očekujte brzi uspeh ali ako prihvatite Aziju i ona će vas i uspeh neće izostati – rekao je suosnivač startapa „HolyWally“ Veljko Vasić, koji šest godina uspešno posluje globalno iz Singapura.

Preduzetnik u više oblasti, Zoran Vasiljev iz fonda „Forty5VC“, napomenuo je da se biznis u Aziji odigrava na drugačiji način nego u EU ili SAD.

- Nema tamo nekog u kompaniji koji bi rekao „ja sam ovako odlučio“ jer se sve odluke donose širokim konsenzusom velikog broja zainteresovanih strana. Ukoliko ste nestrpljivi, možda Azija nije mesto za vas – kaže Vasiljev.

Na različitost kultura upozorava i Danijela Čabarkapa, menadžerka poslovnog razvoja iz kompanije „NTT Data Romania“ sa videšedecenijskim iskustvom rada sa japanskim tržištem.

- Morate biti spremni na različitost a onda i spremni da učite. Mnoge stvari se tamo ne izreknu, nego se vide i razumeju po sebi – kaže Čabarkapa.

Onaj ko je sprema da radi u, na primer Singapuru, vrata su mu širom otvorena. Firma se može otvoriti za dva dana, sa dva dolara minimalnog osnivačkog kapitala. Naravno, koliko uložite toliko će vas i ozbiljno shvatati, kaže Jogendran Tijagaradža predstavnik državne mreže podrške biznisu „Enterprajz Singapur“.

- Ideja Singapura je da bude „lego tabla“ na kojoj će preduzetni ljudi graditi i stvarati sve što može da sa napravi – zaključio je Tijagaradža.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike