Pokrenula se i Srbija: Na električne automobile sve više misle kupci ali i prodavci

12.04.2022

05:33

0

Prodaja električnih automobila u Srbiji je daleko iza one u Evropi ili Kini ali je na tržištu zapažen rast interesovanja kupaca ali i veći broj uvoznika

Pokrenula se i Srbija: Na električne automobile sve više misle kupci ali i prodavci
Copyright Pixabay

Među automobilskim vestima koje oslikavaju aktuelni trenutak na globalnom tržištu poslednjih dana zapažena je bila ona „istorijska“ iz Francuske o većoj prodaji automobila na električni nego na benzinski pogon. Naime, u prvom tromesečju  ove godine prodaja električnih i hibridnih modela činila je skoro 40 procenata ukupne prodaje novih automobila a udeo standardnih benzinskih modela bila je 38,3 posto, što se opisuje kao velika prekretnica za vozila s nižim emisijama štetnih gasova.

Srbija, naravno, nije ni blizu ovim procentima, ali nije da se ni na našem tržištu po tom pitanju jeftinije vožnje i zelene tranzicije u saobraćaju ništa ne dešava. Jer, razlozi da se razmišlja o „struji“ su isti i tamo i ovde - visoke cene na benzinskim pumpama i vazduh koji sve češće „možemo da vidimo“.

- Sve ide u jednom smeru. Recimo, Nemci su potpuno zabranili motore sa unutrašnjim sagorevanjem počevši od 2030. godine a to nije tako daleko, tako da ni mi nemamo izbora.

A interesovanje kod nas nije beznačajno jer, sudeći po informacijama sa tržišta, i ove godine isprazniće se fond od milion evra izdvojen za subvencije u 2022. mnogo naznačenog roka. Naravno nisu sve te pare za električne automobile i hibride jer veliko je interesovanje i za skutere. Ono što posebno raduje je da se povećao i broj firmi koje su počeli da uvoze električne automobile – kaže Petar Živković, predsednik Asocijacije automobilskih novinara Srbije.

Gorivo isplati ratu

Živković, dugogodišnji poznavalac domaće automobilske scene, kaže da je takav napredak na sprskom tržištu i očekivan u priželjkivan.

- Kada se zna da ako kupite električni automobil od 35.000 evra na kredit i uz subvenciju, rata će vam se isplatiti već na razlici cene goriva i struje. Čak i tamo gde je struja mnogo skuplja nego u Srbiji. Zbog toga bi bilo dobro da što više ljudi razmišlja o tome, kao i da fond za subvencije bude veći  – napominje Živković.

Da je jasno kojim putem razvijeni svet ide i šta je potrebno da i Srbija njime krene potvrđuje nam i profesor Boris Dumnić sa Fakulteta tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu.

- Stepen rasta tržišta električnih automobila u Evropi, Kini i na drugde gde se tome ozbiljno pristupa je zaista impozantan. To je posledica kako raznoraznih direktiva i odluka tako i stanja sa energentima ali i razvoja tehnologije. Da bi uhvatili korak i mi u Srbiji moramo i da pojačamo subvencije, jer očigledno je fond premali a procedura komplikovana, ali i poradimo na infrastrukturnoj mreži punjača – naglašava Dumnić.

Foto:Pixabay/ Stan Petersen
 

Profesor Dumnić kaže da svako ko razmišlja o električnom ili hibridnom automobili prvo u obzir uzme gde će ga dopuniti.

Hibridi idu ispred

Iako je trend interesovanja javnosti za ekološkim automobilima naklonjen električnim vozilima, i dalje su hibridni automobili bliži džepu kupaca. Njihov pravi predstavnik su modeli „Tojote“, koja će zbog toga i dalje u prodaji tući „Dženeral Motors“, koji potpuno odrekao hibrida. Skeptični prema e-vozilima, Japanci snažno guraju hibride i to je u eri kada je u SAD galon benzina (3,8 litara) probio rekordnih četiri dolara mnogo draže kupcima. Model „prijus prajm“ od 30.000 dolara potroši samo jedan galon da bi prešao 54 milje. To znači da ih 100 kilometara vožnje košta manje od 4,5 dolara. Najjeftiniji „Folksvagen“, ID.4 (električni golf) košta više od 40.000 dolara as „tesla 3“ 47.000. Zbog toga ne čudi da je u SAD hibrida prodato 7,5 odsto od svih automobila, a procenat EV je upola manji. Zajedno imaju oko 10 odsto, što je tek polovina učešća koje su ekološka vozila u februaru ostvarila u Evropi.

- Tu se javlja poznato pitanje „šta je starije…“, odnosno kako kupiti auto a nema punjača i kome postavljati punjače ako nema dovoljno, pa je jedino rešenje raditi infrastrukturu i jačati prodaju istovremeno. A u oba slučaja je tu potrebna podrška države ali i kompanija. Recimo postavi se punjač na parking kompanije i tako podstaknu zaposleni da kupe ekološko vozilo -  ističe Dumnić.
A „vožnja na struju“ donosi veliki broj prednosti, napominje naš sagovornik, od jeftinijeg prevoza, jeftinijeg održavanja o mnogo većeg komfora za korisnika, do manjeg zagađenja vazduha ili i manje buke u saobraćaju za sve ostale u okolini.
A u Srbiji se trenutno subvencije za kupovinu električnih i hibridnih vozila kreću od 250 evra za moped, 500 evra za motocikl, 2,500 evra za hibride do 5.000 evra za potpuno baterijska električna vozila.
Zahtev za subvencionisanu kupovinu podnosi se Ministarstvu zaštite životne sredine, do 31. oktobra 2022. godine. Prošle godine je kvota popunjena već sredinom avgusta.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike