Izbegnuta katastrofa i za građane i za NIS: Šta dobijamo time što će nam nafta i dalje stizati Janafom?

08.04.2022

19:15

0

Šta donosi odluka EU da se Srbija, odnosno NIS, izuzme od zabrane uvoza ruske nafte, i da li građani i privreda Srbije mogu da se nadaju jeftinijem gorivu?

Izbegnuta katastrofa i za građane i za NIS: Šta dobijamo time što će nam nafta i dalje stizati Janafom?
Naftna nesmetano od Krka do Pančeva - Copyright 24sedam/Profimedia

Odluka EU o izuzimanju Srbije iz sankcija prema Rusiji, odnosno ruskim kompanijama, čime je "skinuta omča“ Naftnoj industriji Srbije, svakako je vest dana i prosečnom građaninu teško je i spoznati šta bi se sve desilo da je zabrana ostala i da nafta ne može da nastavi da stiže do rafinerije u Pančevu Jadranskim naftovodom (Janaf).

- U moru loših ekonomskih vesti ovo je jedna od retkih dobrih. Možda se ne shvata dovoljno jasno, ali ovo je spasonosna vest za srpsku privredu, ali i građane. Srbija nije imala praktično nikakvu alternativu da zameni naftu koja stiže Janafom – ističe za 24sedam profesor ekonomike Ljubodrag Savić sa Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.

Snabdeva se 90 odsto domaćeg tržišta

Naime, firma "Jadranski naftovod" (JANAF), koja upravlja Jadranskim naftovodom (izgrađenim 1979. godine kao Jugoslovenski naftovod), najavila je sredinom marta da od 15. maja više neće prosleđivati naftu u Srbiju, prema odluci Evropske unije o četvrtom paketu sankcija prema ruskim kompanijama zbog vojne intervencije Rusije u Ukrajini. Te sankcije podrazumevaju zabranu saradnje sa ruskim kompanijama, a to je uključivalo i Naftnu industriju Srbije koja je u većinskom vlasništvu ruskog „Gaspromnjefta“.

Danas je stigla vest iz Brisela da sankcije ne važe za Srbiju, odnosno NIS, tako da će biti moguća realizacija ugovora po kojem je srpska firma, koja snabdeva 90 odsto domaćeg tržišta derivatima, ugovorila sa Janafom dopremu 3,2 miliona tona sirove nafte ove godine.

- Da je to prestalo, ne bi bilo neke ozbiljne mogućnosti da se ta nafta nadoknadi. Imamo prugu do Bara, ali ona je u katastrofalnom stanju i transport tolike količine nafte bi trajao "letnji dan do podne“. Pitanja su i šta Bar kao luka objektivno može da pruži, a i gde bi nabavili cisterne, jer Železnice Srbije nisu u mnogo boljem stanju nego što je ta pruga. Eventualno Dunavom, kao devedesetih, ali ni tu nemamo firme koje su opstale, a i to je veći transportni trošak – napominje Savić.

Sporo i skupo

Iz Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) ipak se nadaju da se odluka o zamrzavanju cene neće održati duže od aprila.

- Pri ovako dinamičnim promenama na naftnom tržištu u svetu bilo kakvo administriranje je sporo i ne može da prati ono što se dešava na tržištu. Zabrana već dugo traje, dovodi do potencijalno velikih gubitaka naftnih kompanija i posledica koje bi mogle da budu dugoročne – kaže za 24sedam Tomislav Mićović, generalni sekretar UNKS.

Sa odlukom iz Brisela posebno mogu da budu zadovoljni u Naftnoj industriji Srbije, jer, kako je za 24sedam prethodno rekao profesor Goran Radosavljević, direktor Instituta FEFA, ta strateška kompanija za Srbiju je bila direktno i veoma ozbiljno ugrožena.

- Takva odluka o zabrani, koja je važila za Srbiju i NIS, ali ne, recimo, za Bugarsku i rafineriju takođe ruskog “Lukoila“, bila je neodrživa. Skandalozno bi bilo da se dopusti da naftne kompanije iz regiona, poput „Lukoila“ ili „Mola“ koji drži hrvatsku „Inu“, unište NIS kao konkurenciju uz pomoć sankcija EU – rekao je Radosavljević.

Cene goriva ostaju pod kontrolom

Buduća Vlada Srbije sada ima jedan veliki problem manje, ali cene goriva će i dalje biti velika briga. Gorivo od "jadranske“ nafte možda neće biti astronomski skupo kao što je moglo biti, kako kaže Savić, ali cene će morati da ostanu pod kontrolom.

- To što uredba nije produžena na mesec dana, već samo do kraja aprila, ne vidim kao znak da će se prekinuti sa državnim mešanjem na tržištu. Bar ne što se tiče privrede. Možda bi se, ako bude moralo, mogla "žrtvovati“ potrošnja građana, i tu pustiti cene, ali za privredu i posebno poljoprivredu će, bojim se, ostati limitirane još neko vreme. Vlada sada mora da izračuna šta joj je manji gubitak, a sa skupim transportom i energijom u proizvodnji, i svaki građanin će biti na gubitku zbog skoka cene svih proizvoda – ukazuje Savić.

Screenshot: Bloomberg
 

Tehnička vlada je, dok se ne izabere nova posle održanih parlamentarnih izbora, odlučila da produži trajanje Uredbe o ograničenju visine cena derivata nafte do kraja aprila. Prema toj uredbi, ograničavaju se cene osnovnih derivata, benzina BMB95 i evrodizela, dok je cena benzina i dizela sa aditivima, kao i auto-gasa (TNG) slobodna.

Regulisane cene se menjaju jednom nedeljno, petkom po podne, a fiksirana je samo cena dizela za poljoprivrednike (179 dinara za litar).

Prema današnjem usklađivanju cena, koje će važiti nedelju dana, litar benzina koštaće 174,2 dinara, a dizela 196,4 dinara.

Goriva su pojeftinila za poslednje dve nedelje za nešto manje od dva dinara, jer je i cena nafte na svetskom tržištu u padu poslednje dve nedelje. Trenutno je barel brenta oko 100 dolara, ali su prognoze svetskih analitičara da će se cena kretati na nivou od 110 dolara sve do kraja godine.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike