Mislite da je sada sve skupo? A tek sledi…

23.10.2021

20:35

0

Iako naviknuti da domaće šok cene, i to ne u pozitivnom (reklamnom) smislu, građani Srbije se neće prijatno iznenaditi ni najavama novih cena robe koja nam stiže iz sveta. I to ne samo do kraja godine

Mislite da je sada sve skupo? A tek sledi…
Pixabay/Steve Buissinne

U Srbiji je „sve poskupelo“, sve češće konstatuju potrošači u povratku iz svakodnevne nabavke. To postaje uzrečica, bilo da se radi o ceni mesa u samouslugama, povrća na zelenoj pijaci ili neke robe koja na ovdašnje rafove dolazi iz sveta.

A vesti koje stižu iz istog tog sveta ne donose ni malo optimizma da će to prestati. Naprotiv.

Potrošači širom sveta će biti šokirani još višim cenama svakodnevnih proizvoda koje im spremaju proizvođači, sudeći prema poslednjim vestima iz kompanija poput prehrambenog i džina kućne hemije i kozmetike „Unilevera“ ili fabrike maziva u Srbiji prepoznatljivog imena “WD-40“.

„Unilever“, firma koja proizvodi „dav“ (dove) sapun ili „magnum“ sladolede na štapiću podigla je cene za više od četiri odsto u poslednjem tromesečju. To im je najveće povećanje od 2012. godine, a dolazi kao signal poskupljenja koje će se protegnuti i na sledeću godinu, piše „Blumberg“.

Sličan „refren“ dolazi i iz „Nestlea“, „Prokter end Gembla“, italijanskog „Danonea“… firmama koje dominiraju supermarketima, ali i kuhinjama i kupatlima prosečnog potrošača.

Britancima ipak najgore

Podanici nekadašnje globalne imperije Velike Britanije danas mnogo bolje razumeju muke trećeg sveta. Ako ni zbog čega drugog a ono zbog muka koje kod kuće imaju posle Bregzita. Hotelskom i restoraterskom sektoru nedostaje 500.000 radnika i trošak bi mogao da im se poveća 18 odsto ove godine. Transport je zbog nedostatka vozača noćna mora trgovaca i uvećane plate i tu naduvavaju troškove. Veće rashode imaće čak i prodavci polovnih automobila. Tražnja velika, teško nalaze šta da prodaju a 17 odsto kola starih godinu dana je skuplje nego novi modeli – jer se ovi čekaju na isporuku i šest meseci.

- U sledećih najmanje 12 meseci ćemo biti pod inflatornim pritiskom a sada smo u situaciji koja se događa jednom u dve decenije – kaže prvi čovek „Unilevera“, Alan Džop u intervjuu „Blumberg TV“.

Proizvođačke kompanije su škripcu između izazova koje im donosi isprekidan lanac snabdevanja sirovinama i delovima, kao i višim cenama energije, sirovina, pakovanja i transporta. I dok proizvođači potrošačke robe u porukama od ove nedelje uveravaju svoje ulagače da će uspeti da ograniče dugoročniji udarac na profitabilnost, to samo znači da će ta „bol“ bit prosleđena kupcima, koji će morati da više „istresu“ novčanike za predstojeći Božić.

Kupci neka se pripreme, firme već jesu

Problem je globalan a osećaju ga i najbogatiji. U SAD je inflacija rapidno ubrzala na najveću od 2008. godine ali rast nivoa cena iznad četiri odsto osećaju i sve druge razvijene zemlje.
U problemu su i centralne banke, pokušavajući da dokuče da li da odmah drastično smanje stimuluse i ogromne količine novca koji je sipan u sistem kao mera protiv lošeg ekonomskog uticaja pandemije ili to mogu i polako, ako je skok inflacije privremen.

- Situacija je ista širom sveta i potrošači moraju da je prihvate – kaže Dženifer Li, stariji ekonomista „BMO Kepital markets“.

Nije lako ni proizvođačima. Kompanije obično cene povećavaju postepeno, što u periodu starta povećane inflacije mnogo više šteti profitabilnosti. Ali, ako budu prebrze u prebacivanju troška na na kupce, ovi će preći na jeftinije proizvode kod konkurencije ili otkazati kupovinu. Neki proizvođači su i cenom ograničeni po dugoročnim ugovorima, pa si tu ni ne mogu pomoći.

- Ne možeš baš da cenu povećavaš dnevno. Ali, poskupljenje je svakako krenulo – kazao je „Blumbergu“ generalni menadžer „Nestle“, Mark Šnajder.

Cene proizvoda te kompanije su u SAD porasle 2,1 odsto u trećem tromesečju, najbrže u bar pet godina. Na tržištima u razvoju, u kakve spada i Srbija, cene su još veće. Švajcarski prehrambeni div „poskupeo“ je 2,6 odsto u prvih devet meseci ove godine.

Pixabay/ Photo Mix
Poskupeće sve, od hrane do lepote: Kozmetički salon

I pored toga, Šnajder očekuje da će i profit ove godine pasti zbog viših troškova,a li bi trebalo da se popravi u 2022.

- Ono što vidimo na inflacionom frontu je da će  situacija biti još gora i naravno da radimo na cenama da se izvučemo koliko možemo – kaže Šnajder.

Italijanski „Danone“ i američkim i evropskim kupcima najavljuje da će morati malo da se stegnu. To „malo“ je devet odsto poskupljenja njihovih proizvoda u drugoj polovini ove godine. Ali, ni to nije najgora vest.

- Mogli bi da vidimo i veću inflaciju dogodine – rekao je finansijski direktor Jirgen Ešer.

Zaključak je jasan, cene idu naviše i neće brzo obrnutim smerom.

- Vidimo da će cene ostati povišene do sredine sledeće godine, kada možemo da se nadamo neka olakšanja u delu lanca nabavke – nije previše optimističan Džej Rembolt, finansijski direktor američke firme „WD-40“.

 

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: G.M.Š.

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti