Kriza menja pravila: Biznis klasa postala preskupa, ali avio-kompanije su smislile nova sedišta za putnike na kojima će zaraditi

09.10.2021

18:20

0

Najveće gubitke zbog pandemije pretrpela je avio-industrija, ali kompanije iz ovog sektora pronalaze nove načine da zarade

Kriza menja pravila: Biznis klasa postala preskupa, ali avio-kompanije su smislile nova sedišta za putnike na kojima će zaraditi
kombo 234 - Copyright Pixabay

Decenijama je transport putnika ka turističkim destinacijama omogućavao velikim avio-kompanijama da pokriju osnovne troškove. Međutim, prednji deo aviona je bio onaj koji je uvek donosio najveći profit...

Stoga, kada su zbog pandemije obustavljena poslovna putovanja, a avio-kompanije pretrpele ogromne gubitke, prevoznici su bili prinuđeni da pronađu drugi način da uvećaju svoj profit. Sve više, pronalaze ga u tzv. premijum ekonomskoj klasi, u kojoj se putnici neće osećati kao u “stočnom vagonu”, što je svojevrsni sinonim za klasičnu ekonomsku klasu, a takođe neće morati da potroše hiljade dolara kako bi uživali u skupim pogodnostima biznis klase, piše Blumberg.

Kontrola je svima važna

Otkako se pojavio kovid 19, sve veći broj turista je spreman da malo više otvori novčanik i to za iznos koji je često više nego dvostruko veći od cene najjeftinijh karata u ekonomskoj klasi.

- Ljudi sada očajnički žele da uspostave kontrolu nad svojim životom, a avio-kompanije više ne mogu da ih svrstaju u jednu ili drugu kategoriju - izjavio je Juha Jarvinen, direktor prodaje u kompaniji Virgin Atlantic Airways ltd, koja je prva uvela ovu uslugu još 1992. godine, mnogo pre pandemije.

Ova tendencija je bila u porastu i pre pandemije, kada su se pojavila mesta u premijum ekonomskoj klasi, ne računajući dodatni prostor  u ekonomskoj klasi, a rasla je pet odsto godišnje, već tri godine pre udara korona virusa.

Istraživanje koje je sproveo Counterpoint Market Intelligence predviđa da će ovaj tempo biti još brži jer sve više prevoznika uvodi novi odeljak u avionima na dugačkim letovima. Taj deo ima malo šira sedišta, dodatnih nekoliko centimetara za noge, veću mogućnost obaranja naslona, veće ekrane i neznatno bolju hranu i piće.

Tri najveća američka prevoznika, American, United i Delta su uveli ovu klasu u dosta letelica svoje brojne flote. Emirates su svoju premijum ekonomsku klasu uveli po prvi put ove godine na pojedinim letelicama, što je po narudžbini uradila kompanija Boing.

Šta za putnike znači komfor

Finnair Oyj, kompanija koja se specijalizovala za letove koji povezuju Evropu sa istočnom Azijom preko Helsinkija uvešće sledeće godine ovu uslugu na svakoj od njenih 27 letelica.

- Lako smo se odlučili za ovu investiciju. Premijum ekonomska klasa je najprofitabilnije ulaganje za avio-prevoznike, a pandemija je to samo istakla u prvi plan - izjavio je Topi Maner, izvršni direktor ove kompanije.

AP Photo/Rob Griffith, File
 

Sedišta u premijum ekonomskoj klasi zauzimaju jedva 10 odsto prostora više nego ona u ekonomskoj, dok je za sedišta u biznis klasi potrebno tri puta toliko. Nemačka Lufthanza smatra da se premijum ekonomska klasa isplati, i to za 33 odsto više po kvadratnoj stopi od ekonomske, i šest odsto više od biznis klase. To je za 40 odsto profitabilnije od ove poslednje jer je manje sredstava potrebno za njeno uvođenje.

Nemački prevoznik ima premijum ekonomske kabine na sve 102 letelice koje saobraćaju na dugim letovima i uz to razmatra da dodatno izbaci još sedišta iz biznis klase, kako bi se ova sekcija dodatno proširila. Inicijalno, u Lufthanzi su bili zabrinuti da će ova usluga “pojesti” njihove rezervacije iz biznis klase, ali većinu čine putnici koji su doplatili iz najjeftinije klase.

Pet dana posla

Prema rečima Nilsa Doesa, direktora prodaje u Lufthanza Tehnik, potrebno je svega oko pet dana da se instaliraju nova sedišta i povežu kabine.

- To je prilično jednostavna inženjerska operacija – naveo je Does.

- Najviše se fokusiramo na premijum ekonomsku klasu - izjavio je Heike Birlenbah, direktor sektora za saradnju sa klijentima.

Pojedinci iz ove industrije upozoravaju da bi cena mogla biti problem za avio-prevoznike koji se tek oporavljaju od finansijske katastrofe izazvane pandemijom. Premijum sedišta koštaju između 8.000 i 20.000 dolara, što je manje od 75.000 do 250.000 dolara, koliko plaćate mesto na kome možete u potpunosti da se opružite. Ali je to i dalje oko pet puta skuplje od cene koju avio-prevoznici plaćaju za sedišta u najjeftinijoj klasi. A Kventin Munier, glavni strateg u kompaniji Safran SA koja se bavi proizvodnjom sedišta, kaže da neki avio-prevoznici imaju ozbiljne probleme kada je u pitanju prikupljanje sredstava neophodnih za ovakve promene.

- Dosta njih će radije sačekati i videti kako će se situacija dalje odvijati – ističe on.

Iz Lufthanza Tehnik, sektora nemačkog avio-prevoznika koji je specijalizovan za prepravke u kabinama, su izjavili kako su imali upite drugih avio-prevoznika po pitanju dodavanja premijum ekonomi sedišta uz smanjenje biznis klase, dok neki azijski avio-prevoznici razmatraju da u potpunosti ukinu biznis klasu, prenosi Blumberg.

Prednost daju spavanju, a ne prostoru

Današnja premijum ekonomska klasa je sličnija biznis klasi koja je uvedena tokom 70-tih godina 20. veka, i predstavlja marginalnu promenu u komforu uz značajno povećanje u ceni. Ali avio-prevoznici su poslednjih godina zanemarili prvu klasu i odlučili da će biznis klasa sa sedištima u kojima možete u potpunosti da se opružite i raskošna usluga biti ono što pravi razliku kada je njihov brend u pitanju.

Pixabay
 

Avio-prevoznici ipak nisu baš oduševljeni sedištima u kojima putnici mogu da se potpuno opruže. Ispitivanja su pokazala da je najvažnije iz ponude biznis klase mogućnost spavanja tokom noćnih letova.

- Tako da bi ovakva ponuda pre motivisala putnike iz biznis klase da se spuste u nižu klasu, umesto da ohrabri putnike iz najjeftinije klase da doplate za premijum - tvrdi Ben Betel, konsultant  u firmi Counterpoint.

To znači da će, kako on dodaje, u doglednoj budućnosti, uz nekoliko dodatnih centimetara prostora, glavna privlačnost premijum ekonomske klase biti taj topli osećaj kada znate da ne sedite na najgorim sedištima u avionu.

- Premijum ekonomska klasa nudi pristupačno bekstvo iz ekonomske klase i što je možda još važnije, pruža priliku putnicima iz najjeftinije klase da unaprede svoj status - izjavio je Betel.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike