Brza pruga od Atine do Budimpešte, preko Srbije, istorijski poduhvat

13.02.2024

11:25

0

Istorijska pobeda za Balkan i Srbiju je priključenje Grčke, kao još jedne zemlje EU, izgradnji brze pruge od Atine do glavnog grada Mađarske

Brza pruga od Atine do Budimpešte, preko Srbije, istorijski poduhvat
Copyright TANJUG/ MGSI/ PREDRAG MITIĆ

Grčka se, zahvaljujući dogovoru predsednika Srbije Aleksandra Vučića i premijera Grčke Kirjakosa Micotakisa, uključuje u projekat izgradnje brze pruge od Budimpešte ka jugu Evrope, što je istorijska pobeda za zapadni Balkan jer će evropski Koridor 10 ponovo postati jedan od najvažnijih evropskih koridora, poručio je danas ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.

– To je istorijska pobeda za Srbiju. Dobili smo još jednu zemlju, članicu Evropske unije, u našem projektu izgradnje brze pruge, zahvaljući predsedniku Vučiću, čime će cela srednja i zapadna Evropa, Koridorom 10, moći od Budimpešte preko Srbije i Severne Makedonije da stigne do Grčke – rekao je Vesić za TV Pink.

On je istakao da je jučerašnji dogovor Vučića i Micotakisa da se Grčka uključi u projekat izgradnje brze pruge od Budimpešte do juga Evrope veoma važan, jer će to promeniti život ljudi u Srbiji i drugim zemljama, omogućavajući lakši prevoz ljudi, ali pre svega brži prevoz robe i brzu vezu Srbije sa lukama Pirej i Solun.

Vesić je prethodnih dana bio domaćin svom grčkom kolegi, ministru Hristosu Stajkurasu, sa kojim je do Novog Sada prošao "Sokolom“ i pokazao mu 76 kilometara brze pruge koja je već u funkciji i kako teku radovi na još 108 kilometara pruge do Subotice.

Podsetio je da će se već u martu naredne godine od Beograda do Subotice brzim vozom putovati sat i 10 minuta, a od 2027. do Budimpešte za manje od četiri sata.

Za Beograd-Niš krenuli tenderi

Vesić je naveo da će u maju biti raspisan tender u okviru projekta izgradnje brze pruge Beograd - Niš za drugu i treću deonicu, a do kraja godine i za prvu.

Projekat izgradnje te brze pruge, duge 230 kilometara, vredan je 2,7 milijardi evra, od čega je 610 miliona evra grant Evropske unije.

– Mi smo sa Severnom Makedonijom potpisali ugovor da zajednički nastupamo pred EU, da obezbedimo novac za nastavak brze pruge do Skoplja. Mi već radimo prugu od Niša do Brestovca i onda ostaje još 135 kilometara do Preševa i 50 kilometara od granice do Skoplja, kako bismo imali prugu Skoplje - Niš - Beograd - Subotica - Budimpešta. A od juče se u ovaj projekat uključuje i Grčka – rekao je Vesić.

Naveo je da u Grčkoj već postoji pruga koja omogućava brzinu 150 kilometara na sat i koju će da modernizuju, od Atine do Soluna, a gradiće se pruga od Soluna do Idomenija, na granici sa Severnom Makedonijom, dužine oko 70 kilometara.

– Zajedno ćemo raditi na tome da se povežu Solun i Skoplje. Tada ćemo imati 1.512 kilometara dugu brzu prugu od Budimpešte do Atine – naglasio je ministar Vesić.

Dodao je da to znači da će se za 13 sati brzim vozom putovati od Mađarske, preko Srbije i Severne Makedonije, do Grčke.

– Ljudi će moći brže da putuju, a mi ćemo biti povezani sa lukama Pirej i Solun, što je najvažnije za razvoj privrede. Predsednik je istakao da je Srbija spremna da sarađuje sa Grčkom o zakupu luka Pirej i Solun, jer je važno da imamo lučke kapacitete i o tome će se razgovarati, ali je pruga preduslov za to – rekao je Vesić.

Luka Pirej, ondnosno kompanija kojaj e njen operater je u vlasništu globalno važnog igrača, kineske brodarske kompanije „Kosko“ a luka u Solunu u vlasništvu ruskog milijardera grčkog porekla Ivana Savidisa (Beltera Investments), koji je poznat i kao vlasnik FK Paok.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike