Kuljani dobili prvi srpski Energetski info centar

16.10.2023

14:55

0

Sve informacije o tome kako mogu da uštede na troškovima energije, kratkoročno i dugoročno, potrošači u Kuli sada mogu dobiti na jednom mestu

Kuljani dobili prvi srpski Energetski info centar
Miunistarka Handanović, gradonačelnik Miljanić i direktorka Išam - Copyright Tanjug/Siniša Kopunović

Otvaranjem "Energetskog info centra" građani Kule prvi su u Srbiji koji su u mogućnosti da se na jednom mestu bliže i celovitije informišu o energetskoj efikasnosti, o merama koje mogu preduzeti u cilju što manjeg rasipanja energije, kao i o subvencijama koje nudi država.

Ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović otvorila je danas u Kuli prvi „Energetski info centar“ u Srbiji, koji je realizovan u okviru programa resornog ministarstva, projekta „Bolja energija“ Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) i opštine Kula.

- Ulaganje u energetsku efikasnost je isplativo i ekonomski, ali ekološki, i drago mi je da sve više lokalnih samouprava to prepoznaje, naravno i građana. Povećanje energetske efikasnosti je naš strateški cilj kad je energetika u pitanju, da bi upravo mogli da ostvarimo i ciljeve obnovljivih izvora energije i smanjenje emisije štetnih gasova i zbog svega toga nam je bitno da budemo energetski efikasni. To je prepoznato i u strategiji novog razvoja energetike do 2040, sa projekcijama do 2050. godine, ali i u nacionalnom planu koji je u procesu usvajanja i koji se bavi našim ciljevima za 2030. godinu - naglasila je ministarka.

Planirano je da se ovakvi energetski info centri otvore širom Srbije, radi informisanja građana o pogodnostima i programima koje imaju kada je u pitanju energetska efikasnost.

- Povećanje efikasnosti zahteva uključivanje svih nas, znači i države i lokalne samouprave i sami građana, i njegovo ostvarivanje ne može da zavisi samo od velikih investicija koje država realizuje ili pak od privatnih investicija u obnovljive izvore energije, već zavisi od toga kako se svakodnevno odnosimo prema energije, koliko smo spremni da menjamo naše navike svakodnevne i koliko će nam ulaganja upravo u domaćinstva i u povećanje energetske efikasnosti u domaćinstvima doneti koristi u budućnosti. Najjeftinija je ona energija koja se ne potroši - dodala je ministarka.

Da se svako "preračuna"

Kroz ovu digitalnu platformu, građani gde god se nalazili, u Beogradu ili u Novom Pazaru, ili pak u Kuli, mogu da izračunaju, odnosno da se informišu koje su to mere koje su najisplativije u stambenoj jedinici u kojoj žive, koliko one koštaju, za koliko godina će im se isplatiti investicija... To su okvirne informacije, ali daju građanima svest koliko to može da ih košta određena mera energetske efikasnosti, šta ona uključuje i tako dalje.

Ministarka je kazala i da je za period od četiri do pet godina koje su pred nama, država obezbedila dva i po puta više sastava za mere energetske efikasnosti nego prethodne dve, tri godine pa će tako moći i duplo veći broj građana da uključimo i u novi program subvencija.

Za ovu godinu obezbeđeno je oko 400 miliona dinara za mere energetske efikasnosti u Kuli i za manje od dva dana se prijavilo 160 građana. Prvi energetski centar u Srbiji, odnosno u Kuli, u ime Američke ambasade otvorila je i Bruk Ajšam, direktorica USAID misije u Srbiji.

- Sa resornim ministarstvom kroz naš projekat „Bolja energija“, zajedno radimo na tome da Srbija pronađe prava i pametnija energetska rešenja. Nadamo se da će ovaj model energetskih info centara biti ponovljen širom Srbije kako bi građani Srbije mogli da budu energetski efikasniji i da dobiju odgovor na sva pitanja u vezi sa energetikom. Nadam se i da će ovde procvetati jedan energetski turizam u Kuli, jer će ostale opštine slati svoje zaposlene i energetske menadžer u Kulu da vide kako to Kula radi i kako građeni ovde štede energiju i naravno da vide iz perspektive jednog običnog građanina šta je to potrebno da se uradi da bi se uštedeo novac kada u pitanju račun za struju i potrošena energija - kazala je Bruk Ajšam, direktorka USAID misije u Srbiji.

Gradonačelnik Kule, Damjan Miljanić je zahvalio na poverenju koje je ukazano jednoj maloj opštini u Srbiji kakva je Kula, kako bi ona kao pionir iznela ovakav projekat značajan za celu državu.

- Otvaranje jednog info centra možda zvuči kao mala stvar, ali to je početak jedne velike priče, gde će se u budućnosti milioni građana Srbije upoznati sa benefitima uštede, pokrenuti jednu lavinu koja se aktivirati i privatni kapital, kapital banaka, i uticati ne samo na one efekte o kojima je ovde govoreno u smislu uštede energije i efekte ekologije, nego i jednu veliku novu privrednu aktivnost - rekao je Miljanić.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike