Cena uzela danak: Veliki pad prodaje automobila u regionu ali neće biti jeftinije

23.04.2023

07:35

0

Autor: G.M.Š.

Zbog rasta cene i dugog perioda čekanja na isporuku u 2022. godini trpela je prodaja novih automobila a na pad kod polovnjaka više uticala cena. Ali, to ne znači da treba čekati pojeftinjenje

Cena uzela danak: Veliki pad prodaje automobila u regionu ali neće biti jeftinije
Ilustracija - Copyright Profimedia/Pixabay

Automobili i u 2023. godini nastavljaju da poskupljuju i to jednako novi i polovni i to ni u regionu nije specifičnost samo za Srbiju. Što se domaćeg tržišta tiče, koliko su danas skupa kola najbolje se videlo na martovskom Sajmu automobila u Beogradu. Tamo je nemoguće bilo naći i mali gradski automobil u „klot“ verziji ispod 12.000 evra, a ono što se nekada smatrao automobil „normalan srednje klase“ kao što je recimo „folksvagen golf“, sada košta 30.000 evra.

Ovakve cene uzeće ozbiljan danak na prodaju, pokazuju to i podaci za prošlu godinu, i to ne samo u Srbiji, videćemo iz uporednih podataka iz Hrvatske.

Zbog visokih cena i kod novih i kod polovnih automobila, a kod novih i zbog toga su se čekali da stignu iz fabrike do domaćeg dilera od šest do devet meseci, znatno je pala prodaja automobila u oba segmenta u 2022. godini. To pokazuju i statistički podaci o prvi put registrovanim novim i korišćenim vozilima iz uvoza.

U Srbiji je prošle godine prvi put registrovano 159.580 automobila, od čega 139.793 polovnjaka i 19.787 novih automobila. To je godišnji pad od devet odsto kod novih i 11 odsto kod polovnih automobila.

U Hrvatskoj, gde je platežnija klijentela vozača, pad je nešto manji ukupno (15 naspram sprskih 20 odsto), pa je novoregistrovano 106.455 automobila, od čega novih 37.044 a polovnih 69.411 komada.

Ilustracija: 24sedam/G.M.Š.
Kretanje broja novoregistrovanih automobila

 

Kod polovnjaka uvoz je bio za 15 odsto manji, a kod novih simboličnih jedan odsto nego što je to bilo u pret-hodnoj godini.

Sve manje vremena za jeftiniju kupovinu

Da li su kupci postali oprezniji pri određivanju prioriteta trošenja novca, da li su ponuda i izbor automobila bili toliko manji ili je reč jednostavno o tome da su se tokom ekonomske krize i pre toga pandemije istanjili budžeti, može se raspravljati.

Međutim, iako se postpandemijska ekonomska situacija popravlja, a trebalo bi i da rast cena popusti u 2023. godini, pred kupcima nije baš dobro vreme za kupovinu. Pogotovo u Srbiji, gde od 1. januara 2025. predstoji i (potpuno opravdana) zabrana uvoza polovnih automobila sa „euro 3“ i „euro 4“ standardom emisije čestica koje zagađuju životnu sredinu.

Ukoliko se ne odustane od ovakve namere, kao što se već dešavalo, od prvog dana naredne godine najsta-rije uvezeno polovno vozilo moraće da bude ono koje je proizvedeno posle 31.12.2014. godine.

Time ne samo da će se značajno smanjiti emisija izduvnih gasova, već se poboljšati i bezbednost na pute-vima gde je prosečna starost vozila 17 godina a čak 84 odsto automobila od ukupno 2,3 miliona kojima se redovno obnavlja registra je starije od 10 godina.

24sedam/Katarina Mihajlović
Sve daje od prosečnog džepa; Folksvagenov "golf"

 

Doduše u toj bezbednosti i ekologiji nisu daleko odmakli  u Hrvatskoj, zemlji koja je već deset godina članica EU i gde je BDP po glavi stanovnika (PPP) za 65 odsto veći nego u Srbiji. Tamo od 1,8 miliona registrovanih automobila, starije od 10 godina je 67 odsto.

Da se situacija u Srbiji po ovom pitanju promeni, mogla bi da delimično učini i najavljena inicijativa da se 2024. godine uvedu subvencije od 2.100 evra za zamenu vozila sa starim dizel motorima za ona sa „euro 6“ standardom.

Do tada, ko je planirao da u narednih godinu dve kupi polovnjaka , sada je prilika jer sa podmlađivanjem voznog parka koji može da se uveze, značajno će skočiti cene. U teoriji to znači da bi neko ko je sada kupac najstarijeg automobila sa „euro 3“ motorom iz 2001 .godine, recimo „golfa 4“ morati da gleda da kupi „golfa 7“. A to je u evrima skok sa 1.700 evra oko 10.000, što je udar na budžet cenom koja je gotovo šest puta veća.

Pa, dobro razmislite ali ne čekajte predugo.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike