Kao u Holivudu: Ako imate između 100 i 10.000 evra - u Srbiji možete da uložite u film, a zarada je zagarantovana!

15.10.2022

17:35

0

Malim investitorima u Srbiji je producentska kuća „Mir Media“ pružila neobičnu priliku da ulože novac u filmsku produkciju i to za tržište Severne Amerike

Kao u Holivudu: Ako imate između 100 i 10.000 evra -  u Srbiji možete da uložite u film, a zarada je zagarantovana!
kuca od blata film copy - Copyright Printscreen/Youtube/VentuSrbija/Pixabay

Sada i u Srbiji svako ko ima 100 do 10.000 evra na raspolaganju za ulaganje može da bude deo produkcije filma koje se pravi za tržište Severne Amerike. Ovakva holivudska priča moguća je jer svoj najnoviji projekat „Mir Media Grupa“ namerava da jednim delom finansira završetak svog novog filma putem kraudinvesting (crowdinvesting) kampanje preko platforme Ventu.rs. Krajnji rok za ulazak u projekat je 31. oktobar.

Aleksandar Protić, vlasnik kuće „Mir Media“ (2006.) iz Beograda, sa ogrankom kompanije u Njujorku i iskustvom iza sebe od 60 dugometražnih filmova, 30 TV serija i oko 4.000 TV reklama, objašnjava za 24sedam kako će „zatvoriti finansijsku konstrukciju“ produkcije svog filma „Madbrik“ (Mudbrick, Kuća od blata).

- Kuriozitet za ovdašnje tržište je što mi pokušavamo da napravimo novi način finansiranja a time i snimanja filmova. Pokušavamo da se snimi film od investitorskih para i da to ne bude film samo za festivale, nego za publiku i tržište, kao biznis model. Kod nas, i generalno u Evropi, filmovi se i danas finansiraju iz nekih državnih fondova i budžeta za kulturu, pa nema prave motivacije da film napravi profit. Ovde sam ja najveći ulagač a otprilike trećina budžeta dolazi sa strane, od malih investitora preko kraudinvesting kampanje – objašnjava Protić.

On naglašava da se radi o kraudinvestiranju, preko Ventu platforme, a ne u javnosti mnogo poznatijem kraudfaundingu.

- Ovde se ne radi o tome da vi nama date sto, dvesta ili petsto evra a mi vama neke majice, postere, potpise..., već je reć o klasičnom investiranju koje sa sobom nosi neki prinos. To je uobičajena holivudska šema finansiranja ali na nekom manjem obimu, prilagođenom našim uslovima – ističe Protić, inače prošle godine primljen u u Američku televizijsku akademiju (EMMY) kao jedini član iz regiona sa pravom glasa.

Luka Pejović, direktor digitalne platforme Ventu.rs, za 24sedam objašnjava tu, za širu javnosti još „nebitnu“ razliku između „faundinga“.

- Kraudfanding je širi pojam koji obuhvata i kraudinvesting, i znači da se prikupljaju sredstva od velikog broja ljudi za neki određeni cilj, od humanitarnog, donacije do biznis projekta. Recimo, ove SMS poruke koje šaljemo za lečenje dece su zapravo kraudfanding. Specifičnost kraudinvestinga je to što je to investiranje od kojeg se očekuje neki prinos – razdvaja pojmove Pejović.

Šta se nudi i kakvo je prolazno vreme ovog srpskog filmskog „presedana“

Aleksandar Protić objašnjava da je ovo, relativno gledano, mala stvar za filmsku industriju, jer radi se o „malom“ filmu i malom budžetu, ali bi mogla da bude velika i za Srbiju i za region ako se „primi“.

Printscreen/Ventur.rs
 

U okviru kraudinvestinga za produkciju filma „Kuća od blata“ dosad je uloženo nešto više od 63.000 evra. Postavljeni cilj kampanje je od 100.000 do 160.000 evra. Investitorima se obećava 12 odsto očekivanog prihoda godišnje u naredne dve godine, plus bonus ako finansijski rezultat prodaje filma bude dobar.

Slovenska mitologija mamac za Amerikance

„Madbrik“ u režiji Nikole Petrovića (“Psi umiru sami”, nagrada za najbolju režiju na Valter Fest 2019), je folk horor film sa motivima iz slovenske mitologije. Zvezde ovog ostvarenja su Fili Brodi i oskarovac Endrju Hauard, poznati po filmovima „Limitleš“, „Tenet“, „Taken“, „Četiri venčanja i sahrana“...
Film već ima potpisanu severnoameričku distribuciju, koju radi poznata firma „XYZ films“ („Mandy“, „Arctic“, „Apostle“, „The Platform“, „Synchronic“...), sada se gleda na kom će festivalu da „startuje“.
- Jeste da je film komercijalan ali ipak mora da startuje se nekog malo većeg festivala kako bi se bolje prodao – objašnjava Protić za svoje čedo koje bi na prvom festivalu trebalo da se pojavi do februara 2023.
 

Aleksandar Protić kaže da je računica za očekivani prinos dobijena na osnovu iskustva sa njihovim prethodnim filmom, „Ederlezi rajzing“ ((A.I. RISING), naučnofantastičan film sniman u Srbiji na engleskom jeziku a koji je dobro prošao na američkom tržištu.

Taj film je imao budžet od 400.000 dolara a dosad je zaradio 585.000 dolara.

Za aktuelni projekat, kome je budžet 340.000 evra a minimalni očekivani prihod 550.000 je specifično da postoji i izvesna garancija jer ukoliko bi prihod „na blagajnama“ izostao, tu je „Mir Media“ koja u ugovoru stoji kao garancija posla i vraćanja pozajmice investitoru.

Ta firma, koja postoji od 2006. godine i čiji su finansijski bilansi za nekoliko godina unazad prikazani na vebsajtu, je najveći investitor projekta i stoji iza posebne firme osnovane za projekat iz tehničkih razloga koji su takođe navedeni na Ventu.rs.

- U slučaju da projekat iz razloga neke više sile propadne, moja osnovana firma će isplatiti ugovoreno iz para od tekućeg poslovanja a mali investitori su prvi u redu za naplatu – tvrdi Protić.

Aleksandar Protić je uveren da neće biti problema da se ova kraudinvesting kampanja okonča uspešno, jer već je skupljeno više od dve trećine novca a postoje dogovori sa investitorom koji je najavio ulaganje od 20.000 evra.

Ko su aktuelni investitori?

- Ja znam neke od naših investitora, i to su uglavnom ljudi koji su iz IT sektora ili biznisa. Većinom nisu klasični investitori koje interesuje samo novac i prinos, već imaju i želju da učestvuju u filmskom projektu i prosto vole film kao takav. I u Americi neko ko ulaže u film bi više zaradio da uloži u nešto drugo, recimo odlaganje nuklearnog otpada, ali ipak investira u film – ističe Protić.

Taj prinos, naravno, nije zagarantovan i to u Ventu.rs pokušavaju da jasno naglase u svojim kampanjama.

- Zbog toga i imamo ograničenja od minimalnog ulaganja od 100 evra a maksimalnog od 10.000, kako bi bili sigurni da ljudi razumeju se okolnosti pod kojima ulažu svoj novac. Investicija može biti i veća od toga ali onda nije neposredna, već se prvo zakazuje sastanak sa investitorom – naglašava Luka Pejović.

Printscreen/Youtube/VentuSrbija
 

Pejović ističe da svaka investicija sa sobom nosi svoj rizik i da to nisu osigurani depoziti u banci.

- U svim dosadašnjim kampanjama nismo imali slučaj da se novac nije vrati investitorima ali rizik, naravno, postoji. Ovaj poslednji projekat je specifičan i po tome što postoji garancija matične firme. To nije pravilo, ovde se pojavljuje zbog toga što je firma koja privlači investicije novoosnovana, iz nekih drugih razloga –  objašnjava Luka Pejović.

Uspešnost kampanja 100 odsto

Na Ventu.rs uspešno su okončane tri kampanje kraudinvestinga, i to ukazuje na perspektivnost ovakvog načina finansiranja i na srpskom tržištu.
- Dve su bile u proizvodnji prehrambenih proizvoda, treća je bila hotelijerstvo i evo sada imamo i kulturu, odnosno filmsku produkciju. Iznosi koji su se skupljali u prethodnima su išli od 40.000 do 75.000 evra a aktuelna je od 100.000 do 160.000 – kaže Pejović.

Pejović kaže da je očigledno i iz prikupljenih, odnosno investiranih iznosa, da se i u Srbiji interesovanje za kraudinvesting pojačava i da će uskoro biti na nivou onog u Sloveniji i Hrvatskoj.

- Sad već imamo priličan broj investitora koji investiraju u svaku našu kampanju, ne vežu se za neki poseban biznis, već ih interesuju perspektivni mali biznisi kao takvi – zaključuje Luka Pejović iz Ventu.rs.


BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike