Proverite svoju banku: Naknade bi trebalo da su sad 30 odsto manje

02.09.2022

08:36

0

Sa 1. septembrom trebalo je da i vaša banka vrati naknade na otprilike na nivo od 1. januara 2021. godine, kako glasi preporuka Narodne banke Srbije iz avgusta

Proverite svoju banku: Naknade bi trebalo da su sad 30 odsto manje
banke troskovi - Copyright Profimedia/Pixabay

Nakon višemesečnog niza tihog povećanja i najava da bi bankarske naknade mogle da budu obimnije i veće, reagovala je početkom avgusta Narodna banka Srbije i „savetovala“ da se te „takse“ na svakodnevni rad banaka vrate na raniji nivo.

Postignut je „džentlmenski dogovor“ da se zaključno sa 1. septembrom, sve naknade koje su podignute od 1. januara 2021. godine smanje za 30 odsto i da se ne povećavaju narednih godinu dana.

Uz to je NBS izmenila i propise i ubuduće će banke morati da najave i pravdaju svako podizanje cene usluga centralnoj banci kao regulatoru tržišta.

Iz NBS kao primer navode, da ako je recimo banka povećala naknadu za održavanje tekućeg računa sa 230 na 350 dinara, nakon umanjenja od 30 odsto, nova naknada će iznositi 245 dinara.

Isti princip se koristi i za ostale naknade koje su vezane za platni račun pa će tako kod izvršenja plaćanja, naknada povećana sa 0 na 20 dinara, nakon umanjenja od 30 odsto iznositi 14 dinara.

- Narodna banka Srbije je kao ključnu meru usvojila Odluku o platnom računu sa osnovnim uslugama. Njome je definisan minimalan paket usluga u okviru računa sa osnovnim uslugama, koji obuhvata platne usluge potrebne za svakodnevne životne aktivnosti, a čija je naknada ograničena na 150 dinara - rekla je Ivana Paunović iz Sektora za kontrolu poslovanja banaka u NBS.

Šta je sve trebalo da „pojeftini“ 1. septembra

NBS je donela tri ključne odluke koje su od najveće važnosti za građane, odnosno za korisnike bankarskih usluga.

Prvo, da sve banke koje su povećavale naknade za platne usluge građanima, i to još od 1. januara 2021. godine, te iste naknade umanje od 1. septembra ove godine za 30 odsto ili ih vrate na nivo pre njihovog povećanja (pre 1. januara 2021. godine).

Drugo, cene svih bankarskih usluga, odnosno visina naknada, tarifa i provizija, neće se povećavati. U prevodu to znači da će one godinu dana ostati "zamrznute“.

Profimedia
 

 

Treće, ograničava se cena paketa platnog računa sa osnovnim uslugama, i to na 150 dinara, ali i precizira njegova garantovana sadržina. Tako će, kako su naveli u NBS, građani koji se odluče za navedeni paket usluga imati mogućnost da dobiju tekući dinarski račun u banci, da besplatno podižu gotovinu na šalteru i na bankomatima svoje banke, da dobiju besplatnu debitnu karticu, mobilno i elektronsko bankarstvo koje omogućava i neograničen broj transakcija putem QR koda na prodajnim mestima.

Kako bi ove odluke NBS bile jasnije, ovo su reprezentativni primeri za pojedine usluge i naknade: Iznos naknade za održavanje tekućeg računa

Primer 1

Iznos naknade 31.12.2020. - 230 dinara

Naknada u avgustu bila - 350 dinara (Povećanje za više od 30%)

Naknada od 01.09. - 245 dianra

*Novi iznos naknade za održavanje tekućeg računa biće za 30 odsto niži od trenutno važećeg iznosa

Primer 2

Iznos naknade 31.12.2020. - 300 dinara

Trenutna naknada - 350 dinara (Povećanje manje od 30%)

Naknada od 01.09. - 300 dinara

*U ovom slučaju će umanjena naknada biti jednaka naknadi koja je važila na dan 31.12.2020.

Primer 3

Iznos naknade 31.12.2020. - 220 dinara

Trenutna naknada - 220 dinara (Naknada nije povećana)

Naknada od 01.09. - 220 dinara

*Ukoliko banka od 31.12.2020. nije menjala visinu naknade ona se ne koriguje

  Iznos naknade za izvršenje elektronskih plaćanja

Primer 1

Iznos naknade 31.12.2020. - 0 dinara

Trenutna naknada - 20 dinara (Povećanje za više od 30%)

Naknada od 01.09. - 14 dinara

*Novi iznos naknade za plaćanja biće za 30 odsto niži od trenutno važećeg iznosa

Primer 2

Iznos naknade 31.12.2020. - 15 dinara

Trenutna naknada - 20 dinara (Povećanje manje od 30%)

Naknada od 01.09. - 15 dinara

*U ovom slučaju će umanjena naknada biti jednaka naknadi koja je važila na dan 31.12.2020.

Primer 3

Iznos naknade 31.12.2020.

Trenutna naknada - 10 dinara (nije povećana)

Naknada od 01.09. - 10 dinara

*Ukoliko banka od 31.12.2020. nije menjala visinu naknade ona se ne koriguje


… a šta je sve poskupelo

Od 1. avgusta banke su bile najavile skuplje stare ali i uvođenje novih naknada. Tako je na primer trebalo da se počsne sa naplaćivanjem takse na pogrešno ukucavanje pin-koda pri podizanju novca sa bankomata ili za neuspela plaćanja preko interneta i slično.

Po novim cenovnicima pojedinih banaka, izdavanje serije čekova je bilo skočilo sa 200 na 300 dinara. Izdavanje kartice po hitnom postupku, koje je do tada bilo besplatno, koštalo je 400 dinara, dok je vas isporuka kartice na kućnu adresu, koja je pre bila 50 dinara, sada koštala čak 800 dinara.

24sedam/Katarina Mihajlović Pixabay
 

 

Banke su najavile klijentima da raste i provizija za podizanje novca sa bankomata druge banke, ali i sve transakcije koje se obavljaju preko eBankinga.

Takođe, ukoliko ste, ne svojom krivicom, izgubili karticu, a na računu ste imali do 3.000 dinara, troškove po miđšljenju banaka, treba da snosite samii. Samo u slučaju da ste na računu imali više novca, trošak snosi banka. Naravno, neophodno je da dokažete da niste zloupotrebili karticu.

 

NBS zateže uzde

Ovom reakcijom NBS se nastavlja na niz proaktivnih mera iz proteklih nekoliko godina, kao što su : zakonska obaveza banaka da informišu klijenta o naplaćenoj naknadi nakon izvršene transakcije, da dostave pregled naknada kao deo predugovorne dokumentacije, da jednom godišnje dostave ukupan naplaćeni iznos svih naknada i kamata po različitim uslugama.

Centralna banka je objavila i naknade svih banaka na internet prezentaciji NBS, kako bi građani mogli na jednostavan način da se informišu i uporede ih pre nego što posete banku.

Takođe, NBS je uvela obavezu bankama da obaveste klijenta dva meseca pre izmene odredaba okvirnog ugovora, među kojima su i naknade koje banka naplaćuje, i da ga obaveste o njegovom zakonskom pravu da može odmah da raskine ugovor ako se ne slaže s tim izmenama, donela je propis kojim građani mogu da promene banku samo odlaskom u novu banku i davanjem ovlašćenja novoj banci da obavi sve procedure prenosa dokumentacije umesto njega (dakle bez njegovog donošenja nove papirologije).


Dižu cene jer im se može...

Kako je u vrem tih najava za 24sedam rekao Dušan Uzelac, urednika portala Kamatica, banke će poskupeti svoje usluge kad god to budu mogle.

- Dok klijenti ne izlaze iz banaka, dok stoje u redu ispred šaltera, njihove cene biće visoke. To je pravilo u svakoj trgovini, cena raste što je roba traženija – kaže Uzelac.

U Udruženju za zaštitu potrošača "Efektiva" smatraju da nema razloga da banke podižu naknade i provizije i da je to samo želja za dodatnim profitom. Kako ističu, "ako poskupi gorivo, taksista će povećati cenu jer mu od tog goriva zavisi posao“, i pitaju "od čega to banka toliko zavisi da bi podigla cene dva ili tri puta“?

S druge strane, u Udruženju banaka Srbije smatraju da su poskupljenja usluga banaka opravdana. Generalni sekretar Udruženja banaka Vladimir Vasić reako je da je korekcija cena bankarskih usluga gotovo neophodna.

- Cene inputa banaka stalno rastu i ukoliko bi ostale stare cene to bi značilo lošiji kvalitet usluge, manje opcija ili da neki servis bude nedostupan - objasnio je nedavno Vasić za Tanjug.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike