Šta bi nam donelo "odleđeno" gorivo: Uredba traje još tri dana

29.08.2022

05:34

0

Poslednja uredba o ograničenoj ceni goriva ima rok trajanja do 31. avgusta, do kada je određena i cena benzina i dizela podignuta u petak

Šta bi nam donelo "odleđeno" gorivo: Uredba traje još tri dana
Ilustracija - Copyright 24sedam/Profimedia

Uredba o ograničenju cena naftnih derivata, koja se u nekoliko verzija primenjuje od sredine februara, ističe 31. avgusta. Na poslednjoj sednici Vlade Srbije, u četvrtak 25.jula, Vlada nije donela odluku o produženju uredbe na još mesec dana a u odluci o najvišoj maloprodajnoj ceni goriva stoji da cena važi do 31. avgusta u ponoć, umesto do sledećeg petka, kao što određuje uredba.

Kako se sednice Vlade, u principu, održavaju četvrtkom ovo bi moglo da znači da cena goriva više neće biti ograničena, odnosno maksimizirana. Ovakav razvoj situacije priželjkuju vlasnici benzinskih pumpi, koji su finansijski podneli najveći teret državnog administriranja cene u proteklih šest meseci, ali je nepoznanica šta bi ponovno slobodno tržište moglo da donese krajnjim potrošačima - građanima vozačima i firmama koje imaju velike troškove za prevoz.

Ilustracija 24sedam/G.M.Š.
 

Trgovci u maloprodaji su imali velike probleme od početka primene uredbe jer ime je ograničena marža na pet a tomom na sedam dinara po litru goriva. Kako se od februara do danas cena kretala od 171 dinar za litar benzina (13.2.-13.3.) do čak 205 dinara (1.7.-8.7.), kao i od 179 (13.2.-13.3.) do 218 dinara (1.7. -22.7.) za dizel, oni su sve svoje troškove i zaradu morali da nekako pokriju iz samo 3,4 odsto marže.

Marža simbolična

Kako su to u više navrata istakli prodavci na malo, sa maržom ispod 10 odsto ne mogu da bez minusa rada ni u sistemu Naftne industrije Srbije a ne na malim benzinskim pumpama. Samo trošak provizije za korišćenje platnih kartica benzinske pumpe bankama plaćaju 1,6 odsto po svakoj transakciji. Pritom, ni sedam dinara marže se nije moglo uvek dobiti tokom ovog perioda, jer u veleprodaji cena nije bila ograničena i dešavalo se da se gorivo ne može dobiti tih sedam dinara jeftinije nego što je definisana najviša maloprodajna cena.

"Odmrzavanje" cene goriva bi za vozače,odnosno građane, i firme moglo da znači i podizanje cene da se taj nagomilani manjak u maloprodaji nadoknadi ali to ne mora da bude tako. Sa prestankom važenja uredbe ni cena goriva se više ne bi formalno određivala prema kotizacijama cena derivata na naftnim berzama (famozni PLATTS CIF Mediteran) već bi bila primerena onome što se realno plaća u regionu.

Ilustracija 24sedam/G.M.Š.
 

U petak je u Srbiji gorivo poskupelo i to benzin za tri dinara (1,7 odsto) na 183 za litar (1,56 evra), a dizel čak za sedam dinara (3,3 odsto) na 217,5 dinara po litru (1,85 evra). U okolnim zemljama cene, gde nema kontrole cena ili se ona određuje striktno prema naftnoj formuli, cene padaju. Tako je (prema podacima specijalizovanog vebsajta Fuelo.net) litar goriva trenutno skuplji samo u Bugarskoj i Albaniji, a jeftiniji čak i u Sloveniji.

Do pojeftinjenja goriva u regionu u poslednjih mesec dana došlo je zbog pada cena nafte na svetskom tržištu, gde je brent sa nivoa od 115 dolara za barel, pao na 92 da bi se a avgustu u proseku držao na 100 dolara. U isto vreme, dok je nafta izgubila petnaestak odsto vrednosti, u Srbiji je benzin pojeftinio oko pet odsto a dizel, koji je uglavnom domaće proizvodnje, poskupeo 1,2 odsto.

Screenshot: Bloomberg
 

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike