Crni petak: Ne dajte "popustu" da vas namami

25.11.2020

06:37 >> 10:35

0

Da li su popusti na ovaj dan zaista prava prilika ili bi pre klika za kupovinu nešto ipak trebalo uraditi

Crni petak: Ne dajte "popustu" da vas namami
Copyright Profimedia

“Crni petak“ je i kod nas i u svetu izgubio smisao jer se od događaja koji je trajao jedan dan i bio vezan za kupovinu u prodavnicama, sada sve okrenulo na nedelju dana “drugačije“ prodaje i to mahom onlajn, kaže za 24sedam Goran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS).

– Trgovci hoće da kompenzuju slabu prodaju, pogotovo sada u vreme kada je pandemija, a na kupcima je da uživaju ali i da se čuvaju. Upravo sada moraju da dobro uporede cene jer to što je nešto na “velikom popustu“, recimo 50 odsto, uopšte ne znači i da je stvarno jeftino – upozorava Nikolić.

“Šibicare“ i u SAD

Ne šteluju cene za popuste pred rasprodaje samo u Srbiji. Britanski sajt “Vič“ (Witch) je 2018. godine napravio eksperiment i utvrdio da je od 83 proizvoda tehničke robe, proizvoda za domaćinstvo i kozmetike za koje su pratili cene, na “Crni petak“ i šest meseci kasnije, u samo četiri slučaja ta cena bila manja nego kasnije. U 61 odsto slučajeva cena je čak bila ista ili čak manja i šest meseci pre tog “praznika popusta“.

Pritom Nikolić ne sumnja da se velika većina prodavaca drži propisa koji se tiču procedure kada je i kako dozvoljeno da se “niveliše cena“.

Famozna “nivelacija“

Potrošači u Srbiji, kao i verovatno svuda u svetu, svesni su da cena proizvoda nije ista preko cele godine ali i da trgovci umeju da podižu cene pred “rasprodaje“, da bi onda na njima procenti na reklamama za “akcije“ mogli da budu veći.

– Trgovci imaju legitimno pravo da nivelišu cene, i većina ih to radi po zakonu jer se ne isplati da zbog toga plaćaju kazne a inspekcija dobro radi kontrole. Zbog toga je savet kupcima jednostavan, a to je gledajte cenu a ne “popust“, ma kako velika brojka na njemu bila, jer procenat može da se “šteluje“ a krajnji iznos ne može. Najbolje bi bilo da kupite ono za šta znate koliko inače košta – kaže Nikolić.

Ali “praćenje cene“ nije jednostavan zadatak za običnog potrošača, barem ne za veliki broj proizvoda kojima se oni bombarduju u vreme “Crnog petka“.

Imati karticu i internet istovremeno može biti i “pogubno”, Foto:Profimedia

Svako od nas preko godine prati možda jedan ili dva proizvoda, recimo određeni mobilni telefon ili parfem, za koje sa sigurnošću može da utvrdi da li su sada zaista na popustu i koliko.

– Srećom, sada je sve mnogo lakše zbor interneta. Nemojte da vas povuče popust već pogledajte cene na različitim sajtovima, jer moguće je da je jedan proizvod na popustu skuplji nego negde drugde bez popusta – savetuje Nikolić.

Američki popusti samo pusti snovi

Svi smo u neverici kada vidimo da popusti u maloprodaji u SAD ili nekoj drugoj razvijenoj zemlji dosežu i 70 odsto, i da se u siromašnoj Srbiji za nešto plaća duplo više nego u Njujorku. A takva situacija je, zapravo, sasvim normalna i verovatno se nikada neće dogoditi u Srbiji.

Jer zaista je teško zamisliti da ćete ovde naići na “blek frajdej akcijsku ponudu“ za nov “AOC“ monitor od 24 inča za 90 dolara, pri čemu ćete uštedeti 110 dolara (popust 55 odsto), ili 55 inčni televizor za 230 dolara, uz 120 dolara uštede (65 odsto), kako kaže jedno poređenje oglasa na C-NET-u.

Printscreen: E-bay

– To je prosto stvar veličine tržišta i kupovne moći. Procenat sniženja je odraz kupovne moći jer je trgovac procenio da će više zaraditi na većem prometu po manjoj ceni. Kod nas se nečega proda tri komada, a drugde 300 ili 3.000 – objašnjava Nikolić.

Pražnjenje (starih) zaliha

A s nejakom kupovnom moći, dodali bismo, dolazi ne samo cena nego i lošija ponuda. Sasvim je opravdano ono rašireno verovanje da se u Srbiji zapravo radi o “akcijama“ koje pre tzv. rasprodaje ne bi ni našle kupce.

Kupcima na zapadu mnogo je teže “uvaliti“ prošogodišnji model, pa bilo da se radi o mobilnom telefonu, televizoru ili komadu odeće. Ovdašnji kupac nema mnogo izbora, a čak ni vreme eksplodirane onlajn prodaje to nije mnogo promenilo. Jednostavno, za isporuku iz sveta, famozni “šiping“, platićete verovatno više nego za sam proizvod.

A upravo će se to desiti ovog “Crnog petka“ u svetu jer, prema istraživanju “Dilojta“, barem 58 odsto kupaca će ove godine odbaciti tradicionalno “kampovanje“ ispred prodavnica u redovima za otvaranje radnji, i okrenuti se onlajn šopingu.

Pročitajte još:

Zašto se procene MMF i Svetske banke o rastu srpske privrede razlikuju od prognoze NBS, i ko je na kraju promenio stav?

U 2021. rekordan iznos kapitalnih investicija: Šta će se u Srbiji najviše graditi?

Tome su se prilagodili i svetski trgovci, koji su praktično spojili ovaj “Crni petak“ sa “Sajber ponedeljkom“, drugim tradicionalnim američkim danom za šoping s popustom, ali preko interneta.

Kompanija “Adobe“ je u svom “Didžital insajts“ (Digital Insights 2020) izveštaju predvidela da će onlajn promet ove godine u SAD biti za trećinu veći u ovogodišnjoj sezoni praznika.

Oni će,  prema statistikama, na sniženjima najviše kupovati tehniku, prvenstveno mobilne telefone, zatim odeću, kancelarijski materijal… Ove godine će, očigledno, izostati važan proizvod u ponudi i potražnji, a to su aranžmani za putovanja.

A u Srbiji će “Crni petak“, kao i ranije, obeležiti kupovina na “akcijama“ bazičnih stvari, odeće, obuće i hrane. Jedina novina je, u čemu smo se približili svetu, da će ove godine biti šire omogućena “klik end kolekt“ usluga (Click and collec), tj. da se roba naručena preko internet sajtova pokupi u nekoj od radnji trgovca.

Istraživanje kompanije “Kasperski“ pokazuje da 45,6 odsto ispitanika u Srbiji planira da ostavi svoju prazničnu kupovinu za poslednji trenutak, u nadi da će naići na veće popuste.

Srećno nam bilo.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike