Kada će GSP imati samo električne autobuse? Prvo mora da se ispuni jedan važan uslov

14.12.2022

08:10

0

Za veći broj električnih autobusa u Beogradu, moraće da se napravi više od četiri postojeće stanice za punjenje

Kada će GSP imati samo električne autobuse? Prvo mora da se ispuni jedan važan uslov
Električni autobus - Copyright 24sedam/Nenad Vujanović

Pet autobusa na električni pogon grad Beograd dobio je 2016. godine, a početkom 2021. potpisan je ugovor o kupovini novih 10 "zelenih" vozila. Međutim, postavlja se pitanje da li u glavnom gradu za taj broj autobusa postoji dovoljan broj punjačkih stanica.

Kada su pre šest godina prvi put put izašli na ulicu, autobusi na struju bili su pravo čudo u glavnom gradu. Ipak, već danas, kada u Beogradu postoje dve linije - EKO 1 i EKO 2, počeli su da se pojavljuju i prvi problemi. 

24sedam/Nenad Vujanović
 

Pa, tako su putnici umesto plavo-zelenih autobusa na struju jedno vreme viđali vozila na dizel, zbog čega su Beograđani i doveli u pitanje ispravnost vozila na električni pogon.

Međutim, da nema mesta zabinutosti pokazala je informacija koja je stigla direktno od JKP GSP "Beograd" - svi autobusi na električni pogon su ispravni, ali zbog radova u ulici Đorđa Stanojevića njima je bio onemogućen pristup punjačkoj stanici, pa su morali biti zamenjeni vozilom na CNG pogon.

Četiri punjačke stanice

24sedam/Nenad Vujanović
 

Predrag Vučinić, iz kompanije koja se bavi stanicama za punjenje elektro vozila, kaže za 24sedam da su u Beogradu, kada je kupljeno prvih pet autobusa na struju, postojale dve punjačke stanice - kod tržnog centra "Delta", gde im je i garaža, i kod Vukovog spomenika. 

On kaže da je sledeća stanica za punjenje autobusa bila postavljena kod tržnog centra "Galerija", dok je četvrta stanica postavljena kod Sportskog-rekreativnog-poslovnog centra "25. maj - Milan Gale Muškatirović".

"Broj punjačkih stanica nedovoljan za Beograd"

Vučinić je za 24sedam objasnio da broj punjačkih stanica zavisi  broja vozila, veličine baterije u tom vozilu, snage samog punjača i od istrošenosti baterije kad dođe na punjenje.

Baterija puna za 10 minuta!

Karakteristika elektro autobusa u Beogradu je da rade na superkondenzator, koji se puni sa pantografom, stacioniranom na vrhu vozila. 

Proces punjenja traje pet do 10 minuta. Nakon što je vozilo napunjeno, ono može da pređe od jednog do drugog terminusa 15 kilometara.

- To znači da ako imate autobus sa baterijom od 100 kilovata i punjač od 100 kilovata, da će se to vozilo napuniti za sat vremena. Takođe, ako punjač ima 200 kilovata, a baterija 100, znači da će se autobus napuniti za pola sata - pojasnio je naš sagovornik.

On je dodao da je broj punjačkih stanica, trenutno, dovoljan za pet vozila na struju koliko saobraća Beogradom, ali da nije dovoljan za čitav Beograd. 

- Grad mora da pojača broj električnih autobusa i punjačkih stanica - napomenuo je naš sagovornik. 

A, šta ako se autobus pokvari? 

Ukoliko dođe do kvara na električnom vozilu javnog gradskog prevoza, Vučinić navodi da su autobusi pod garancijom. 

- To znači da, ukoliko dođe do kvara, prodavac mora da obezbedi sve tehničko-ljudske kapacitete i da pošalje određenu osobu koja će da sanira kvar - kazao je on. 

Naš sagovornik smatra da u Srbiji ne postoje dovoljno obučeni serviseri koji bi mogli da otkloni kvar na električnim vozilima javnog gradskog prevoza.

"Zelena" vozila tek za 30 godina 

24sedam/Nenad Vujanović
 

Kada je reč o kompletnoj zameni voznog parka ekološko prihvatljivim vozilima javnog gradskog prevoza, Vučinić objašnjava da to nije lak niti kratkotrajan proces. 

- Kada se vratimo malo unazad, ni prelaz sa zaprežnih kola na moderne automobile nije trajao kratak vremenski period, već je 1925. godine, po prvi put u svetu, počeo da se proizvodi "ford" model T sedan na montažnim trakama - prisetio se naš sagovornik. 

Tako da će, kako je on dodao, i prelazak sa klasičnih vozila na električne trajati u proseku oko 30 do 50 godina. 

- Osim vozila, moramo promeniti i izgled ulica i čitav način cirkulisanja građana, jer već za tri decenije vi ćete imati električne autombile, a možda čak i leteće, ljudi će više koristiti vozove... Bićemo prisiljeni da menjamo svoje navike, moraćemo da razmišljamo kako da se najefikasnije i najbrže prebacimo sa jednog mesta na drugo i da nas to ne košta puno. Ali, za to je, naravno, potrebno vremena - zaključio je za 24sedam Predrag Vučinić. 

24sedam/Nenad Vujanović
 

U okviru Strategije grada Beograda za smanjenje zagađenja gradski čelnici su početkom 2021. godine potpisali ugovor o kupovini 10 autobusa na električni pogon. 

Ugovor je potpisan u prostorijama JKP GSP "Beograd", a njegova vrednost je bila nešto manja od šest miliona evra.

Kako je navedeno u tenderskoj dokumentaciji, autobusi i prateća oprema moraju biti isporučeni najkasnije u roku od 10 meseci od potpisivanja kupoprodajnog ugovora.

Međutim, došli smo i do kraja 2022. godine, ali novih 10 autobusa na struju još uvek nisu pušteni u rad.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike