Fejsbuk počeo da radi na stvaranju nove generacije interneta: Šta je metaverzum i zbog čega se svi utrkuju da ga razviju?

19.10.2021

07:00

0

Tehnološki gigant tvrdi da će sarađivati sa konkurencijom na velikom projektu koji će promeniti izgled i funkcionisanje onlajn prostora

Fejsbuk počeo da radi na stvaranju nove generacije interneta: Šta je metaverzum i zbog čega se svi utrkuju da ga razviju?
profimedia-0638176057 - Copyright Profimedia

Kompanija Fejsbuk saopštila je da planira da u narednih pet godina zaposli 10.000 radnika iz Evropske unije za rad na novoj računarskoj platformi koja će služiti za virtuelno povezivanje ljudi.

Ova platforma mogla bi da izazove zabrinutost zbog ugrožavanja privatnosti i povećanja kontrole društvenih mreža nad onlajn aktivnostima.

Kompanija je saopštila da će visokokvalifikovani radnici pomoći u izgradnji "metaverzuma", futurističkog projekta za povezivanje ljudi onlajn, koji koristi proširenu i virtuelnu stvarnost.

- Dok započinjemo putovanje oživljavanja metaverzuma, potreba za visoko specijalizovanim inženjerima jedan je od najhitnijih prioriteta Fejsbuka - navodi se u saopštenju.

Iako Fejsbuk nije jedini koji radi na toj platofrmi i priznaje da je nijedna kompanija ne može posedovati, postoji zabrinutost da bi Fejsbuk, zajedno sa još nekima iz Silikonske doline, mogao da monopolizuje metaverzum i iskoristi ga za prikupljanje i zaradu od ličnih podataka, poput onoga što već radi na internetu.

Fejsbuk je prošlog meseca najavio ulaganje od 50 miliona dolara za finansiranje globalnog istraživanja i partnerstva sa grupama za građanska prava, neprofitnim organizacijama, vladama i univerzitetima za razvoj proizvoda odgovornih za metaverzum.

Profimedia
 

Kompanija je dodala u saopštenju da će biti potrebno 10 do 15 godina da se "u potpunosti realizuju" mnogi od tih projekata.

Šta je metaverzum?

Iako na prvu loptu zvuči kao da je metaverzum izraz koji se koristi da bi se virtuelna stvarnost nazvala neobičnim imenom, neki stručnjaci smatraju da bi on mogao da bude budućnost interneta.

Pretpostavlja se da bi virtuelna stvarnost promenila internet onoliko koliko su pametni telefoni promenili komunikaciju u odnosu na prve mobilne telefone.

Umesto da budete vezani za kompjuter, u metaverzumu možete koristiti set koji bi se nosio na glavi, preko očiju, i koji bi služio za ulazak u virtuelni svet koji povezuje sve vrste digitalnih okruženja.

Za razliku od trenutne virtuelne stvarnosti, koja se najčešće koristi u gejmingu, ovaj virtuelni svet može se koristiti praktično za sve - posao, igranje igrica, "odlazak" na koncerte, u bioskope ili samo za druženje.

Ljudi zamišljaju i da će postojati 3D avatari, koji će ih predstavljati u virtuelnom svetu, ali je trenutno sve to još na nivou ideje, o čemu govori i to što još ne postoji tačno utvrđena definicija metaverzuma.

Zbog čega se iznenada toliko priča o tome?

Na svakih nekoliko godina priča se o razvijanju digitalnih svetova i "proširene stvarnosti", ali najčešće sve ostane na priči. 

Profimedia
 

Ovog puta je drugačije jer je veliki broj bogatih investitora i velikih tehnoloških kompanija zainteresovan za razvijanje metaverzuma i niko ne želi da ispusti priliku ukoliko se ispostavi da je on budućnost interneta.

Osim toga, mnogi smatraju da je tehnologija dovoljno uznapredovala da je danas već moguće razmišljati ozbiljnije o tome, naročito zbog uspeha igrica sa virtuelnom stvarnošću koje su otvorile nov svet pun mogućnosti.

Zašto je Fejsbuk zainteresovan za to?

Fejbuk je razvijanje metaverzuma označio kao jedan od svojih najvećih prioriteta. Kompanija je već mnogo uložila u virtuelnu stvarnost razvojem Okulus seta, koji prodaje po nižoj ceni od konkurencije, zbog čega neki analitičari smatraju da je čak i na gubitku.

Osim toga, Fejsbuk razvija aplikacije za virtuelnu stvarnost za druženje i za rad, uključujući one koje podrazumevaju interakciju sa realnim svetom.

Uprkos tome što je poznat po tome što je nemilosrdan prema konkurenciji, Fejsbuk tvrdi da "metaverzum neće preko noći izgraditi jedna kompanija" i obećao je da će sarađivati sa drugima.

AP photo
 

Na sve to, Fejsbuk je nedavno uložio 50 miliona dolara u neprofitne organizacije koje imaju za cilj da vode računa o "odgovornoj izgradnji metaverzuma".

Ko je još zainteresovan za metaverzum?

Tim Svini, osnivač kompanije Epic Games (koji je razvio onlajn igricu "Fortnite"), odavno govori o želji da razvije metaverzum. 

Onlajn igre u kojima učestvuje više igrača već godinama unazad funkcionišu kako treba. One nisu slične metaverzumu, ali imaju bliske zajedničke ideje.

U poslednjih nekoliko godina "Fortnite" je proširio svoje proizvode, priređivao je koncerte, događaje i druge stvari u okviru svog digitalnog sveta. Time je pokazao kolike su mogućnosti virtuelne stvarnosti i da je Svinijeva vizija metaverzuma ostvarljiva.

I druge kompanije koje se bave razvijanjem igrica približavaju se metaverzumu. "Robloks" je, na primer, platforma koja omogućava korisnicima da kreiraju svoje igre, koje se zatim povezuju u jedan veliki sistem koji omogućava svima da igraju sve njih.

U međuvremenu, "Juniti", pratforma koja se bavi razvojem 3D igrica, ulaže u "digitalne blizance" - digitalne kopije stvarnog sveta, a grafička firma "Nvidia" gradi "omniverzum", koji opisuje kao platformu za povezivanje 3D virtuelnih svetova.

Da li se radi samo o igricama?

Iako postoje mnoge ideje o metaverzumu, u većini njih suština je međuljudska interakcija.

AP photo
 

Fejsbuk, na primer, eksperimentiše sa sastancima u virtuelnoj stvarnosti pomoću aplikacije "Workplace" i aplikacijom za druženje "Horizons", u kojima se koristi sistem virtuelnih avatara.

Druga aplikacija za virtuelnu stvarnost, "VRChat", fokusira se na druženje i ćaskanje onlajn, samo sa ciljem da se istraži okruženje i ostvari interakcija sa ljudima.

Svini je nedavno rekao da "zamišlja svet u kom će ljudi svoj automobil moći da voze u virtuelnom prostoru".

Rusija već najavila ograničavanje društvenih mreža

Novi zakon koji će se naći pred ruskim parlamentom mogao bi da omogući vladi da reguliše i ograniči algoritme koji preporučuju sadržaj i naloge za koje moskovski zvaničnici kažu da promovišu društveni nesklad ili krše lokalne zakone.

U petak su izvori u Državnoj dumi rekli moskovskom dnevnom listu "Komersant" da će novi zakon koji će biti uveden kasnije ove godine obavezati američke tehnološke gigante poput Fejsbuka, Instagrama, Tvitera i Jutjuba, kao i mreže domaće proizvodnje poput VK, da omoguće svojim korisnicima da isključe algoritme koji utiču na kreiranje specijalizovanog, individualnog sadržaja.

Navodi se da su poslanici iz vladajuće stranke Jedinstvena Rusija razmatrali predloge zasnovane na zabrinutosti da bi predloženi sadržaj mogao da dovede do ozbiljnijih sukoba i provokacija na mrežama.

Prošlog meseca, nakon ruskih parlamentarnih izbora, bivši predsednik Rusije Dmitrij Medvedev rekao je da algoritmi koje koriste društvene mreže remete razgovor na internetu i rade u korist drugih nacija.

AP photo
 

- Kada pogledam koga mi Tviter preporučuje da pratim, prva osoba je, naravno, Navaljni, čovek koji izdržava zatvorsku kaznu. Nije li to mešanje u unutrašnje poslove zemlje? To je očigledno uplitanje - rekao je Medvedev.

Irina Levova, direktorka starteških projekata na Institutu za istraživanje interneta, tvrdi da bi veću pravnu pažnju trebalo posvetiti algoritmima i načinu na koji predloženi sadržaj utiče na korisnike.

- Ako je sistem sposoban da ima značajan uticaj na prava, slobode i dobrobit ljudi i predstavlja rizik po život, zdravlje i imovinu, za njega bi trebalo uspostaviti dodatne zahteve - rekla je ona. 

Ovo nije prvi put da ruska vlada kritikuje društvene mreže. Prošle nedelje portparolka ministarstva spoljnih poslova Marija Zaharova rekla je nakon višesatnog nefunkcionisanja Fejsbuka i Vocapa da ova greška pokazuje propuste tehnološkog giganta i ukazuje na potrebu da Rusija upravlja internetom na način koji je u skladu sa njenim principima.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike