Prenosimo u celosti pismo Marka Zakerberga: Kajanje ili biznis?

06.10.2021

07:32

0

Nakon najdužeg pada Fejsbuka u istoriji osnivač ove društvene mreže pokušao je da opravda sve propuste

Prenosimo u celosti pismo Marka Zakerberga: Kajanje ili biznis?
Mark Zakerberg - Copyright AP photo

Društvene mreže Fejsbuk i Instagram i servisi za dopisivanje Mesindžer i Vocap nisu funkcionisali šest sati u ponedeljak. Za to vreme mnogi korisnici počeli su da paniče, a pojavila se i informacija da su ukradeni podaci više od milijardu i po ljudi.

Za samo šest sati bogatstvo Marka Zakerberga, osnivača Fejsbuka, smanjilo se za nekoliko milijardi dolara, zbog čega je on automatski pao na "Forbsovoj" listi najbogatijih ljudi na svetu.

Prošle noći on je odlučio da se upravo na Fejsbuku obrati svetu, napisavši otvoreno pismo javnosti. To je uradio nakon što je uzbunjivačica Frensis Hogen, bivša Zakerbergova zaposlena, pred američkim Senatom svedočila o šteti koju kompanija nanosi korisnicima. U pismu je osnivač najveće društvene mreže negirao sve optužbe i tvrdio da je Fejsbuk uvek radio sve najbolje za svoje korisnike.

Njegovo pismo prenosimo u celosti:

- Želim da podelim pismo koje sam napisao svima u našoj kompaniji.

Zdravo svima. Bila je ovo nesvakidašnja nedelja i hteo sam da podelim neke misli sa vama. 

AP photo
 

Kao prvo, malver koji nam je juče isključio sve usluge bio je najgori prekid koji smo imali u poslednjih nekoliko godina. Poslednja 24 sata proveli smo razmatrajući kako možemo da ojačamo naše sisteme protiv sličnog propusta. Osim toga, ovo je bio i podsetnik na to koliko je naš rad bitan ljudima. Nismo duboko zabrinuti zbog prekida jer će zbog njega veliki broj ljudi preći kod konkurencije ili zbog toga koliko novca gubimo, već zbog onoga šta to znači za ljude koji se oslanjaju na naše usluge prilikom komunikacije sa voljenima, koji posluju na mreži ili podržavaju svoje zajednice.

Kao drugo, sada kad je današnje svedočenje gotovo (svedočenje Frensis Hogen), voleo bih da se osvrnem na javnu debatu koja se vodi. Siguran sam da je mnogima od vas teško palo nedavno svedočenje jer jednostavno ne odražava kompaniju koju poznajemo. Veoma nam je stalo do pitanja kao što su bezbednost, blagostanje i mentalno zdravlje. Teško je gledati medijsko izveštavanje koje pogrešno predstavlja naš rad i naše motive. Na najosnovnijem nivou, mislim da većina nas jednostavno ne prihvata lažnu sliku kompanije koja je prikazana.

Mnoge od tvrdnji nemaju nikakvog smisla. Ako smo želeli da zanemarimo istraživanje, zašto smo onda stvorili vodeći istraživački program u industriji kako bismo razumeli sva važna pitanja? Ako nam nije stalo do borbe protiv štetnih sadržaja, zašto bismo onda zaposlili toliko ljudi posvećenih ovoj temi, više od bilo koje druge kompanije - čak i onih većih od nas? Ako smo želeli da sakrijemo svoje rezultate, zašto bismo uspostavili vodeći standard u industriji za transparentnost i izveštavanje o onome što radimo? I ako su društveni mediji bili odgovorni za polarizaciju društva kao što neki tvrde, zašto onda vidimo da se polarizacija povećava u Sjedinjenim Američkim Državama, dok ostaje na istom nivou ili opada u mnogim zemljama u kojima se podjednako često koriste društveni mediji.

U suštini smo optuženi da nam je profit prioritet u odnosu na bezbednost i dobrobit ljudi. To nije istina. Na primer, jedan naš potez koji je dovođen u pitanje jeste promena Smislene društvene interakcije u Njuz fidu. Zbog ove promene počelo je da se prikazuje manje viralnih snimaka na fidu, a više sadržaja koje su delili naši prijatelji i članovi porodice. Znali smo da će to dovesti do toga da ljudi provode manje vremena na Fejsbuku, ali istraživanje je pokazalo da je to nešto što doprinosi dobrobiti ljudi. Da li se tada kompanija fokusirala na profit umesto na ljude? Diskusija o tome da namerno plasiramo sadržaj koji čini ljude besnim samo zbog profita potpuno je nelogična.

AP photo
 

Zarađujemo od oglasa, a oglašivači nam neprestano govore da ne žele svoje oglase pored štetnog ili sadržaja koji ljude čini besnim. I ne poznajem nijednu tehnološku kompaniju koja pravi proizvode koji ljude ljute ili ih rastužuju. Moralni, poslovni i proizvodni podsticaji ukazuju na suprotan smer. Ali od svega objavljenog, posebno sam fokusiran na pitanja o našem radu sa decom. Proveo sam mnogo vremena razmišljajući o iskustvima koja želim da moja deca i drugi imaju na mreži i veoma mi je važno da sve što izgradimo bude bezbedno i dobro za decu.

Neizbežna realnost je da mladi ljudi koriste tehnologiju. Setite se samo koliko osnovnoškolaca ima mobilni telefon. Umesto da ignorišu to, tehnološke kompanije treba da zadovolje potrebe ove grupe konzumenata, ali i da se osiguraju da su oni bezbedni. Fejsbuk je duboko posvećen očuvanju bezbednosti dece, a primer za to je i Mesindžer Kids, koji je širom sveta priznat kao bolji i bezbedniji od svih alternativa.

Radili smo na tome i da iskustvo na Instagramu prilagodimo uzrastu. Ali kako su iskrsla mnoga pitanja o tome da li će to zapravo biti dobro za decu, pauzirali smo taj projekat kako bismo angažovali stručnjake i bili sigurni da će sve što uradimo biti korisno.

Istraživanje je zapravo pokazalo da mnogi tinejdžeri sa kojima smo razgovarali smatraju da im korišćenje Instagrama pomaže kada se bore sa teškim trenucima i problemima sa kojima su se tinejdžeri uvek suočavali. U stvari, u 11 od 12 oblasti – uključujući ozbiljna područja poput usamljenosti, anksioznosti, tuge i problema sa ishranom – više tinejdžerki koje su rekle da se bore sa tim problemom istaklo je da je Instagram ta teška vremena učinio boljim, a ne gorim.

Ali kada je reč o zdravlju ili dobrobiti mladih ljudi, svako negativno iskustvo je važno. Neverovatno je tužno pomisliti na mladu osobu u trenutku nevolje, koja je, umesto da se uteši, imala negativno iskustvo. Godinama smo radili na tome da pomognemo ljudima u ovim trenucima i ponosan sam na posao koji smo uradili. Stalno koristimo istraživanja kako bismo dodatno poboljšali svoj rad.

Printscreen Youtube/Y Combinator
 

Slično kao i kod drugih društvenih pitanja, ne verujem da bi privatne kompanije trebalo same da donose sve odluke. Zato smo se već nekoliko godina zalagali za ažuriranje propisa interneta. Više puta sam svedočio u Kongresu i tražio od njih da ažuriraju ove propise. Napisao sam predloge za regulacije oblasti koje smatramo najvažnijim, a koje su u vezi sa izborima, štetnim sadržajem, privatnošću i konkurencijom.

Radimo najbolje što možemo, ali na nekom nivou pravo telo za procenu je naš demokratski izabran Kongres. Na primer, koja je starosna granica za tinejdžere da mogu da koriste internet? Kako bi usluge koje se pružaju na internetu trebalo da utvrđuju starost ljudi? I kako bi kompanije trebalo da uravnoteže privatnost tinejdžera, a da roditeljima omoguće uvid u njihove aktivnosti?

Ako želimo da vodimo kvalitetan razgovor o dejstvu društvenih medija na mlade, važno je da imamo potpunu sliku. Radićemo još više istraživanja i učinićemo ih javno dostupnim.

Uprkos tome, zabrinut sam zbog navoda koji su dospeli u javnost. Imamo vodeći istraživački program u industriji kako bismo mogli da identifikujemo važna pitanja i radimo na njima. Razočaravajuće je videti da se taj rad izvlači iz konteksta i koristi za konstruisanje lažne priče o tome da nam nije stalo. Ako napadnemo organizacije koje se trude da prouče njihov uticaj na svet, efikasno šaljemo poruku da je sigurnije da uopšte ne gledate, u slučaju da pronađete nešto što bi se moglo zameriti vama. Čini se da su do tog zaključka došle ostale kompanije i mislim da to vodi do tačke koja bi bila daleko gora za društvo. Iako bi nam moglo biti lakše da sledimo taj put, nastavićemo da istražujemo jer je to jedino ispravno.

Znam da vas frustrira kada vidite da se naš posao loše karakteriše, posebno one od vas koji daju važan doprinos u pogledu bezbednosti, integriteta, istraživanja i proizvoda. Ali verujem da će na duge staze, ako nastavimo da radimo ono što je ispravno i pružamo iskustva koja poboljšavaju živote ljudi, to biti bolje za našu zajednicu i naše poslovanje. Zamolio sam čelnike kompanije da detaljno prouče naš posao u mnogim oblastima u narednih nekoliko dana kako biste videli sve što radimo.

Kada razmišljam o našem radu, razmišljam o stvarnom uticaju koji imamo na svet - ljudima koji sada mogu da budu u kontaktu sa svojim najmilijima, da ih podrže i pronađu svoju zajednicu. Zbog toga milijarde ljudi voli naše proizvode. Ponosan sam na sve što činimo gradeći najbolje društvene proizvode na svetu i zahvalan sam svima vama na poslu koji svakodnevno obavljate ovde.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike