Rastu u "zoni sumraka": Ovi organizmi sa dna okeana bi mogli biti ključni za novi lek!

17.01.2024

Ilustracija - Copyright Profimedia

Pronađen je veliki broj gljiva koje žive u "zoni sumraka" okeana. Oni bi mogli da dovedu do otkrića novih lekova čiji se potencijal može uporediti sa penicilinom, piše Gardijan.

Istraživanje, koje je objavio časopis Frontiers in Science, otkrilo je zanimljive činjenice o bogatstvu gljiva koje žive u okeanima. Između 200 i 1.000 metara ispod površine nalazi se takozvana "zona sumraka", dom za mnoštvo organizama, uključujući ribe sa posebnim adaptacijama, kao što su ajkule koje imaju ogromne oči i blistavu kožu.

- Penicilin je antibiotik koji inače potiče iz gljive Penicillium, tako da mislimo da možemo pronaći nešto slično među ovim okeanskim gljivama - rekao je Fabio Favoreto, naučnik sa Instituta za okeanografiju Univerziteta Kalifornije u San Dijegu.

- Zonu sumraka karakteriše visok pritisak, nedostatak svetlosti i hladne temperature, što je savršeno okruženje za gljive da razviju jedinstvene adaptacije - dodao je on.

"Ovo bi moglo dovesti do otkrića novih vrsta koje imaju jedinstvena biohemijska svojstva."

Ključno otkriće

Novi katalog koji su napravili naučnici sadrži više od 317 genetskih grupa morskih organizama, koje su prikupljene na putovanjima tokom 2009. i 2010. godine.

- Još jedno ključno otkriće bila je uloga koju virusi igraju u stvaranju biodiverziteta - rekao je morski biolog Karlos Duarte.

- Širenjem, virusi prenose gene iz jednog organizma u drugi. To znači da povećavaju biodiverzitet genoma i ubrzavaju evoluciju - dodaje on. Jedan od dokaza za to je da su se brojni organizmi prilagodili varenju mikroplastike, koja se u okeanu pojavila tek u poslednjih nekoliko decenija. Objavljivanje ovog kataloga uzbudilo je mnoge naučnike.

Sa ubrzanim razvojem analitičke tehnologije i pojavom novih tehnologija sekvenciranja, naučnici bi mogli da otkriju nove lekove.