Misterija crne rupe u središtu naše galaksije: Kretanjem gnječi vreme i prostor, evo šta to znači za našu planetu

30.11.2023

Crna rupa (Ilustracija) - Copyright Pixabay/AlexAntropov86

Supermasivna crna rupa u centru naše galaksije ("Strelac A") se okreće toliko brzo da menja prostor-vreme oko sebe, pokazalo je novo istraživanje.

Prostor-vreme, u teoriji relativnosti, je prostor koji se pored prostornih koordinata opisuje i četvrtom koordinatom – vremenom. Kombinuje jednodimenzionalno vreme i trodimenzionalni prostor i opisuje kako je tkivo univerzuma zakrivljeno dok je u interakciji sa masivnim nebeskim telima.

Ovaj termin je u suprotnosti sa klasičnim, njutnovskim pogledom na svet, u kome su prostor i vreme apsolutni i nepromenljivi potpuno nezavisni jedan od drugog.

Tim fizičara posmatrao je "našu" crnu rupu, koja se nalazi 26.000 svetlosnih godina od Zemlje, teleskopom Chandra Ks-rai opservatorija, i izračunao njenu brzinu rotacije.

Otkrili su da se Strelac A* zaista okreće i da se tokom ove precesije Lens-Thiring javlja opšti relativistički efekat koji nastaje kao rezultat "povlačenja" prostor-vremena oko rotirajućeg tela.

- Takva crna rupa ruši prostor-vreme" "Strelac A* svojom rotacijom dramatično menja oblik prostor-vremena u svojoj blizini. Navikli smo da razmišljamo i živimo u svetu gde su sve prostorne dimenzije jednake – rastojanje do plafona i rastojanje do zida i rastojanje do poda, sve udaljenosti su nekako linearne - rekla je fizičarka Rut Dejli sa Pen stejt univerziteta u SAD, a prenosi CNN.

- Ali ako imate brzo rotirajuću crnu rupu, prostor-vreme oko nje nije simetrično. Takva crna rupa vuče prostor-vreme sa sobom i gnječi ga, čineći da izgleda kao fudbalska lopta - rekla je ona.

- Promena prostor-vremena ne bi trebalo da nas brine, ali bolje razumevanje ovog fenomena moglo bi biti veoma korisno za astronome. To je divno sredstvo za razumevanje uloge koju crne rupe igraju u formiranju i evoluciji galaksija - dodaje on.

Pixabay

Različiti okreti supermasivnih crnih rupa Spin crne rupe ima vrednost od 0 do 1, gde 0 znači da se crna rupa ne okreće, a 1 predstavlja najveću vrednost spina. Dejli navodi da do sada nije postojao konsenzus među stručnjacima o vrednosti rotacije Strelca A*.

- Koristeći metodu odliva, koja koristi informacije i iz odliva i materijala u blizini crne rupe, utvrdili smo da Strelac A* ima vrednost ugaonog momenta između 0,84 i 0,96, dok M87*, galaksija crne rupe od 55 miliona svetlosnih godina sa Zemlje, okreće se na vrednosti od 1", objasnio je Dejli.

- Iako se ove dve crne rupe rotiraju sličnom brzinom, M87* je mnogo masivniji od Strelca A*.

To jest, Strelac A* putuje manju udaljenost tokom svoje rotacije. Stoga, crna rupa u centru naše galaksije rotira mnogo brže nego M87* – ne zato što ima veći ugaoni moment rotacije, već zato što prelazi manji rastojanje pri okretanju“, dodaje on. Šta to znači za Strelca A*? Bolje razumevanje mase i spina crne rupe omogućava bolje razumevanje njenog porekla i evolucije.

- Crne rupe nastale spajanjem manjih crnih rupa obično imaju nisku spin vrednost, dok one nastale usled akrecije okolnog gasa imaju visoku spin vrednost. Brzina kojom se Strelac A* rotira ukazuje da značajan deo njegovog masa je nastala akrecijom - objasnio je kosmolog Dejan Stojković sa Univerziteta u Bafalu, SAD.

Istraživanje pod nazivom "Nove vrednosti spina crne rupe za Strelca A*" dobijeno metodom odliva, objavljeno je u časopisu Monthli Notices of the Roial Astronomical Societi.

Izvor: 24sedam