aktuelno

Koliko vremena je potrebno za obuku na tenkovima „abrams" i da li će strani plaćenici upravljati njima u Ukrajini?

30.09.2023

21:00

0

Autor: Vladimir Tanacković

Stručnjaci smatraju da će se ukrajinske trupe suočiti sa brojnim problemima kada su ova oklopna vozila u pitanju

Koliko vremena je potrebno za obuku na tenkovima „abrams" i da li će strani plaćenici upravljati njima u Ukrajini?
Copyright Profimedia

Predsednik Ukrajine Vladimir Zelenski potvrdio je u ponedeljak da je prvi tenk „abrams" stigao u zemlju, izražavajući „zahvalnost“ američkim „saveznicima“ Kijeva zbog ispunjenja obećanja, iako su prošla skoro četiri meseca od početka neuspele kontraofanzive Ukrajine.

Iako je dobio napredno oružje, pitanje je koliko će Kijev umeti da ga upotrebi, na kakve će probleme naići i kako će se ukrajinske trupe pokazati.

Isporuka prve serije američkih „M1 abrams" Ukrajini izazvala je brojne reakcije stručnjaka koji su pričali o tome kakav će uticaj tenkovi imati na bojnom polju, pri čemu su vojni stručnjaci iz Rusije i zapadnih zemalja ukazali na probleme sa oklopnim vozilima, od njihove težine, veličine i složenosti, do sveprisutne pretnje ruskih dronova, vazdušnih snaga, artiljerije i tenkova.

Obraćajući se francuskim medijima ove nedelje, bivši komandant bataljona Leklerk Jan Buevan ukazao je na zahtevnu prirodu „abramsa", ističući da bi tenkovi mogli brzo da se pretvore u oklopne kovčege od 70 tona ako se ne održavaju pravilno i na vreme.

- Pravi nedostatak američkog tenka jeste visok nivo potrebnog održavanja i logistike. Za servis turbinskih motora potrebno je mnogo bolje obučeno osoblje nego za servisiranje dizel motora - upozorio je francuski oficir. Problemi sa zaptivkama u komorama za municiju i njihova ranjivost na neprijateljsku vatru jesu još dva velika problema, rekao je Buevan.

Koliko vremena je potrebno za obuku na tenkovima „abrams" i da li će strani plaćenici upravljati njima u Ukrajini?Profimedia
 

General Mark Hertling, odlikovani veteran rata u Zalivu i Iraku i bivši komandant vojske Sjedinjenih Američkih Država u Evropi, upozorio je da bi tenkovi mogli jednostavno da eksplodiraju ako se motori „abramsa" koriste nepropisno.

„Abramsi" koji će bit poslati Ukrajini, ukupno 31, modifikovani su i degradirani u odnosu na one kojima je upravljala američka vojska, renovirane i ponovo napravljene, a njihov kompozitni oklop od Čobem keramike, čelika i osiromašenog uranijuma zamenjen je, verovatno zbog straha da bi Rusija mogla da zapleni neke tenkove i odvuče ih preko granice kako bi ih predala vojnim inženjerima.

Ruske društvene mreže već su preplavljene video-snimcima i fotografijama „leoparda", „bredlija" i drugog naprednog zapadnog oružja koje je zaplenila ruska vojska, tako da verovatnoća da „abrams" padne u ruske ruke nije mala ako ovaj tenk ikada bude raspoređen na bojnom polju.

Brza obuka

Obuka je još jedan problem, s obzirom na to da su američki mediji ove sedmice izveštavali da je pristup NATO-a ubrzanom kursu ukrajinskih vojnika kako bi mogli da rukovode opremom Alijanse doveo do lošeg održavanja, većeg broja kvarova od očekivanog i neispravnosti ugrađenih sistema teškog naoružanja.

Koliko vremena je potrebno za obuku na tenkovima „abrams" i da li će strani plaćenici upravljati njima u Ukrajini?Profimedia
 

Izveštava se da je oko 200 ukrajinskih tenkista prošlo 10-12 nedelja obuke za rukovanje i popravku „abramsa", što je daleko manje od 22 nedelje koliko je američkoj vojsci potrebno da obuči člana posade, i do 34 nedelje da nauči operatera za održavanje da popravi ovaj složeni tenk.

U američkoj vojsci, da bi postali majstori za „abrams", kandidati moraju da postignu rezultat u okviru najvišeg 99. percentila testa za Profesionalne sposobnosti oružanih snaga ili najvišeg 88. percentila Mehaničkog održavanja i 92. percentila Opšteg tehničkog testa. Nejasno je da li su i kako ova pitanja rešena za ukrajinske tenkove.

- Trebalo bi da obuka traje osam meseci, ali oni žele da to urade za 12 nedelja - tri meseca. To je srodno fantaziranju - rekao je za Sputnjik Viktor Litovkin, penzionisani pukovnik ruske armije i veteran vojni posmatrač specijalizovan za tenkove.

- Čak ni najbolje, najbrže obučene trupe ne mogu da savladaju ovaj tenk za tri meseca, jer nikada ranije nisu videli ništa slično - naglasio je Litovkin, ukazujući na višedecenijsko iskustvo ukrajinskih tenkova sa oklopom iz sovjetskog doba, čija škola dizajna i filozofija operacija se uveliko razlikuje od NATO-ove.

Koliko vremena je potrebno za obuku na tenkovima „abrams" i da li će strani plaćenici upravljati njima u Ukrajini?Profimedia
 

- Dobar tenkista poznaje svoju mašinu od vrha do dna, mora da je poznaje do kraja. Koliko je prošlo otkako ste videli ukrajinskog vozača tenka koji zna inženjersku i vojnu terminologiju na engleskom? Ne mogu da zamislim da ima mnogo takvih ljudi u redovima Oružanih snaga Ukrajine. Prevod nije samo stvar neprijatnosti, već i percepcije - sve u rezervoarima je na engleskom, uključujući uputstva i priručnike. Dakle, jezička barijera je prilično značajna - rekao je posmatrač.

Da li bi „abramsima" u Ukrajini mogli da upravljaju zapadni plaćenici ili NATO vojnici?

Ističući da bi ukrajinski vojnici koje su SAD obučile da upravljaju „abramsom" lako mogli da budu ubijeni u budućim bitkama, Litovkin je rekao da ostaje „otvoreno pitanje“ ko bi mogao da ih zameni.

- Veoma je verovatno da će ovim tenkovima upravljati zapadni plaćenici. Ne nužno iz SAD, već iz bilo koje druge zemlje u kojoj se ti tenkovi koriste, na primer iz Poljske - smatra Litovkin.

Koliko vremena je potrebno za obuku na tenkovima „abrams" i da li će strani plaćenici upravljati njima u Ukrajini?Profimedia
 

Štaviše, presedan već postoji. Krajem prošle nedelje, ruske snage su izvestile da su u Zaporožju uništile tenk „leopard" koji je Nemačka isporučila, a čija posada je u potpunosti govorila nemački, pri čemu je mehaničar tenka naglasio da on „nije bio plaćenik, već pripadnik Bundesvera“.

Muke sa održavanjem

Isto važi i za održavanje, rekao je Litovkin, ističući da je „abrams" „veoma hirovit” tenk, sa turbinskim motorom koji guta mlazno gorivo, kao i da ima posebne tehničke probleme.

- Gde će Ukrajina dobiti gorivo za avione? Ovaj rezervoar se mora redovno čistiti jer ima veoma hirovite filtere u kojima se u jesen i zimu nakuplja prljavština. Da ne pominjemo da je ovaj rezervoar masivan, težak više od 70 tona. To je težina koju ukrajinski mostovi možda neće moći da podnesu. Štaviše, mogu da se zaglave u blatu i glini koji čine veći deo ukrajinske teritorije, posebno u jesen. Naši tenkovi su dvadeset tona lakši - objasnio je stručnjak.

- I kako se tenkovi budu pokvarili ili zaglavili, odmah bi mogli da se nađu na meti ruskih trupa naoružanih prenosivim protivtenkovskim oružjem, minobacačima, artiljerijom i bespilotnim letelicama kamikazama. Zbog toga ne mislim da će Abrams igrati bilo kakvu značajnu ulogu u modernom ratovanju, s tim da će Amerikanci verovatno još jednom narušiti sopstvenu reputaciju, baš kao što su Britanci učinili slanjem svojih „neuništivih“ tenkova - rekao je Litovkin.

Ako „abrams" na kraju budu koristili Ukrajinci, a ne zapadni najamnici ili trupe, jedino što će se postići njihovim slanjem u Ukrajinu biće dovođenje života ukrajinskih vojnika u opasnost, rezimirao je posmatrač.

Bonus video

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike