Novo otkriće teleskopa Džejms Veb šokiralo astronome! „Ovo menja sve u šta smo verovali"

24.02.2023

Svaki od šest uočenih objekata teži milijarde puta više od našeg Sunca

Copyright ESA/Webb, NASA & CSA, A. Martel

Nasini astronomi otkrili su šest „čudovišnih" galaksija koje datiraju iz perioda od 600 miliona godina posle Velikog praska.

Svemirski teleskop Džejms Veb identifikovao je nekoliko starijih galaksija, neke unutar samo 300 miliona godina od rođenja univerzuma. Masivne i zrele galaksije kao što su ove sugerišu da su bile na kosmičkom brzom putu od samog početka, što je zapanjilo naučnike.

- Dok je većina galaksija u ovoj eri i dalje mala i samo postepeno raste tokom vremena, postoji nekoliko čudovišta koja brzo sazrevaju. Zašto je to slučaj ili kako bi to funkcionisalo nepoznato je - rekao je vodeći istraživač Ivo Labe sa australijskog Tehnološkog univerziteta Svinburn u mejlu za Asošijeted pres.

Svaki od šest objekata teži milijarde puta više od našeg Sunca. U slučaju jednog, ukupna težina svih njegovih zvezda može biti čak 100 milijardi puta veća od našeg Sunca, prema istraživačima, koji su svoja otkrića objavili u časopisu „Nature" u sredu.

Prema Labeu, ove galaksije su jedinstvene po tome što izgledaju kao da su izuzetno guste - sabijaju onoliko zvezda koliko i Mlečni put u relativno malom prostoru.

Labe u početku nije verovao da su rezultati stvarni - da ne mogu postojati zrele galaksije poput Mlečnog puta tako rano. Oni tek treba da budu potvrđeni, rekao je on.

Predmeti su izgledali tako veliki i svetli da su neki članovi tima pomislili da su pogrešili.

- Bili smo zapanjeni, pomalo nepoverljivi - rekao je Labe.

Džoel Leja sa Univerziteta Pensilvanije, koji je učestvovao u studiji, opisao je nova tela kao „razbijače univerzuma“.

- Otkrivanje da je formiranje masivnih galaksija počelo izuzetno rano u istoriji univerzuma menja ono u šta su mnogi od nas bili uvereni. Ispostavilo se da smo pronašli nešto tako neočekivano da zapravo stvara probleme za nauku. To dovodi u pitanje celu sliku ranog formiranja galaksija - rekao je Leja, dodajući da je moguće da neki od objekata možda nisu galaksije, već zaklonjene supermasivne crne rupe.

Iako bi se neki mogli pokazati manjim, „velika je verovatnoća da će se bar za neke od njih ispostaviti da su" galaktički divovi, rekao je Labe.

Jedna rana lekcija koju je Veb naučio jeste „da se oslobodite svojih očekivanja i budite spremni da budete iznenađeni“, dodao je on.

Teleskop vredan 10 milijardi dolara lansiran je prošle godine da bi nasledio svemirski teleskop Habl, koji se približava 33. godišnjici lansiranja.

Mnogo jači Veb može da vidi kroz oblake prašine svojim infracrvenim vidom, otkrivajući galaksije koje su prethodno bile skrivene. Naučnici se nadaju da će na kraju posmatrati prve zvezde i galaksije nastale nakon stvaranja univerzuma pre 13,8 milijardi godina.