Astronomi detektovali radio-signal iz daleke galaksije!

19.01.2023

Signal je prešao put od 9 milijardi godina

Astronomi detektovali radio-signal iz daleke galaksije!
Zanimljivosti o svemiru - Copyright NASA/JPL-Caltech via AP

Indijski teleskop nedavno je uhvatio radio-signal koji je zabeležio tim astronoma iz Indije i Kanade, a koji je došao iz veoma udaljene galaksije i putovao ka Zemlji skoro 9 milijardi godina.

Signal je došao od atomskog vodonika, supstance koja je glavni element u formiranju zvezda.

Atomski vodonik emituje radio-talase, koji se mogu detektovati niskofrekventnim radio-teleskopima. Međutim, ovaj signal je izuzetno slab, pa je vrlo retko moguće pratiti emisiju iz udaljenog dela svemira.

Signal koji su naučnici otkrili ovoga puta došao je iz galaksije SDSSJ0826+5630, iz vremena kada je Univerzum bio star samo 4,9 milijardi godina.

- To je kao da gledamo 8,8 milijardi godina unazad - primetio je Arnab Čakraborti, postdoktorski istraživač na Univerzitetu Makgil.

Naučnici su došli do otkrića koristeći podatke Giant Metrewave Radio Telescope (GMRT). Sami podaci su dobijeni zbog gravitacionog sočiva, kada prisustvo drugog masivnog tela savija svetlost koju emituju drugi izvori. Takav proces efektivno rezultira "uvećanjem" signala. U proučavanom slučaju prvobitni svetlosni talas signala bio je dugačak 21 centimetar i porastao je na 48 centimetara, što je pomoglo da ga se uhvati.

- Zahvaljujući prirodnom fenomenu koji se zove gravitaciono sočivo, možemo da uhvatimo slab signal sa rekordne udaljenosti. Ovo će nam pomoći da razumemo sastav galaksija na mnogo većim udaljenostima od Zemlje - rekao je profesor Dobs.