Skandal koji je šokirao Holivud i žrtva novog „lova na veštice“: Šta otkrivaju memoari Vudija Alena?

08.11.2021

07:30

0

Među onima koji su kategorički verovali u njegovu krivicu i bezrezervno podržavali Miu Farou i njen stav da je u pitanju bilo gnusno seksualno zlostavljanje, bili su Džon Torturo, Mira Sorvino i Kejt Blanšet, dok su mu podršku pružili Dajan Kiton, Havijer Bardem, Alek Boldvin i Skarlet Johanson

Skandal koji je šokirao Holivud i žrtva novog „lova na veštice“: Šta otkrivaju memoari Vudija Alena?
Vudi Alen/Profimedia

U autobiografiji „Apropo ničega“ Vudi Alen piše o svom putu ka vrhovima američkog filma, a najveći deo knjige posvećen je skandalu od pre tri decenije i potonjem progonu #MeToo pokreta koji umnogome podseća na Makartijev „lov na veštice“ u Holivudu.

„Apropo ničega“, autobigrafija jednog od najznačajnijih američkih filmskih autora Vudija Alena objavljena je nedavno na srpskom jeziku. U memomarima osamdesetšestogodišnji Vudi Alen piše o odrastanju u Bruklinu pre Drugog svetskog rata, svom pohodu kroz svet šoubiznisa od pisca viceva, preko stend ap komičara do jednog od najčuvenijih američkih filmskih glumaca, scenarista i režisera, i poslednjih decenija u kojima je žrtva medijske histerije zbog koje mu je, kako navodi, zabranjeno da radi u Americi.

Vudi Alen/Profimedia
 

Memoari Vudija Alena - između iskrenosti i prenemaganja intelektualnog pozera

Miroljub Stojanović, filmski kritičar, publicista i direktor izdavaštva Filmskog centra Srbije smatra da autobiografija Vudija Alena nije u potpunosti iskrena, već da je knjiga „jednog intelektualnog pozera koji jako minimizira svoj lik i delo kroz neki oblik autoironije koji nikako da zaživi“.

Vudi Alen bio je savremenik epohe koja je izrodila nezapamćen uspeh stend ap komedije, stripa, sveta reklame i naravno, filmova. U „Apropo ničega“ Stojanoviću je dragocena Alenova inicijacija u film, odnosno prvi deo knjige koji pokazuje Vudija Alena iz vlastitog ugla kao „besomučnog filmofila koji svaki cent i svaki trenutak slobodnog vremena provodi po bioskopima“, što je najiskreniji aspekt knjige.

- Mislim da su to aspekti knjige koji su najvredniji jer osim tog ličnog plana možemo da razaznamo u kojim se smernicama kretao američki kulturalni život njegovog detinjstva a i kasnije, za vreme njegovog uspona kao filmskog stvaraoca. Smatram da je ovaj lični plan neodvojiv od ukupnog kulturalnog plana američkog društva - kaže Stojanović za Orbitu kulture.

U tim redovima Vudi Alen je najopušteniji, najiskreniji, najspontaniji, najvrcaviji i zapravo to suštinski jeste on a „prenemaganja tipa nisam ja veliki umetnik, ja sam niko i ništa“ su, prema Stojanoviću, mali intelektualni blefovi koje uopšte ne ceni.

Promo/Laguna
 

Kako je Vudi Alen izneverio svoju teoriju

Stojanović se ne slaže sa tezom Vudija Alena da kvalitet filma zavisi od dobrog scenarija i da čak osrednji režiser po dobrom scenariju može snimiti odličan film, uz ocenu da je ta teza pogubno uticala na čitav teorijski naraštaj.

- Mislim da je u pitanju jedna dogma jer bilo je u istoriji filma, i to upravo američkog, i te kakvih izuzetaka da su neki antologijski filmovi, da ne kažem remek-dela, nastali po krajnje sumnjivim scenarijima, a upravo Vudi Alen izneverava ovu teoriju - ističe Stojanović

Rani filmovi Vudija Alena, koji su po Stojanoviću najbolji, pokazuju da je ta teza netačna. Pre svega, „Ljubav i smrt“ koji je film - film, a ne film - scenario pokazuje da je improvizacijski momenat, nekakav dug stend ap vremenima bio presudan za formiranje Alenovog filmskog rukopisa.

Vudi Alen Profimedia
 

Skandal koji je polarizovao Holivud

Dobar deo knjige posvećen je skandalu koji je obeležio poslednje tri decenije života Vudija Alena nakon što ga je Mia Farou 1992. godine optužila za seksualno zlostavljanje sedmogodišnje usvojenice. Iako u knjizi uverljivo dokazuje da mu je bivša partnerka „smestila“ aferu, Stojanović kaže da ne može kategorički verovati Vudiju Alenu jer ima osnova da se veruje da ta priča nije bez osnova.

- Posebno zato što se ubrzo Vudi Alen oženio drugom, punoletnom ali znatno mlađom usvojenicom Sun Ji, s kojom je i danas u braku. Da li je Vudi Alen napastvovao usvojenicu Dilan Farou kad je imala sedam godina, to ne znamo, ali je fascinantno ono što je iz toga proisteklo, a to je da je taj slučaj toliko podelio filmski svet i polarizovao ekstremna mišljenja - dodaje Stojanović.

I na jednoj i na drugoj strani našli su se neki od najvećih savremenika iz sveta filma i kulture. Među onima koji su kategorički verovali u njegovu krivicu i bezrezervno podržavali Miu Farou i njen stav da je u pitanju bilo gnusno seksualno zlostavljanje, bili su Džon Torturo, Mira Sorvino, Kejt Blanšet, čuvena Kristijan Amanpur...

Na drugoj strani, njegova verna i najodanija saradnica Dajan Kiton bezrezervno mu je pružila podršku i bila uz njega. Havijer Bardem je izjavio da bi uvek radio sa Alenom, a podržali su ga i Alek Boldvin i Skarlet Johanson.

- Upravo ova polarizacija doprinosi sagledavanju do koje mere je medijski čitava stvar instrumentalizovana na nama neshvatljiv način. To je poprimilo razmere koje su zaista šokantne i koje uključuju ogroman broj učesnika u polemikama, debatama, kontroverzama, napadima i odbranama i taj skandal je jedna od stvari koja provejava u završnici ove knjige, u stvari, u njenom većem delu - kaže Stojanović.

On žali što je taj segment svojim obimom trijumfovao nad nekim drugim koji su dragoceniji a za koje su čitaoci ostali uskraćeni. Neke slavne ličnosti iz istorije filma poput Felinija i Antonionija, ostali su potpuno drugom planu i pominju se na nivou jedne rečenice.

Vudi Alen Profimedia
 

Novi „lov na veštice“ i zabrana snimanja u Americi

Četvrt veka posle skandala, Vudi Alen se ponovo našao na udaru #MeToo pokreta i to još žešće nego u vreme kad je izbio, zbog čega više nije u mogućnosti da snima filmove u Americi. Stojanović ističe da ga ta situacija jako  podseća na makartizam iz pedesetih godina, odnosno na „lov na veštice“ u Holivudu.

Prema njegovim rečima, neki oblici makartizma, najstrašnijeg razdoblja u istoriji američke kulture su jako prepoznatljivi u svemu tome. Po tome koliko Vudi Alen plaća cenu skandala i koliko je otpor javnog mnjenja prema njemu veliki, moglo bi se reći da postoje momenti koje možemo porediti sa makartizmom, jer to su „momenti kolektivne histerije, kolektivnog upiranja prstom bez ikakvog dokazivanja“.

- U završnici svojih memoara Vudi Alen iznosi čitav niz sudskih dokaza gde je proglašavan nevinim, pravnih ekspertiza koje idu njemu u prilog i brojna svedočenja. Postoje izjave usvojenika Mie Farou koji tvrde da ih je ona zlostavljala dok je o njima vodila računa. U svakom slučaju, postoje mnogi momenti koji nas ne opredeljuju, ali nekakva senka je ostala. I ako je verovati Vudiju Alenu da je njegov rad u Americi nemoguć, to je zaista tragično - zaključio je Stojanović.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Sputnik