Istoričar iz Rijeke poručio: Albanci siluju istoriju, na Kosmetu i Balkanu kroz celu prošlost nailazimo na srpske tragove

01.12.2020

22:33 >> 08:03

0

Autor: M. I.

Šarić navodi da se Albanci pojavljuju na Balkanu pojavljuju u 11. veku, a na Kosmetu još kasnije

Istoričar iz Rijeke poručio: Albanci siluju istoriju, na Kosmetu i Balkanu kroz celu prošlost nailazimo na srpske tragove
Copyright Printscreen/Youtube, Novi Standard

Teolog i istoričar iz Rijeke Goran Šarić smatra da je suživot Srba i Albanaca preko je potreban, ali on se ne može graditi na lažima i dodaje da “to što Albanci trenutno rade nije samo krađa, to je silovanje istorije”.

On se, kao istaknuti poznavalac istorije Balkana, osvrnuo na pokušaj Albanaca da ospore prisustvo Srba na prostoru Kosova i Metohije.

– Koliko god na Kosovu i celom Balkanu kopamo daleko u prošlost, nailazimo na srpske tragove – kaže Šarić.

Pročitajte još: Nemački poslanik poručio: Tzv. država Kosovo je najveći izvor terorista u Evropi

Upitan da li propaganda može da uskrati Srbima pravo nasleđa na Kosovu, kao i zašto se krade srpska istorija, Šarić kaže u intervjuu za Kosovo Onlajn da je to “silovanje istorije”.

– To što oni rade nije samo krađa, to je silovanje istorije. Kad ukradete nečiju teritoriju, potrebno je krađu prikriti ‘istorijskim pravom’. Mark Tven kaže da dok istina obuje cipele, laž proputuje pola sveta. Ovih dana pojedini albanski istoričari putuju svetom i tvrde da su Albanci hiljadama godina na Balkanu, da su Nemanjići albanskog porekla i da Srbi nisu postojali pre Vuka Karadžića. Što je veća istina, veća laž je potrebna da je sakrije. Ti albanski istoričari podsećaju na onaj vic o grbavcu koji je pustio bradu, da ga više ne zovu grba nego brada. Suživot Albanaca i Srba preko je potreban, ali on se ne može graditi na lažima – kaže on.

Printscreen/Youtube, Novi Standard

Šarić se osvrnuo i na antičke spise.

– Grčki i rimski autori nisu skloni tim starosedeocima Kosova. Opisuju ih sa prezirom i mržnjom, koja je karakteristična i za kasnije opise Srba. Tako pišu da su Dardanci divljaci i da se kupaju samo tri puta u životu, prilikom rođenja, na venčanju i na sahrani. Zapravo se ne radi o nehigijeni nego o obrednim kupanjima. Zanimljivo da se isti običaj obrednog kupanja zadržao kod Srba do današnjih dana. To je vrlo važna paralela između Srba i Dardanaca i jedan od brojnih dokaza koji pokazuju da su Srbi potomci antičkih stanovnika Kosova. Poznati grad u državi Dardanaca zvao se Bila Zora što na srpskom znači ‘bela zora’, sintagma koja se i danas koristi. Najpoznatiji dardanski kralj bio je Grabo iz plemena Grabića. Kod Srba i drugih južnih Slovena još uvek postoje prezimena Grabar, Grabovac, Grabarić, Grabarević i Grabović, kao i razna mesta sa nazivima Grab ili Grabić. I sama reč je slovenska, povezana sa pojmovima ‘graba’, ‘grob’, ‘grobnica’, ‘groblje’, ‘grebati’, ‘grablje’, ‘grabiti’ – rekao je istoričar.

Pročitajte još: Novi incident na KiM: Navijači ispred Bogorodice Ljeviške uzvikivali „Kosovo je srce Albanije“ i vređali vernike (VIDEO)

Šarić navodi da koliko god na Kosovu i celom Balkanu kopamo daleko u prošlost, nailazimo na srpske tragove i da je na ovim prostorima u vreme Rimskog carstva postoji bar šest plemena koja u svom nazivu imaju osnovu “ser” ili “sar” – Servi (Limiganti), Serreti, Serapilli, Sardi, Sardeati i Sarmati i dodao da izgleda da je Kosovo bilo sveta zemlja za stanovnike Balkana još u mlađem kamenom dobu, u vreme tzv. Vinčanske civilizacije.

Printscreen/Youtube, Novi Standard

– Jedino vinčansko naselje koje je bilo utvrđeno bilo je Valač na Kosovu. Tamo smo našli jako puno kultnih predmeta iz tog perioda što ukazuje da je celo područje imalo duhovnu važnost. Tako je ostalo i hiljadama godina kasnije jer 1313. u Svetostefanskoj povelji kralj Milutin poklanja Valač manastiru Banjska, što svedoči o religioznom kontinuitetu – rekao je hrvatski istoričar.

Šarić navodi da se Albanci pojavljuju na Balkanu pojavljuju u 11. veku, po svoj prilici kao prateće trupe romejskog vojskovođe Georgiusa Manijaka, ali na Kosovo dolaze kasnije, prvi albanski doseljenici pristižu neposredno pre dolaska Turaka.

Printscreen/Youtube, Novi Standard

– U vreme prvih vekova Osmanlijske vlasti albansko prisustvo na Kosovu bilo je na nivou statističke greške, sve do kraja 17. veka i Austrijsko-Turskog rata kad je carska austrijska vojska prodrla do Prištine. Srbi staju na njenu stranu, ali se u januaru 1690. carska vojska povlači i ostavlja Srbe na milost i nemilost Turaka. Tada patrijarh Arsenije III Čarnojević sa desetinama hiljada Srba kreće prema Beogradu, a čitava sela ostaju pusta. Broj Albanaca postepeno raste, ali će Srbi uprkos progonima i iseljavanjima na Kosovu ostati većinsko stanovništvo sve do početka 20. veka – navodi on.

Pročitajte još: Radiću za zemlju koju sam srcem izabrao: Arno Gujon imenovan za v. d. direktora Uprave za saradnju sa dijasporom

Šarić kaže i da su Dečani srpski, kao i svi ostali manastiri i crkve na Kosovu, dodajući da ih je podigao srpski kralj Uroš III Dečanski, u vreme dok Albanci još nisu ni živeli na Kosovu.

– Zašto je središte srpske patrijaršija 1253. godine premešteno iz Žiče u Peć? Zato što je Kosovo tada centar srpske države, etnički čisto srpsko područje, dok su do Kraljeva mogli upasti Kumani, Mongoli ili Mađari – navodi istoričar.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike