Nova SMS prevara: Ne nasedajte, "skida" pare, sajber kriminalci zloupotrebljavaju ime i logo "Pošte Srbije"

25.12.2023

18:27

0

Cilj prevaranata je da dođu do podataka sa platne kartice korisnika kako bi neovlašćeno pristupili njegovom bankovnom računu i ispraznili ga

Nova SMS prevara: Ne nasedajte, "skida" pare, sajber kriminalci zloupotrebljavaju ime i logo "Pošte Srbije"
Ilustracija - Copyright Profimedia/Pixabay

U toku je nova prevara putem SMS-poruka u kojoj se zloupotrebljava ime i logo "Pošte Srbije" i usluga koje ovo preduzeće pruža.

Cilj prevaranata je da dođu do podataka sa platne kartice korisnika kako bi neovlašćeno pristupili njegovom bankovnom računu i ispraznili ga.

Jasmina Perić iz Beograda kaže za "Novosti" da je dobila SMS poruku u kojoj je obaveštena da je prispela pošiljka za nju. Ona je bila uverene da komunicira sa Poštom, jer je zaista iz tog preduzeća očekivala isporuku paketa.

- Međutim, u poruci se navodi da ne mogu da je dostave, jer nisu precizni podaci o adresi - kaže Perićeva.

- Onda se nudi link koji otvara šablon koji treba da se popuni. Tu je naveden čak i precizan datum isporuke. Ja sam unela adresu, ali onda su tražili podatke sa kartice. Tada mi je bilo jasno da je u pitanju prevara. Sve je izledalo kao da je u pitanju zaista "Pošta Srbije". Bilo je naznačeno i da će trošak ležarine da iznosi oko 30 dinara.

Neki nisu shvatili da je u pitanju prevara, pa im je kartica "ispražnjena". Jedan pogrešan klik korisnika može da omogući sajber kriminalcima da neovlašćeno pristupe njegovom bankovnom računu i ukradu sav novac. Ovo je tzv. fišing, što u prevodu sa engleskog znači "pecanje". Sajber kriminalci često "pecaju" korisnike predstavljajući se kao poznate i pouzdane kompanije poput banke, pošte, ili neke druge firme ili brenda. Pritom, zloupotrebljavaju izgled njihovog sajta, loga i deluju veoma uverljivo.

- To je vrsta napada koja podrazumeva manipulaciju ljudima od strane zlonamernih pojedinaca i često se koristi za krađu ličnih podataka, uključujući i podatke o platnoj kartici korisnika - objašnjavaju u Narodnoj banci Srbije.

- Dešava se kada napadač, predstavljajući se kao osoba ili institucija od poverenja, pokušava da vas prevari na način da putem imejla ili poruka ostavite na društvenim mrežama, veb-sajtovima osetljive podatke, poput broja platne kartice, PIN-a i slično, a koje će kasnije moći da zloupotrebi. Značajnu ulogu u prevari predstavlja korišćenje poverenja žrtve. S obzirom na to da korisnici imaju poverenja u svoje pružaoce usluga, napadači pokušavaju da se lažno predstave kao jedan od tih pružalaca.

Stručnjaci savetuju građanima da obrate posebnu pažnju prilikom otvaranja SMS poruka i elektronke pošte od nepoznatih pošiljalaca kako bi se zaštitili od fišinga. To znači da provere URL adresu veb stranice pre nego što unesu svoje podatke i ne dele osetljive podatke sa drugima bez provere verodostojnosti izvora. Takođe, potrebno je da koriste različite lozinke za različite račune i da ih redovno ažuriraju. Sajber kriminalci često koriste mamac hitnosti. Pošalju mejl ili SMS i insistiraju da nešto mora hitno da se uradi. Poruka te vrste uvek treba da izazove sumnju.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: 24sedam

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike