Dušan (25) je pilot i avio-mehaničar koji živi filmsku priču: Tata mu je poginuo u padu helikoptera, a onda je jedan dan sve promenio

10.11.2022

20:00

1

Mladi Dušan Mićić iz Beograda ima karijeru iza koje se krije neverovatna životna priča

Dušan (25) je pilot i avio-mehaničar koji živi filmsku priču: Tata mu je poginuo u padu helikoptera, a onda je jedan dan sve promenio
Copyright 24sedam/Ivan Mitić

Dušan Mićić ima samo 25 godina, pilot je aviona i helikoptera i avio-mehaničar, a u pozadini njegove kratke, ali veoma bogate karijere stoji neverovatna životna priča.

Mlad, obrazovan i prevashodno srdačan Beograđanin ugostio nas je na helidromu, a pre intervjua prošli smo jedan krug iznad prestonice. 

Tek kada je priprema, koja je obavezna procedura svakog leta, bila gotova, seli smo u gvozdenu pticu i krenuli. Dušan je primetio da nam nije baš svejedno, s obzirom na to da smo prvi put leteli helikopterom, u kom je sve drugačije nego u avionu. Onda je usledio džentlmenski potez - pustio je "Pretty woman" i obećao da će se potruditi da svaki manevar bude što suptilniji i nežniji. 

I zaista, osećaj je neverovatan. 

- Sa samo dve nedelje prvi put sam se vozio helikopterom. Moj otac je bio vojni pilot i priroda njegovog posla je i meni nametnula da volim avijaciju. Do njegove pogibije leteli smo veoma često. Malo pre mog polaska u osnovnu školu, tata je izgubio život u helikopterskoj nesreći nadomak Beograda i nekoliko godina nakon toga vazduhoplovstvo je za mene predstavljalo nešto ružno - započinje priču Dušan, po našem sletanju i ulasku u hangar u kom su parkirane letelice. 

24sedam/Ivan Mitić
 

Tragedija koja je obeležila život dečaka, u prvi mah ga je potpuno odvojila od vazduhoplovstva, a niko se nije nadao da će seme te velike ljubavi, koje mu je usadio otac, ponovo proklijati. 

Bio je sunčan dan, prema Dušanovim rečima, imao je oko 11 godina, vozio je skejt kod Ušća, a onda video kako nedaleko odatle sleće vojni helikopter. Dobro ga je poznavao, bio je to onaj kojim je upravljao njegov tata. Prišao je posadi i video očeve kolege. Nakon kratkog razgovora sa njima bio je nekoliko stotina metara iznad glavnog grada Srbije. 

- Ubacili su me u helikopter i išao sam sa njima da "bacamo" padobrance. Jedan od njih mi je posvetio posebnu pažnju tog dana. Bio je to đak mog oca, koji me je inicijalno i "zarazio" vazduhoplovstvom. Već tada sam znao da želim da budem pilot i ništa drugo - priseća se mladi Mićić.

24sedam/Ivan Mitić
 

Dušanov otac bio je jedan od uglednih vojnih pilota, čovek koga je avijacija volela: smiren, dobar i pošten, kako su ga opisivale kolege. Od te nesreće 2000. godine, kada je sa još dvojicom članova posade izgubio život, Dušanova majka želela je da sina potpuno distancira od profesije koja joj je odnela muža.

Međutim, ono što je bilo u njenom detetu, samo se pritajilo, dok ponovo nije ugledalo svetlost dana i oslušnulo zvuk jakog helikopterskog rotora na ušću dveju reka.

- Objasnio sam majci da želim da budem pilot i da je to ono u čemu vidim sebe. Završio sam Vazduhoplovnu gimnaziju, a čovek koji me je naučio da letim, Goran Krneta, predložio mi je da počnem obuku na avionu. Krenuo sam sa 17 godina, a sa 19 sam već posedovao pilotsku dozvolu za avion. Zanimljivo je da sam dobio tu dozvolu a da još nisam imao onu za automobil -  kaže Dušan za 24sedam kroz smeh.

Neophodni uslovi da biste postali pilot

Pitali smo ga koji uslovi su neophodni kako bi se steklo zvanje pilota. Sa aspekta psihičkih zahteva, neophodno je da prođete ulazna testiranja, koja obuhvataju test ličnosti, test čovekovih sposobnosti da prepozna neke situacije i da na njih adekvatno reaguje. Ulazni test je i najteži test!

Zahtevi su rigorozni i tome najbolje svedoče statistike, koje kažu da je veoma mali procenat ljudi spreman da se bavi ovim poslom.

- Upravljam helikopterima R44 i R66, a razlika je u pogonskoj grupi i u dimenzijama. Što se tiče aviona, upravljam klasom jednomotornih klipnih aviona, u narodu poznatijih kao elisni avioni. Činjenično je teže upravljati helikopterom, ali to je subjektivno od pilota do pilota. Ipak, momenti sile koji deluju na helikopter i ono što se dešava na glavnom rotoru je toliko složeno da ne može da se poredi sa letom aviona - kaže Dušan. 

Navodi i to da su najzanimljiviji letovi na kojima je apsolutno sam, kao i oni koji su najrizičniji, u planinskom pojasu tokom "zlatnog sata". Takve ture nose opasnost sa sobom, zbog turbulencija i suženih mogućnosti reagovanja usled nekog otkazivanja. Kako je trenutno aktuelna situacija sa gorivom, na pitanje koliko ga staje u letelice kojima pilotira, odgovara 280 i 176 litara, i objašnjava da se sa obe količine goriva može tri sata ostati u vazduhu. 

Rizici letenja

Naš sagovornik navodi da su rizici minimalni, skoro da i ne postoje, jer je letenje, naročito civilno, toliko unapređeno razvojem tehnologije. Da bi se dogodila vazduhoplovna nezgoda potrebno je osam faktora. Kada padne neki vazduhoplov najčešće je fatalan ishod, a u 99 odsto slučajeva razlog je ljudska greška.

- Kod upravljanja malim helikopterima niko ne može za vas da donese odluku, ne postoji osoba koju možete da pitate za savet. Momentalno morate odlučiti sami! Što je manji vazduhoplov i što manje motora ima, vreme reagovanje je znatno skraćeno. U slučaju nekog otkaza morate regovati odmah, tačno i samostalno - rekao je Dušan Mićić.

- Na sreću, zasad nisam imao "stani-pani" situacije, ali uslovno rečeno, čovek se uglavnom ubije pogrešnom odlukom, a ne time što ga je vazduhoplov izdao. Uvek postoji rešenje situacije, samo treba ostati staložen i raditi onako kako je propisano - objašnjava pilot, a reklo bi se da se ovaj savet iz avijacije može primeniti i na sve druge situacije u životu. 

24sedam/Ivan Mitić
 

Dok sedimo između dva helikoptera i pričamo o Dušanovom životnom pozivu, jer ga sa razlogom možemo tako nazvati, shvatamo da vazduhoplovstvo zahteva mnogo odricanja. Mićić ističe da je na početku svoje karijere slušao starije kolege koje pričaju o tom žrtvovanju, ali ih nije u potpunosti shvatao. Mislio je da je u pitanju farsa, a onda se uverio u istinitost njihovih saveta. 

- Kada počnete da letite, prvi sati su najzahtevniji, slećete potpuno mokri, jer na stajanci ume da bude preko 40 stepeni. Pod stresom ste i kada se let završi, potpuno ste iscrpljeni. Ako legnete posle 22-23 časa, teško da sutra možete da obavite više od dva leta. Tako je uglavnom bila scena: svi moji na splav, a ja u krevet. Mada ja nisam neki partimanijak, volim muziku, naravno, ali sam dosta laganiji po tom pitanju - dodaje Dušan. 

U videu pogledajte šta je za njega bio vrhunac sreće i kako je postao i avio-mehaničar: 

Za sam kraj razgovora nismo mogli a da ga ne pitamo kako devojke reaguju na mladog, lepog i uspešnog pilota. Da li je istina da one još otkidaju na vođe vazduhoplova?

- (smeh) Delimično jeste istina, u prvi mah, ali onda kasnije dolazi susretanje sa tim da vam je dečko ili muž stalno odsutan. U većini situacija se leti na poziv, tako da ste vi veoma mobilni i operativni. Ipak, stava sam da dobrom organizacijom ipak možete dosta vremena da posvetite dragim ljudima - skromno je zaključio Dušan Mićić. 

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike