Paklene letnje saobraćajke, za tri meseca poginulo 147 ljudi! Stamatović: Svaki treći poginuo zbog velike brzine, drugi razlog je alkohol

26.08.2022

18:15

0

Leti mesečno u proseku smrtno strada 50 ljudi, a oko 2.000 osoba zadobije povrede u saobraćajnim nezgodama

Paklene letnje saobraćajke, za tri meseca poginulo 147 ljudi! Stamatović: Svaki treći poginuo zbog velike brzine, drugi razlog je alkohol
Miloš Veliki autoput - Copyright Printscreen Agencija za bezbednost saobraćaja

Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović kaže za 24sedam da je u toku letnjih meseci na srpskim drumovima život izgubilo 147 osoba u saobraćajkama, a da su najčešći uzroci brzina i alkohol.

Stamatović je objasnio da su u prvoj polovini godine poginula čak 42 mlada vozača, što je 11 više u odnosu na isti period prošle godine.

Leto je gotovo iza nas, da li je broj saobraćajki u toku letnjeg perioda bio veći u odnosu na prosek proteklih godina?

Podaci pokazuju da su letnji meseci „najnebezbedniji“ meseci u godini. U saobraćajnim nezgodama tokom letnjih meseci pogine oko trećine svih poginulih lica u toku godine. Svakoga dana u letnjim mesecima se dogodi oko 100 saobraćajnih nezgoda. U proseku leti mesečno smrtno strada 50 ljudi, a oko 2.000 osoba zadobije povrede u saobraćajnim nezgodama. Kada je u pitanju 2022. godina, prema preliminarnim podacima, u letnjim mesecima (jun, jul i avgust) poginulo je 147 lica do sada. Ako posmatramo broj saobraćajnih nezgoda i poginulih lica u junu, julu i avgustu ove godine u odnosu na isti period prethodnih godina, može se uočiti da je broj saobraćajnih nezgoda i poginulih lica približno na istom nivou kao i prethodnih nekoliko godina. Posebno ako se uzme u obzir da je u prethodne dve godine bio smanjen obim saobraćaja zbog epidemiološke situacije u vezi sa koronavirusom.

24sedam/Goran Sivački
 

Koji su najčešći uzroci saobraćajki u ovoj godini?

Najčešći uticajni faktori nastanka saobraćajnih nezgoda u 2022. godini su brzina i alkohol. Naime, svako treće lice je nastradalo zbog ''brzine'' kao uticajnog faktora (29 odsto nastradalih), dok je zbog vožnje pod dejstvom alkohola nastradalo 14 odsto lica u saobraćaju, odnosno svako sedmo lice. Pored toga, ''put'' je bio faktor zbog kojeg je nastradalo oko osam odsto lica u saobraćaju, odnosno svako 13. lice je nastradalo zbog uticaja puta i putne okoline, a ''propust pešaka'' je bio faktor stradanja oko četiri odsto nastradalih lica, odnosno svako 24. lice je nastrada zbog propusta pešaka.

Proteklih dana imali smo nekoliko saobraćajki u kojima su učestvovali putnički autobusi. Koliko saobraćajki u kojima su učestvovali autobusi je bilo od početka godine? Da li je kontrola vozača autobusa dovoljno dobra u Srbiji i koji su najčešći uzroci nesreća ovih vozila?

Podatke o saobraćajnim nezgodama koje su se dogodile u 2022. godini Agencija za bezbednost saobraćaja dobija od Ministarstva unutrašnjih poslova. U ovom trenutku raspolažemo podacima o ukupnom broju saobraćajnih nezgoda i nastradalim licima u 2022. godini, a detaljnijim podacima, kao što su podaci o broju saobraćajnih nezgoda i nastradalim licima prema kategorijama vozila, koje su se dogodile u 2022. godini, raspolažemo zaključno sa julom. Prema podacima kojima raspolaže Agencija za bezbednost saobraćaja, u autobusima u 2022. godini poginula su dva putnika za period od januara do jula. Najčešće evidentirani uticajni faktori nastanka saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima u kojima su učestvovali autobusi su neprilagođena brzina uslovima saobraćaja i stanju puta, propust vozača koji se odnosi na nepravilno sagledavanje saobraćajne situacije, prelazak preko neisprekidane razdelne linije na kolovozu i vozač pod uticajem alkohola.

Profimedia
Veliki broj nesreća sa autobusima

 

Da li se povećao ili smanjio broj mladih vozača, recimo do 30 godina, koji učestvuju u saobraćajkama, i kako to tumačite?

Agencija za bezbednost saobraćaja, u ovom trenutku, za 2022. godinu raspolaže podacima o poginulim i povređenim mladim vozačima zaključno sa julom. Za period januar-jul 2022. godine poginula su 42 mlada vozača, što je za 11 mladih vozača više nego u istom periodu prošle godine. Osim što su u 2020. i 2021. važila određena ograničenja u kretanju stanovništva i radu ugostiteljskih i drugih objekata zbog epidemiološke situacije i koronavirusa, koji su doveli do smanjenja kretanja i obima saobraćaja, pa samim tim i manjeg broja saobraćajnih nezgoda, u ovom trenutku ne raspolažemo drugim detaljnijim podacima o uzrocima i okolnostima nastanka saobraćajnih nezgoda u 2022. godini.

Koliko je vozača kažnjeno zbog vožnje u pijanom stanju, a koliko pod dejstvom opijata od početka godine? Da li se taj broj povećao u odnosu na prethodne godine?

Kontrolu poštovanja saobraćajnih propisa sprovodi Ministarstvo unutrašnjih poslova i Agencija ne raspolaže tim podacima. Ako posmatramo podatke o broju alkoholisanih vozača koji su učestvovali u saobraćajnim nezgodama, može se uočiti da je u poslednje tri godine 17 odsto poginulih lica nastradalo u saobraćajnim nezgodama gde je alkohol bio jedan od faktora nastanka saobraćajne nezgode. Kada su u pitanju mlada lica, u poslednje tri godine, 27 odsto mladih lica je poginulo u saobraćajnim nezgodama gde je jedan od vozača bio u alkoholisanom stanju.

Ako gledamo broj prekršaja, odnosno saobraćajki, da li su žene ili muškarci bolji vozači?

Kontrolu poštovanja saobraćajnih propisa sprovodi Ministarstvo unutrašnjih poslova i Agencija ne raspolaže tim podacima. Kada se posmatra raspodela saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima, 76 odsto poginulih čine lica muškog pola, dok žene čine 24 odsto poginulih. Podaci pokazuju da su muškarci skloniji rizičnom ponašanju u saobraćaju i samim tim u većoj meri učestvuju u saobraćajnim nezgodama.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike