Srpski naučnici otkrivaju uticaj gena na dobijanje korone: Izveli oko 9.000 genetskih analiza i došli do sjajnih rezultata

31.01.2022

Deo njihovih rezultata prepoznat i od strane Svetske zdravstvene organizacije

kovid virus laboratorija - Copyright Pixabay

Naučni tim sa Medicinskog fakulteta u Beogradu, u okviru projekta Specijalnog programa istraživanja Kovid-19 koji finansira Fond za nauku Srbije, otkriva povezanost gena sa podložnošću za nastanak kovid-19, kao i pojavu težih oblika te bolesti kod pacijenata.

Kako je saopšteno iz Fonda za nauku, projekat AntioxIdentification, pod vođstvom prof. dr Tatjane Simić, redovnom profesorkom Medicinskog fakulteta i dopisnim članom SANU, došao je do rezultata koji će u budućnosti omogućiti personalizovani pristup lečenju pacijenata.

U okviru redovnog praćenja realizacije projekata, Fond za nauku je posetio taj istraživački tim i laboratorije u kojima sprovode istraživanja.

Simić je objasnila da kod pacijenata korona virus izaziva oksidativni stres praćen povećanom produkcijom slobodnih radikala koji dovode do oštećenja lipida, proteina i molekula DNK.

Dodaje da ipak naše ćelije poseduju odbrambene mehanizme u obliku antioksidantnih enzima koji neutrališu slobodne radikale.

- Geni koji kodiraju ove enzime imaju različite oblike, a različitost gena dovodi do različitog odgovora na oksidativni stres. Naše istraživanje je pokazalo da pacijenti sa kovid-19 koji su nosioci genotipova sa nižom aktivnošću antioksidantnih enzima i posledično manjim antioksidantnim kapacitetom, imaju veću podložnost za nastanak Kovid-19, kao i viši nivo pokazatelja zapaljenja i koagulacije - istakla je Simić.

Pixabay

Dodala je da je deo njihovih rezultata prepoznat i od strane Svetske zdravstvene organizacije.

Zahvaljujući sredstvima Fonda za nauku ti naučnici su izolovali DNK iz krvi preko 500 ispitanika i formirali biobanku DNK koja je poslužila kao materijal za genotipizaciju pacijenata i kontrolne grupe.

Izvedeno je oko 9.000 genetskih analiza, za šta su bili dragoceni oprema i materijal koji su nabavljeni u okviru projekta.

Direktorka Fonda za nauku Milica Ðurić Jovičić tokom nadzorne posete je istakla da je značaj tih naučnih rezultata koja mogu da pomognu u boljem razumevanju i borbi protiv korona virusa.

- Iako su naučnici bili suočeni sa brojnim preprekama zbog pandemije korona virusa, projekat se odvija po planu i naučni tim je već ostvario značajne rezultate. Vrlo je važno priznanje i to što je Svetska zdravstvena organizacija uvrstila njihov rad u preporučenu literaturu o Kovid-19 - istakla je Ðurić Jovičić.

Dodala je da su sredstva projekta koja su uložena u opremu omogućila realizaciju potrebnih istraživanja i navela da oprema ostaje kao dugoročna investicija instituciji i da će još mnogo godina služiti naučnicima za buduća istraživanja.

- Tokom nadzorne posete Fonda ovom istraživačkom timu, razgovarali smo sa rukovodiocem i timom o tome koji bi bio prirodni nastavak projekta i šta je još potrebno od dodatne opreme. Nadzorne posete omogućavaju nam uvid u važna istraživanja, i vrlo su značajne i zbog pripreme novih programa - zaključila je Ðurić Jovičić.

U preostalih pet meseci trajanja projekta, projektni tim AntioxIdentification koji broji 12 članova, planira da privede kraju kliničko praćenje neuroloških i kardioloških komplikacija, kao pokazatelja dugotrajnog kovid-19.

Budžet projekta iznosi 169.330 evra, a to istraživanje, Fond za nauku finansira u okviru projekta SAIGE Svetske banke.

BONUS VIDEO