Novi udžbenik iz biologije za osmake uzdrmao Srbiju: Uče se pojmovi kao što su "trans" i "homoseksualnost", a ovaj je baš sporan

17.03.2021

21:00 >> 08:14

0

Izdavačka kuća Klett predstavila je nove udžbenike i uzburkala stručnu javnost, ali i roditelje

Novi udžbenik iz biologije za osmake uzdrmao Srbiju: Uče se pojmovi kao što su "trans" i "homoseksualnost", a ovaj je baš sporan
Copyright Profimedia

Učenici osmog razreda osnovnih škola u našoj zemlji od naredne godine časove biologije pratiće po novom programu, a navodi u lekciji “Polni i rodni identitet” da “vremenom svako od nas razvija svoj osećaj pripadnosti muškom ili ženskom rodu” uzburkala je javnost.

Naime, izdavačka kuća “Klett” predstavila je svoje nove udžbenike iz biologije, a brojni roditelji bili su šokirani sadržajem o polnom i rodnom identitetu. U ovom udžebniku piše:

Pixabay

– Za razliku od polnog identiteta, koji je biološki određen jer se rađamo kao osobe muškog ili ženskog pola, rodni identitet se formira tokom života. Ponekad se dogodi da se osoba rodi sa anatomijom reproduktivnih organa koja nije u skladu sa tipičnim definicijama, a takva stanja nazivamo interseks (međupol). Rodni identitet pojedinca može biti nezavisan od toga koji mu je pol upisan na rođenju. On zavisi i od toga kako osoba sebe vidi, odnosno kakav je njegov unutrašnji osećaj roda  – piše u lekciji.

To znači da je đacima i uopšte deci data mogućnost da se vremenom izjasne kom polu pripadaju, a udžebnik upućuje na to da “neki ljudi, čiji biološki pol ne odgovara njihovom rodnom identitetu, mogu izvršiti fizičke promene da bi iskazali svoj identifikovani pol”.

– To ponekad mogu da budu i ozbiljni medicinski zahvati, kao što su uzimanje hormona ili operacija promene pola, a ovaj proces naziva se medicinska tranzicija – dalje stoji u lekciji.

Printscreen/Izdavačka kuća Klett

Autori udžebnika potom su se osvrnuli i na seksualnu orijentaciju pojedinca, za koju su naveli da je ona “doživljaj emocionalne, romantične i seksualne privlačnosti koju osećamo prema drugim osobama”.

– Ako te druge osobe pripadaju istom polu, onda govorimo o homoseksualnoj orijentaciji, a ako pripadaju suprotnom polu u pitanju je heteroseksualnost. Postoje osobe koje privlače pripadnici istog, ali i suprotnog pola, a za njih kažemo da su biseksualne orijentacije. To što je heteroseksualna većinska, ne treba da znači da ostali treba da budu predmet diskriminacije – podvlači se u knjizi iz biologije.

Pojedini nastavnici i roditelji koji su prelistali ovaj udžbenik bili su šokirani, jer se, prema njihovom mišljenju, “deci pogrešno predstavlja ova osetljiva tema”.

– Ne želim da moje dete uči da može da bira kojeg će pola biti, jer to nije prirodno, a i kosi se sa našim verskim verovanjem. Hiljadama godina učili smo drugačije, a ovo shvatam kao napad na prave vrednosti – porodicu – ogorčen je N.L, otac devojčice koja će od jeseni poći u osmi razred jedne škole u unutrašnjosti Srbije.

– Mislim da bi trebalo izbaciti ovu lekciju, već sam zvao pojedine nastavnike i većina se slaže sa mnom – izričit je on.

Procedura za odobrenje udžbenika

Prema proceduri, autore udžbenika biraju izdavačke kuće, odnosno njihove redakcije i glavni urednici. Stručnu ocenu kvaliteta rukopisa udžbenika daje Zavod za unapređivanje obrazovanja, koji ispituje sa svojim komisijama i recenzentima da li je udžbenik napisan na osnovu usvojenog programa i da li su poštovani standardi kvaliteta.

Ako je Zavod dao pozitivno mišljenje, šalje ga ministru prosvete, koji potpisuje rešenje o odobravanju udžbenika. Na osnovu ekspertskog mišljenja ministar donosi rešenje o prihvatanju ili odbijanju rukopisa udžbenika.

Sa druge strane, Eleonora Vlahović, savetnica za građansko vaspitanje iz Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV), navodi za “24sedam” da Zavod ne odobrava udžbenike, već ocenjuje i daje stručno mišljenje.

Printscreen/ Youtube, Balans Medika Beograd

– Postoje različita mišljenja, u pitanju je dosta osetljivo pitanje, ali mi smo u obavezi da učenici, u okviru školskog programa, dobiju odgovarajuće informacije o slobodi, diskriminaciji, pa i polnoj pripadnosti. Ovo ipak nije stvar preferencije, jer mi nismo društvo od pre 10 godina, sada se radi na tome da se poštuju ljudska prava i mi ulažemo napore da udžbenici ove pojmove objasne što konkretnije. Đaci moraju biti informisani, a škola je pravo mesto za to. Ne internet, gde bi oni svakako čitali o navedenim pojmovima – ističe Vlahovićeva i dodaje da je “osmi razred upravo uzrast kada se budi seksualnost.”

– Zato je jako važno da se neko, ako je drugačiji, ne oseća odbačeno. Biti različit nije zakonom zabranjeno, iako shvatamo da ove informacije nekoga vređaju. Škola je ustanova koja je zadužena da štiti svu decu i to će tako i biti – poručila je rukovodilac Centra za razvoj programa i udžbenika.

Kako nam je rekla, ” u okviru izbornog programa građansko vaspitanje učenici imaju priliku da obrađuju teme “Rodna (ne)ravnopravnost”, gde su ključni sadržaji pol i rod, rodna perspektiva, rodna ravnopravnost, rodno zasnovano nasilje što korespondira sa sadržajima biologije i odgovara uzrastu učenika.

Sociolog: Bitan je način na koji se tema predstavlja

O istoj temi je za naš portal govorio i profesor sociologije i član Udruženja književnika Srbije Ratko Božović. On je istakao da deca danas ranije sazrevaju, a ideja o rodnoj ravnopravnosti i slobodi izbora pola već dugo je prisutna i njen prodor ne množemo da zaustavimo. Jedino što je na nama je, kaže on, da ih prikažemo na pravi način, kvalitetnim sadržajem i objašnjenjem.

– Nikako ne sme da se nameće mišljenje, da prevagne jedna strana. Ima dece iz tradicionalnih porodica koja na sve ovo gledaju sa zadrškom i sa dristance, međutim mi na to više ne možemo da utičemo. Ljudska različitost je bitna i nije problem da se tema obrađuje u udžbenicima već je, pre svega, bitan način interpretacije – kaže sociolog.

“Štetan sadržaj”

Ipak, da su mišljenja duboko podeljenja svedoči i izjava Miše Đurkovića, naučnog savetnika u Institutu za evropske studije, koji je za “Novosti” rekao da “ovaj udžbenik direktno suprotan Ustavu i zakonima države Srbije i za njegovo puštanje u škole treba da odgovara onaj ko je odobrio njegovu upotrebu”.

Pročitajte još
– Ovo nije prvi put da Klett promoviše protivzakonske i po ovu državu i narod štetne udžbenike, a da pri tome ima skoro pa monopolski položaj. Mi kao roditelji, po svim međunarodnim dokumentima i zakonima ove države, imamo pravo da odlučujemo kako će naša deca da se vaspitavaju i ne želimo da im neko nameće ovakvu ideologiju kroz sistem državnog školstva. Najoštrije zahtevamo da se ovaj i slični udžbenici izbace iz sistema obrazovanja – upozorio je Đurković.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike