Srbija i Bregzit: Ko je "kriv“ za potencijalne milionske gubitke zbog carina?

03.02.2021

06:55 >> 16:07

0

Faktičko odvajanje Velike Britanije od EU u januaru moglo bi prilično da pogodi srpske izvoznike ali rešenje je na pomolu

Srbija i Bregzit: Ko je "kriv“ za potencijalne milionske gubitke zbog carina?
Copyright AP Photo/Peter Morrison

Mesec dana je prošlo od tog dugo očekivanog, a za neke i “zlokobnog“ 1. januara, i Velika Britanija je posle decenija pretnji i faktički napustila EU. To je dovelo do haosa na granicama Ujedinjenog kraljevstva, a kako se tu snalazi Srbija i “ko je kriv“ što već nemamo zaseban trgovinski sporazum sa “Ostrvljanima“ za naš portal su govorili iz Ministarstva trgovine, Privredne komore Srbije, ali i sami privrednici.

Bratislav Čakarević, vlasnik logističke i transportne firme “Logo-šped“ iz Čačka kaže da su problemi već evidentni na granici EU – Velika Britanija, gde, kako kaže, vlada pravi haos.

– Uveli su najavljivanje dolaska vozila koja idu za Britaniju prvo na granice EU, a zatim i Britanije. Niko ne zna koja je tačno procedura pa kamioni stoje dva, tri ili četiri dana. To je ogroman trošak za nas jer moramo da platimo dodatne dnevnice, kamioni stoje, a i sam parking košta 50 evra na dan – objašnjava probleme na terenu Čakarević, koji je i predsednik Odbora za drumski teretni saobraćaj udruženja “Srbijatransport“.

On dodaje da ova situacija tera prevoznike da zaposle ljude koji će se baviti samo dodatnom papirologijom, i “raditi tuđ posao“.

– Kada meni stoji kamion a prijava se odobri u dva, tri ili četiri sata ujutro, neko mora da je obradi. Odakle nama toliki kapaciteti – kaže Čakarević.

Muke izvoznika još veće

Ali, ovi problemi, ma koliko veliki bili za prevoznike, mali su prema onima koji su sa Bregzitom zadesili i srpske izvoznike. Marica Vidanović, rukovodilac sektora u Privrednoj komori Srbije koji pokriva i trgovinu sa Britanijom navodi da su svi bolno svesni problema, i da se na njemu ozbiljno radi.

– Nije samo problem nepoznavanje carinskih procedura Britanije, ali i tranzitnih zemalja, Izlaskom iz EU i Britanci i mi smo podigli carinske stope sa nula na 10 do 30 odsto. To je ogromno opterećenje na cenu, recimo, naših izvoznika smrznutog voća, koji bi mogli da izgube svoje kupce i tržište na koje izvoze robu vrednu 14 miliona evra godišnje. Muke sad imaju i britanske i američke firme koje su ovde investirale, a uvoze iz Engleske – objašnjava Marica Vidanović.

U kompaniji, inače velikom domaćem izvozniku, “Metalac grupi“ kažu za 24sedam da se mora brzo nešto uraditi, jer srpske firme tek što su počele da se vraćaju na to tržište.

– Prevoz i roba iz Kine i Azije više nije tako jeftina zbog korone, i pokušavamo da se vratimo na nekadašnje pozicije kada smo samo mi izvozili u Britaniju za dva miliona evra, a sada se izvoz meri u stotinama hiljada – ističe Dragoljub Vukadinović, predsednik “Metalac grupe“

AP Photo/Peter Morrison

Ima li, zaista, “krivca“?

Ovu potencijalnu privrednu vruću temu u javnosti je “otvorio“ predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

– Imamo sa Britanijom razmenu od 600 miliona evra, i to što nemamo sporazum odraziće se negativno na BDP za 0,1 ili 0,2 odsto. Biće posledica, samo da vidimo u kom trenutku… Zamolio sam ljude da više rade, ali… –  rekao je Vučić.

Da li je sporost aktuelne srpske administracije kriva za novonastalu situaciju? Posle “prozivke“ predsednika Srbije u Ministarstvu trgovine teško je bilo naći sagovornika koji bi potvrdio ili demantovao stav iz vrha vlasti.

Nezvanično, 24sedam saznaje da se uveliko radi na novom sporazumu, a da je glavni razlog što ga već nema to što veći deo prošle, izborne, godine Vlada Srbije nije imala “pun kapacitet“ da radi tako ozbiljan posao sa dugoročnim posledicama. Podsetimo, Vlada je posle izbora u aprilu formirana tek krajem oktobra.

AP Photo/Peter Morrison

Pročitajte još:

Pregovori su počeli u martu, ali…

S druge strane, nerealno je za očekivati da jedna mala Srbija sklopi sporazum sa Velikom Britanijom (65 miliona potrošača) pre svih drugih ekonomskih sila na svetu. Tu je i činjenica da su i sami Britanici godinama pregovarali sa Briselom i postigli sporazum o razlazu u poslednji čas (24. decembra 2020. godine).

Marica Vidanović, koja je u PKS koordinisala informacije između privrede i države, međutim, potvrđuje dobre vesti.

– Sporazum očekujemo već u prvom kvartalu ove godine. Pregovori se vode od marta, pa je bila pauza zbog udara pandemije, a nastavljeni su čim se formirala Vlada. U onlajn rundi sledeće nedelje znaćemo precizniji okvirni period a ono što je najvažnije je da se pregovara na bazi Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanja, koji je Srbija sklopila sa EU kada je u njoj bila i Britanija.

AP Photo/Peter Morrison

Najviše izvozimo pneumatike i auto-delove

Do tada treba se strpiti, jer Britanija je značajna Srbiji ali i naša zemlja je, ma kako mala, važna Londonu. To pokazuju i brojke. Za prvih 11 meseci 2020. godine, ukupna vrednost spolјno-trgovinske razmene je iznosila 478 miliona evra, što je “korona pad“ od 6,4 odsto. Čak smo zabeležili i suficit od 48 miliona evra.

Britancima najviše izvozimo pneumatike i delove za automobile, rude olova i koncentrate, smrznute maline i drugo voće, dok od njih kupujemo lekove, delove za gasne turbine, motore za avione, automobile…

Ne treba zaboraviti ni usluge. Za period januar – oktobar mesec 2020. godine, pokazuju podaci PKS, vrednost izvoza usluga Srbije u Veliku Britaniju je iznosila 414 miliona evra, dok je vrednost uvoza usluga iz Velike Britanije bila 265 miliona. U ovom periodu, Velika Britanija se našla na trećem mestu po vrednosti razmene usluga sa Srbijom, ispred Nemačke i SAD.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike