Nema kraja krize: Kineska stroža pravila u lukama prazne rafove širom sveta!

26.11.2021

19:35

0

Autor: 24sedam

Kina dodatno uvela sedmonedeljni karantin u lukama i tako stala na put potpunog oporavka pomorskog transporta, čime se kriza u svetu samo produbljuje

Nema kraja krize: Kineska stroža pravila u lukama prazne rafove širom sveta!
profimedia-0642985484 - Copyright Profimedia

Kina je u svojim pokušajima da virus drži van granica svoje zemlje nastavila zabranu promene posada za inostrane radnike na brodovima, a nedavno je uvela i obavezan karantin u trajanju od čak sedam nedelja za prekomorske prevoznike koji se vraćaju u Kinu.

Čak i plovila koja su negde drugde promenila posadu, moraju da čekaju dve nedelje pre nego što im bude dozvoljeno da pristanu u kineskim lukama.

Menjaju rute da se prilagode

Da bi se prilagodili novonastaloj situaciji, brodovlasnici i menadžeri su morali da promene rute svojim plovilima, odgode isporuke i promenu posade, što je pogoršalo krizu u snabdevanju.

- Ograničenja koja je uvela Kina dovode do nesagledivih posledica. Sva ograničenja uvedena pomorskim prevoznicima imaju kumulativan efekat na lance snabdevanja i remete ovaj proces - rekao je Gaj Platen, generalni sekretar Međunarodne brodske komore, koja zastupa brodovlasnike i prevoznike, piše Blumberg.

Kina je kao najveći svetski izvoznik ključno čvorište pomorskog transporta. To je ujedno i poslednja zemlja koja se pridržava nulte kovid politike, uz sve radikalnije mere.

Tokom poslednjih par nedelja, vlasti su zadržale 34.000 ljudi u Diznilendu u Šangaju radi obaveznog testiranja. Jedna škola u Pekingu je osnovce zadržala preko noći nakon što je jedan nastavnik bio pozitivan. Definicija "bliskog kontakta“ je sada proširena na ljude koje razdvaja čak jedan ceo kliometar.

Fokus na karantinu i zdravlju

Širom sveta, fabrike, transportna preduzeća i potrošači se još uvek prilagođavaju pandemiji koja očito ne planira da prestane. Nestašice u lancu snabdevanja pokazuju znake slabljenja u SAD, ali se pogoršavaju u Velikoj Britaniji. Neke luke u Aziji su sada manje zakrčene, ali u Kaliforniji, natovareni brodovi se i dalje gomilaju. 

Profimedia
 

Menadžeri i operateri brodova apeluju na kineske vlasti da ublaže restrikcije, a na Vlade da prioritizuju pomorsku špediciju, u suprotnom rizikuju nastavak problema u snabdevanju, koji bi vremenom mogli postajati sve gori, kako pomorci snose najveći teret.

Najnovija ograničenja uvedena u kineskim lukama su usmerena ka kineskim posadama, od kojih se zahteva da provedu tri nedelje u karantinu pre povratka u Kinu, a potom još dve nedelje u odredišnoj luci, a onda još dve nedelje u svojoj provinciji, pre nego što mogu da vide svoje porodice, kako navodi Terens Žao, generalni direktor "Singhai Marince Services“, jednog od najvećih kineskih posrednika za regrutaciju brodskih posada, prenosi Blumberg.

- Osnovni fokus luke je na karantinu i zdravlju. Propisi se menjaju veoma često, u odnosu na lokalnu kovid situaciju - izjavio je on na nedavno održanom onlajn industrijskom forumu.

Čak ni moreplovci kojima je potrebna hitna medicinska nega ne mogu je dobiti u Kini, rekli su brodski menadžeri. Anglo-istočni prvi oficir sa ozbiljnom zubnom infekcijom nije dobio dozvolu da napusti brod. Plovilo je moralo da otplovi u Južnu Koreju gde je konačno mogao da poseti zubara.

Profimedia
 

- Kina je ozbiljan problem. Oni odlično drže kovid pod kontrolom ali na račun moreplovaca kojima je zabranjen ulaz. Ponekad je čak i kineskim moreplovcima zabranjen povratak u Kinu - rekao je Bjorn Hojgard, glavni upravnik transportne firme "Anglo-Eastern Inivian Group" i predsednik Udruženja brodovlasnika Hong konga.

Pretrpeli penale, takse...

Poslovati u Kini postalo je veliki izazov čak i za najveće operatere, što uključuje i Cargill Inc. 

- Imali smo brodove koji su pretrpeli penale, takse za kašnjenje, bilo je situacija kada smo morali da skrenemo sa kursa, bilo nakon što bi pozvali Kinu ili posle toga - izjavio je Eman Abdalla, direktor globalnih operacija i snabdevanja u Cargill-u.

Postoje primeri kada se kasni nekoliko sati ali ima primera i kada to traje i po nekoliko dana.
Euronav NV, jedan od najvećih svetskih vlasnika naftnih super tankera je potrošio oko šest miliona evra na poremećaje koji su nastali zbog kriza izazvanih promenama posade, devijacijama, karantinima i većim troškovima putovanja. 

- U prošlosti je bilo lepo rotirati posadu kada ste u Kini. A sada je to praktično nemoguće - izjavio je izvršni direktor Hugo De Stup.

Profimedia
 

Industrija je u velikoj meri prihvatila dodatne troškove preko najskupljih cena, rekordne potražnje, problema sa kapacitetima i gužvama u lukama. Sa cenom od 9.146 dolara za kontejner od 40 stopa krajem nedelje, 18. novembra su cene skočile šestostruko kada se uporede sa petogodišnjim prosekom od 2019. godine. Cene za naftne tankere i velike nosače nisu ni izbliza toliko skočile.

Vlasnici brodova i operateri su priznali da se sa ograničenjima Kine nose tako što teret prenose na radnike koji se već nalaze na brodu, piše Blumberg.

Kineske vlasti neće dozvoliti više od tri kineska pomoraca na letu do kopna, tako da se njihov povratak kući može produžiti na nekoliko meseci nakon što se iskrcaju sa plovila, rekao je Hojgard.

Poremećaji u snabdevanju ne jenjavaju

Anglo-Eastern je od ove nedelje saopštio da se kasni sa smenom za 555 od 16.000 aktivnih članova posade, a skoro 60 je na brodovima duže od 11 meseci, što je maksimalni dozvoljeni period na brodu po međunarodnom pravu.

Profimedia
 

- Trudimo se da ih skinemo, ali ne možemo - rekao je Hojgard.

Ovog meseca, kineske vlasti branile su stroge mere nacije i nagovestile da neće biti ublažavanja pravila. U međuvremenu, poremećaji u lancu snabdevanja u industriji ne pokazuju znake jenjavanja. Prema novom istraživanju Oxford Economics-a od 18. do 29. oktobra, u 148 preduzeća skoro 80 odsto ispitanika reklo je da očekuje da kriza snabdevanja može da bude još gora. 

- Kina je odlučna da iskoreni kovid i neće ublažiti propise zbog politike poslovanja. Možda će čak i pojačati pravila zbog Zimskih olimpijskih igara koje se održavaju u februaru sledeće godine - rekao je Žao iz Singhai Marine.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike