aktuelno

Da li skok cena s berzi dolazi i na srpske benzinske pumpe?

16.06.2025

11:31

0

Autor: R.B.

U cene po kojima plaćamo skuplje gorivo ove nedelje nisu uračunate posledice izraelsko-iranskog sukoba, a mogle bi biti velike

Da li skok cena s berzi dolazi i na srpske benzinske pumpe?
Ilustracija - Copyright Profimedia

Vozači u Srbiji dobili su u petak nove, za dva dinara više, cene goriva a u njima nije ni sraćunata cena nafte sa berzi koja je takođe u petak porasla za čak desetak odsto zbog izraelsko-iranskog

sukoba.

Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija objašnjava za RTS da su u Srbiji cene benzina i dizela porasle kao promena cene derivata (na Mediteranu) i da se to tržište kreće drugačije u odnosu na tržište sirove nafte.

Cena sirove nafte skočila je za desetak odsto , najveći dnevni rast u tri godine, zbog sukoba Izraela i Irana. Još veće poskupljenje se očekuje u slučaju da Iran ostvari pretnju da će blokirati plovidbu
Ormuskim moreuzom, kojim se na svetsko tržište isporučuje čak petina ukupne količine nafte.

Mićović objašnjava da se vikendom ne trguje na tržištu nafte, tako da su aktuelne cene od petka a današnje će biti poznate tek kad prođe dan.

– Daleki Istok se probudio ranije i oni su već krenuli sa trgovinom. Cene su malo porasle, jedva sa 74 na 75, vrlo su male razlike, ali to su dnevne fluktuacije, to ne znači da će na kraju dana biti te cene. Niko ne može da zna šta će se desiti – naveo je Mićović.

A još manje se može znati u Srbiji, na tržištu koje nije direktno povezano sa berzama nafte.

- Tržište derivata nafte je donekle drugačije - drugačije se kreće u odnosu na tržište sirove nafte. Naravno, da cena sirove nafte na kraju utiče na cenu derivata, ali ne mora da bude ni dominantna.

Znači, ako raste nafta, rastu derivati, ali koliko i koliko odložno to zavisi. Ako se cene budu smirile, vrlo moguće da se uopšte neće odraziti na cene goriva – navodi generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija.

Prema njegovim rečima, duboko smo ušli u jun, malo se više putuje, to je jedan sezonski pik koji se obično dešava.

Ograničene cene, sankcije koje prete NIS-u...

Cene goriva su ograničene u Srbiji, što olakšava živoit potrošačima ali otežava trgovcima.

– Naše tržište nije slobodno i to jeste jedna vrsta rizika, koliko god država bude želela da simulira realno stanje na tržištu, to je nemoguće raditi i nije dobro. To je jedna vrsta rizika u poslovanju tržišta. Druga vrsta rizika koju mi imamo, specifično u Srbiji, to su sankcije koje prete NIS-u – napominje Mićović.

U spornoj situaciji, dolazi nam sad i ovako jedan veliki poremećaj. navodi Mićović.

– Ne možemo Srbiju izolovati od spoljnog uticaja. Onih 20 odsto koji se uvozi, nije malo. Kod derivata nafte, jedna odsto kad vam fali, koji je to jedan odsto potrošača koji će ostati bez goriva – upitao je Mićović, dodajući da je to veliki poremećaj.

Cena nafte i napad na iranska postrojenja 

Mićović kaže da se iz Irana i dan danas, bez obzira na taj petak, izvozi sirova nafta. 

– Jesu malo veće tenzije, podignu se odmah cene osiguranja, ali se nafta iz Irana izvozi, bez obzira na sukob. I dok je tako, biće dovoljno nafte – dodaje Mićović.

Ističe da Iran danas dosta izvozi u Kinu, Indoneziju, Maleziju, istočni deo sveta, i ukoliko bi ostali bez iranske nafte, morali bi da se okrenu izvorima kojima smo se i mi, i ceo drugi svet okrenuli, i to je već ozbiljna nepravnoteža, podvlači Mićović.

Drugi problem je da ukoliko se Iranu onemogući izvoz nafte, on će verovatno posegnuti za onom svojom čuvenom pretnjom - blokada Ormuskog moreuza, gde Saudijska Arabija i Kuvajt zapravo ne bi mogli da izvoze naftu. To je drugi poremećaj, to se već naduvava, napominje Mićović.

Ukazuje da Iran nikada nije potpuno blokirao Ormuski moreuz.

– Bez obzira što se o njemu puno priča, prvi put 2011. ili 2012. godine problem je bio nuklearni program Irana, onda su uvedene sankcije i zaprećeno je da će biti blokiran, ali nije blokiran. Nije blokiran i zbog toga što bi kad bi blokirao Ormuski moreuz, Iran blokirao i svoj izvoz. Tako da je to sve isprepleteno i nije tako jednostavno. On ima izvozne luke i u Omanskom zalivu, van tog tesnaca. Znači, ima alternativa, ali ne da zameni celokupan izvoz. Tako da to još uvek ostaje kao pretnja – zaključio je Tomislav Mićović.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike