Potrošači će preko mobilnog telefona pratiti potrošnju struje
Ova rekonstrukcija mreže samo je deo istorijski najvećih ulaganja u elektrodistributivni sistem - rekla je Biljana Komnenić
"Prioritet mog tima i mene prvenstveno je da svih 3,7 miliona korisnika ima stabilno i pouzdano napajanje. Svedoci smo ekstremnih klimatskih uslova, leti se suočavamo sa vremenskim nepogodama kakve ne pamtimo ni zimi. Zato moramo i brže i efikasnije da radimo. Mnogo toga je urađeno, za manje od godinu dana rekonstruisali smo oko 2.500 kilometara niskonaponske mreže i postavili više od 34.000 betonskih stubova umesto drvenih. Menjali smo najstarije i najlošije delove mreže i planiramo i drugi deo tog projekta. Ova rekonstrukcija mreže samo je deo istorijski najvećih ulaganja u elektrodistributivni sistem" kaže u razgovoru za "Politiku" Biljana Komnenić, prva žena vršilac dužnosti direktora "Elektrodistribucije Srbije" (EDS).
U toku je zamena starih brojila pametnim mernim uređajima, brzo radite, kakva je korist za građane?
Od oktobra je zamenjeno 387.000 brojila, od ukupno 520.000 iz donacije EU. U prethodna dva meseca zamena je i intenzivirana, te se u proseku zameni više od 100.000 brojila mesečno. Podrška za uvođenje pametnih brojila, to jest "smart metering" tehnologije stigla je iz donacije EU, kredita Evropske banke za obnovu i razvoj, a nastavlja se iz kredita Evropske investicione banke u iznosu od 80 miliona evra. Pouzdanost brojila ogleda se kroz nemogućnost uticaja na tačnost merenja i stanje brojača energije, niti lokalno, niti daljinski, kao i kroz garantovano eliminisanje grešaka koje se javljaju kada se brojila očitavaju "ručnim" putem. Koristi za građane su brojne, ugradnja brojila je besplatna, a svakodnevnu potrošnju će moći sami da prate putem mobilnog telefona. To znači da ćemo moći da vidimo da recimo noću, dok spavamo i mislimo da ne trošimo ništa, da nam u stvari neki stari frižider troši 300 vati na sat, ili da neki uređaji poput bojlera troše više nego što smo očekivali i da iz toga zaključimo da nam je bolje da nabavimo energetski efikasnije uređaje ili da očistimo kamenac sa grejača bojlera.
Kakva je procedura zamene, kako građani da znaju da to rade ovlašćene ekipe?
Zaposleni "Elektrodistribucije" (EDS) su svakodnevno na terenu i mi zaista nemamo dovoljno ljudi za ovaj kompleksan projekat, a plan je da do kraja decenije zamenimo 80 odsto brojila na teritoriji Srbije. Zamenu mernih uređaja izvode izvođači koji su obučeni i sa dugogodišnjim iskustvom na ovoj vrsti posla, zamena se radi po ustaljenoj proceduri EDS-a i to ne mogu da rade neovlašćena lica jer samo naši ovlašćeni izvođači imaju nalog za rad za zamenu brojila (elektronski ili papirni) koji građani mogu tražiti na uvid.
EDS je svim svojim izvođačima naložio da pre početka zamene brojila unapred obaveste građane pisanim putem tako što treba da na vidnom mestu istaknu obaveštenje o predviđenom terminu radova ili da usmeno obaveste vlasnike objekata.
Ja nemam nameru da bilo šta krijem od građana, dešava se da u brzini izvođači ne urade sve što je dogovoreno. Neophodno je obavestiti stanare preko upravnika zgrada i ja ću se postarati da to u narednom periodu bude ispoštovano. Ako niste sigurni o čemu se radi, kontaktirajte nas ili na brojeve kol-centara ili na imejl. Treba malo i vremena da prevaziđemo dečje bolesti u ovako veliko i novom projektu, ali smo na pravom putu.
Ima li mogućnosti da se poboljša očitavanje, jer tu ima zamerki građana?
Verujem da je svakome od nas problem kada dobije visok račun, a mogućnost nenamerne greške može se desiti, kao i u svim drugim delatnostima. Ipak, broj reklamacija, a naročito osnovanih reklamacija koje smo dobili pokazuju da smo bolji od evropskog proseka. Od 1. januara do 20. juna ove godine u odnosu na ukupan broj mernih mesta procenat reklamacija koje su u nadležnosti EDS iznosi 1,63 odsto. Čak je i polovina od tih reklamacija neosnovana. Najveći broj reklamacija je na distributivnom području Beograd. Za pola godine dobili smo 23.245 reklamacija, od čega je čak 80 odsto bilo neosnovano.
Kako bi proces očitavanja podigao na viši nivo i samim tim smanjio broj reklamacija, EDS kontinuirano unapređuje proces očitavanja. Uveli smo očitavanje potrošnje električne energije putem mobilnih telefona i još značajnije, putem sistema daljinskog očitavanja. To će doneti višestruke koristi građanima, s obzirom na to da čitači neće više izlaziti na teren, već će se potrošnja utvrđivati daljinskim putem, a mogućnost greške je isključena. Što se tiče neočitanih mernih mesta, neretko odgovornost za neočitavanje nije na EDS, s obzirom na to da korisnici sistema ne dozvoljavaju pristup mernom uređaju ili su im objekti zaključani, a merni uređaji u samom objektu, pa čitač nema pristup. EDS nema nikakav interes da merni uređaji ostanu neočitani ili sa pogrešnom potrošnjom, naprotiv, u našem je interesu da svi merni uređaji budu pravilno očitani, s obzirom na to da imaju direktan uticaj na prihod.
Šta je još u planu?
Pokrećemo automatizaciju mreže u kojoj će u narednim godinama širom Srbije biti zamenjeno 1.850 transformatorskih blokova. Nedavno smo potpisali ugovor o kreditu Evropske investicione banke za nastavak uvođenja pametnih brojila. Najmodernija oprema će unaprediti kvalitet napajanja električnom energijom, smanjiti gubitke i na minimum svesti neplanirane prekide. Dugo su izostajala ulaganja u distributivni sistem. Sigurna sam da će sada uz podršku Ministarstva rudarstva i energetike i Vlade Srbije za realizaciju ključnih investicija "Elektrodistribucija Srbije" imati najmoderniju mrežu u regionu. Ono što je ključ su ljudi, njihov razvoj, ali i podmlađivanje firme.
Kako je biti na poziciji čelnika energetske kompanije, koja važi za muški sektor?
Ja jesam žena, ali sam u isto vreme i elektroinženjer sa višedecenijskom karijerom, koju sam profesionalno izgradila u "Elektrodistribuciji". Dobro poznajem sistem i verujem da moj tim i ja možemo uneti novu energiju koja je potrebna da "Elektrodistribucija Srbije” posluje kao moderna kompanija na zadovoljstvo svih korisnika. U isto vreme sam zahvalna i počastvovana što mi je Vlada Srbije dala šansu da na izuzetno odgovornom mestu zajedno sa mojim timom pokažemo da EDS može biti moderna kompanija posvećena korisnicima. Energetika možda važi za muški sektor, ali se to menja. Uostalom, u energetici je sve više žena na vodećim pozicijama koje pokazuju da mogu da stanu rame uz rame sa kolegama.
Bonus video:
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari