Može li OPEK do skuplje nafte i kako se kreću derivati u regionu

08.12.2023 | 19:35

Autor: Georgi Mitev Šantek

Dramatično pojeftinjenje nafte na svetskoj berzi pojeftinilo je benzin i dizel i u širem regionu Balkana, ali ne svima baš isto

Copyright Profimedia

Svedoci smo ovih dana značajnom pojeftinjenju nafte na svetskoj pijaci. Nafta koja nas je sredinom godine gledala sa visine od 96 dolar za barel brenta, u septembru se još držala 91 dolar ali je potom pala ispod 82 početkom oktobra. Krajem meseca povratak na nivo od 90 dolara je bio kratkotrajan i danas je gledamo kako se cena koprca oko 75 dolar za barel.

To je za više od petine manja cena nego ona junska a i prilično ispod nivoa od oko 80 dolara, oko kojeg je oscilirala skoro godinu dana u periodu jun 2022 – jun 2023.

Naftu na „plus 81“, (što je minimum i budžetska nužda Saudijske Arabije za ovu godinu) ne može da vrati ni OPEK+, koji je i pored dodatnih restrikcija proizvodnje koje sprovode (ili najavljuju) neke od najvećih članica omanuo da „koriguje cenu“. Nekada svemoćni naftni kartel OPEK, danas potpomognut i Rusijom i saveznicama (OPEK+), uzdrman je unutrašnjim nesuglasicama, koliko i pritisku trenutne situacije na globalnom tržištu.

- Uprkos najavi OPEK+ o dodatnom dobrovoljnom smanjenju proizvodnje nakon sastanka organizacije prošle nedelje, cene nafte su nastavile da se snižavaju dostigavši najnižu cenu u poslednjih šest meseci. Nesaglasnost svih članica o smanjenju kvota je sve značajnija i ostaje kao glavni izazov njihovoj cenovnoj strategiji u narednom periodu. Takođe, rastuća proizvodnja nafte u SAD i drugim zemljama proizvodjacima koji nisu u OPEK+ kreira dodatni pritisak na cene, imajući u vidu izostanak čvrste tražnje na tržištu i očekivane recesije u pojedinim zemljama koje su značajni potrošači nafte – kaže za 24sedam Senka Valid, generalni sekretar Nacionalnog naftnog komiteta Srbije (NNKS).

Amerikanci po svojoj agendi

S jedne strane tako, u ponudi, imamo zemlje koje ne ispunjavanju dogovor OPEK-a da smanje proizvodnju, kao i zemlje koje ionako ne mogu da postignu da izbace ni te svoje smanjene kvote. Sa druge strane tu su zemlje van OPEK-a ali i SAD, koje su povećale svoju proizvodnju iz različitih razloga. Oni mali da zarade, makar i cena bila „daj šta daš“, a Vašington i zbog geopolitike, kako bi Rusija pod sankcijama imama manji prihod od nafte.

Podaci praćenja kargo transporta iz „Kplera“ i „Vertekse“ s početka ove nedelje kažu da je izvoz američki izvoz sirove nafte blizu rekordnih šest miliona barela dnevno, koliko je izbacivano u oktobru. Sva ta nafta ide u Evropu i Aziju, tržišta na kojima se prisustvo SAD stabilno povećava, piše Oilprice.com. Ova rekordna proizvodnja je „ogroman problem“ za OPEK+, kaže Pol Sanki iz „Sani riserč“ za CNBC.

I to povećanje kod kupaca potire prošlonedeljnu najavu OPEK+ da će dodatno srezati proizvodnju za 2,2 miliona barela dnevno. Od toga je 1,3 miliona dobrovoljno kresanje samo Saudijske Arabije i Rusije, pošto kartel nije mogao da se dogovori o zajedničkom smanjenju, bar za prvi kvartal 2024. godine.

Pixabay
Tankeri nafte hitaju ka Aziji, i ruski i američki

 

Saudijski ministar energetike, princ Abdulaziz bin Salman, rekao je „Blumbergu“da će OPEK+ nastaviti sa smanjenjem i posle marta 2024. „ako to sitaucija na tržištu bude zahtevala“.
Voren Peterson, šef strategija trgovanja robom u „ING banci“ kaže da i dalje cena globalno zavisi od OPEK+ ali da tržište deluje prilično izbalansirano u ponudi i (smanjenoj tražnji) sve do kraja prve polovine 2024. godine.

Pravo vreme za popunu rezervi

S obzirom da su procene da će nafta ipak biti skuplja u 2024. godini postavlja se pitanje da li je sada (poslednja) prilika da se jeftino popune zalihe i u Srbiji.

- Niže cene su svakako povoljan faktor prilikom planiranja nabavki za rezerve. Ali nije i jedini a konkretan plan i dinamiku nabavke vodi Uprava za energente pri Ministarstvu rudarstva i energetike – objašnjava Senka Valid iz NNKS.

„ING“ vidi cenu za početak sledeće godine nešto iznad 80 dolara, sa povećanjem na 91 dolar u drugom kvartalu. Kada se potroše trenutne zalihe i one uobičajene za prvi kvartal godine.

U „Goldman Saksu“ cenu stavljaju u širok raspon od 70 do 100 dolara, jer tržište je i dalje nepredvidivo na duži rok. Pogotovo jer se ne zna šta će biti sa Kinom, koja je bila zaslužna za 75%  povećanja tražnje ove godine (koje je globalno bilo ogromnih 10%).

Za zemlju koja prvi svetski uvoznik sirove nafte, grupa od 12 konsultanata i analitičara iz industrije je za „Blumberg“ prognozirala da će trošiti u 2024. godini dodatnih 500.000 barela dnevno. To je rast koji je na nivou manje od trećine onoga što je bilo ove godine.

U regionu Balkana vozači trljaju ruke

Aktuelna globalna događanja prelila su se ovoga puta direktnije i na benzinske pumpe u širem regionu Balkana. Pad cene nafte i ovde je doveo do pada cena derivata, jer više nema ni toga da je tesna ponuda npr, dizela na Mediteranu.

Ilustracija: 24sedam/G.M.Š.
Kretanje cena goriva na Balkanu u poslednja dva meseca

 

U Srbiji je tako danas benzin pojeftinio, tj. nije poskupeo, 12. nedelju zaredom, a dizel osmu. Sličan trend smanjenja cena i benzina i dizela prisutan je i u regionu, osim u Albaniji, koja tradicionalno kuburi i sa gorivom i sa cenama zbog nestabilne valute.

Ali, ni na Balkanu, u koji smo ovom prilikom radi poređenja svrstali i Mađarsku i Sloveniju (a izostavili Grčku), cene nisu padale jednako.

Kod benzina najviše su se u poslednja dva meseca sniženja radovali vozači u Hrvatskoj (cena pala 11,6%) i Rumuniji (-9,4%), pokazuju podaci vebsajta Fuelo. Najlošije su prošlo oni u Bugarskoj (-3,5%) i Crnoj Gori (-2,5%).

Mi, iz Srbije, tu smo u sredini, sa padom cene od 6,9%.

„Dizelaši“ su najveći podstrek kućnom budžetu imali u Makedoniji i Mađarskoj (oko -12%), a najmanji u Bugarskoj (-4,1%) i BiH (6,1%). I ovde je Srbija u „zlatnoj sredini“ sa padom cene od 8,2%.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam