aktuelno

Najskuplje preticanje na svetu: Kako je Porše postao vredniji od tate Folksvagena

07.10.2022

05:35

0

Autor: G.M.Š.

Samo nekoliko dana posle inicijalne javne ponude svojih akcija „Porše AG“ je postao najvrednija evropska automobilska firma

Najskuplje preticanje na svetu: Kako je Porše postao vredniji od tate Folksvagena
Porše - Copyright Profimedia

Ni nedelju dana nije bilo potrebno proizvođaču legendarnih sportskih automobila „Poršeu“ da na berzi „prešiša“ svoju „roditeljsku“ kompaniju „Folksvagen Grupu“. Sa jučerašnjim rastom na 90,72 evra po akciji, sa 82,5 koliko je bila početna cena na inicijalnoj javnoj ponudi (IPO), nemački proizvođač čudesnog automobilskog inženjerstva na tržištu vredi gotovo 83 milijarde evra, za četiri milijarde više od moćnog „Folksvagena“.

Najskuplje preticanje na svetu: Kako je Porše postao vredniji od tate Folksvagena Screenshot: Bloomberg
 

Veoma impresivna brojka za fabriku koja godišnje proda svega 300.000 automobila, naspram matične firme koja ih isporuči 10 miliona. Još impresivnija ako se pogleda trenutak u kome je IPO obavljen – usred ekonomske i energetske krize, sa berzama u velikom padu i investitorima koji gledaju gde da s novcem pobegnu od rekordne inflacije i visokih kamatnih stopa kakve nisu viđane decenijama.

Hrabri potez „Poršea“ i matičnog „Folksvagena“ se isplatio i grupa iz Volfsburga je na IPO-u prodajom dela deonica u kćerci-firmi zaradila 9,4 milijarde evra. Taj novac će sada uložiti u dalju elektrifikaciju svojih modela i izgradnju fabrika baterija. Ništa manje nisu zaradili ni članovi porodica Porše i Pijeh, koji i posle IPO imaju nadpolovičnu kontrolu nad firmom.

Veza „Poršea“ i „Folksvagena“ ostaje i posle odvajanja, jer potomci su nasledili 12,8 odsto od nećaka čuvenog Ferdinanda Poršea, Ferdinanda Pijeha (1937-2019) koji je bio prvi čovek „Folksvagena“ od 1993. do 2002. a potom i predsednik Nadzornog odbora. Od tog dela pojedinačno je veći samo onaj koji je pretekao od F. A. Poršea (1935 – 2012), oca čuvenog modela „911“ od 13,6 odsto.

Od pilane do zvezda

Ovaj zvezdani uspon „Poršea“ prilika je da se podsetimo bajkovitog puta koji je „proizvođač iz garaže“ prešao do današnje žive legende. Sam brend automobilski mag Ferdinand Porše je napravio 1948, kada je svet ugledao i model „356“ a prvih 52 automobila je napravljeno u maloj garaži. Najpopularniji model „550 spajder“ je stigao 1952. a od 1975. godine i pojave „911“ put je posut zlatnom prašinom.

Najskuplje preticanje na svetu: Kako je Porše postao vredniji od tate FolksvagenaProfimedia
Porše 911

Ali taj „porše“ iz 1948. nije zapravo prvi automobil koji je Ferninand Porše (1875–1951). Sa Adolfom Rozenbergerom i Antonom Pijehom je u tada nacističkoj Nemačkoj 1931. osnovao kompaniju za razvoj motornih vozila i konsalting „Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH“ u Štutgartu.

Sudbina je htela da prvi veliki zadatak dobiju od države, da naprave čuveni „narodni auto“ – mitsku „bubu“ oko koje će 1937. godine nastati čitav „Folksvagen“. Iako se dizajn uglavnom pripisuje Ferdinandu, treba biti iskren i reći da je izgled zapravo potekao iz Češke, gde su inženjeri „Tatre“ imali revolucionarna rešenja već na modelu „tatra 77“ iz 1934. godine.

Najskuplje preticanje na svetu: Kako je Porše postao vredniji od tate Folksvagena Foto: Wikipedia/Tatra.demon.nl/Klaus Nahr
Rani prototipi "tatre 77" i "folksvagena type 32"

Ovaj period imena Porše je slavan koliko i crn. Dizajnirali su i tenkove za nacističku vojsku („porše tajger“, „pancerjager elefant“ i „maus“) a u proizvodnji vozila su koristili i robovski rad, zbog čega je Ferdinand Porše uhapšen ali ne i suđen za ratne zločine.

Automobil Slobodne Narodne Države Virtemberg

Za razliku od bilo koje druge automobilske marke, osmi možda „Alfa Romea“, „Porše“ ima logotip koji je nekako plemićki. To i nije slučajno jer „grb“ fabrike je zapravo pravi grb Slobodne narodne države Virtemberg iz perioda Vajmarske Republike 1918-1933 godine, u koji je ubačen grb prestonice Štutgarta. Isti logo koristila je i savezna država Virtemberg-Hoencolern od 1945 do 1952, godine.
Virtemberg-Baden i Virtenberg-Hoencolern su 1952. postali današnja država Baden-Virtemberg.

Dok mu je otac bio 20 meseci u istražnom pritvoru, Feri Porše je, ispostavilo se, otvorio vrata istorije. Rešio je da napravi svoj automobil, jer mu se niti jedan postojeći nije svideo. Tako je nastao  praktično prvi „porše“ model „356“ u jednoj maloj pilani u Gmindu u Austriji 1947. godine.

Prototip su autodileri prepoznali kao budući hit i praviće ga prvo „Porše konstrukcionen GesmbH“, firma koju su osnovali Feri Porše i Luis Pijeh a potom i tatin „Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH“ u Štutgartu.

Slede godine postepenog razvoja ali i uspešnog trkanja sa više modela od kojih je najpoznatiji „550 spajder“, od kojih je jedan glave došao čuvenoj holivudskoj legendi, Džejmsu Dinu 1955. godine.

Najskuplje preticanje na svetu: Kako je Porše postao vredniji od tate Folksvagena ilustracija 24sedam/Wikipedia
Logotip Poršea i grb Virtemberg-Hoencolerna

 

Sa potrebom da se „356“ generalno redizajnira nastao je neprevaziđeni „porše 911“: sa pozadi smeštenim vazduhom hlađenim šestocilindričnim bokser motorom. Tim koji je izvajao telo ovog lepotana je vodio Ferijev najstariji sin Ferdinand Aleksander Porše (F. A.).

Dalja priča, koja se trenutno završava sa električnim verzijama „makan“ i „tajkan“ modela, je nepotrebna. Koliko brend „Porše“ poznavaoci vole i cene pokazuje i jedna aukcija u SAD ovog leta na kojoj je „porše 911 RS 2.7“ model iz 1973 prodat za 2,4 miliona dolara.

Najskuplje preticanje na svetu: Kako je Porše postao vredniji od tate Folksvagena24sedam/Nenad Vujanović
 

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike