Ministarka trgovine i turizma Tatjana Matić za 24sedam otkriva kada ćemo imati registar "Ne zovi"

11.01.2022

06:35

0

Resorna ministarka za naš portal objašnjava kada će početi da važe sve odredbe novog Zakona o zaštiti potrošača, šta se dešava sa zamenskim vaučerima i povraćajem novca, kako smo prošli u turizmu, ali i trgovini u toku korone

Ministarka trgovine i turizma Tatjana Matić za 24sedam otkriva kada ćemo imati registar "Ne zovi"
Copyright TANJUG/ FILIP KRAINCANIC

Turistički sektor Srbije je u poslednje dve pandemijske godine pretrpeo najveći udarac, ali je, uprkos velikim izazovima, pokazao da je stabilan, kao i da naša zemlja ima ogromne turističke potencijale koje treba razvijati. S druge strane, neke oblasti privrede su doživele procvat. Tako je elektronska trgovina zaista doživela svoju ekspanziju u 2021. godini, rekla je, u intervjuu za 24sedam, Tatjana Matić, ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija.

Ona je odgovarala i na pitanja vezana za povraćaj novca građanima koji nisu prihvatili zamenska putovanja u toku pandemije, o pojedinim aspektima novog Zakona o zaštiti potrošača, o seoskom turizmu i drugim temama.

Koliko je zastupljena onlajn trgovina u Srbiji u odnosu na period pre pandemije?

- Elektronska trgovina je zaista doživela svoju ekspanziju u 2021. godini, a pandemiju koronavirusa uspešnije su prevazišle kompanije koje prodaju onlajn. Verujem da su kompanije razumele da se ponašanje potrošača, usled novonastale situacije, menja, i svi oni koji su odreagovali na nove trendove kupovine nastavili su svoje poslovanje neometano. Kada se radi o kupovini robe i usluga preko interneta, pozitivan trend rasta ovakvog vida kupovine je očigledan.

Da li je porastao broj internet prodavnica?

- Podaci NBS pokazuju da je u prva tri tromesečja 2021. godine realizovano blizu 16 miliona dinarskih elektronskih transakcija, što je za skoro 70 odsto više nego u istom periodu 2020. godine. Pored toga, vrednost pomenutih transakcija u prvih devet meseci je iznosila 38 milijardi dinara, što je rast od 80 odsto u odnosu na isti period 2020. Samim tim, obim elektronske trgovine u prvih devet meseci 2021. godine veći je nego u celoj 2020. godini, kada su gotovo duplirani broj i vrednost dinarskih onlajn plaćanja. 

Tanjug/Sava Radovanović
 

A da li je i u kojoj meri procvetao domaći turizam, pogotovo seoski, usled kovid krize?

- Turistički sektor Srbije je u poslednje dve pandemijske godine pretrpeo najveći udarac, ali je, uprkos velikim izazovima, pokazao da je stabilan, kao i da Srbija ima ogromne turističke potencijale koje treba razvijati. Naše planine, banje, etno-sela, reke i jezera poseduju izuzetan potencijal i autentičnost turističkih proizvoda i teže tome da postanu prioritetne turističke destinacije u Srbiji, ali i širom regiona. Upravo nam je period pandemije pokazao koliko su turisti zainteresovani za ovakav tip odmora. Takođe, usled pandemije određeni trendovi i ponašanje turista i njihovi zahtevi su se promenili, era masovnog turizma nije u ekspanziji, i tu je naša prednost, jer Srbija obiluje aktivnim i zelenim turizmom, turizmom kulturnog nasleđa. Na tome smo radili proteklih godina i sada imamo šansu i verujemo da će Srbija privlačiti u budućnosti značajan broj domaćih i stranih turista i da će turizam Srbije, a takođe i seoski turizam, doživeti još veći procvat.

Koliko smo imali turista?

- U prilog tome govori i činjenica da je Srbiju ove godine posetilo više od 2,7 miliona turista koji su ostvarili više od 10 miliona noćenja, sa ukupnim deviznim prilivom od turizma većim od 1,3 milijarde evra. Sve ovo je zabeleženo većinom u manjim gradovima, banjama i selima.

Foto: Milos Tesić/ATAImages
 

Kada građani Srbije koji nisu prihvatili zamensko putovanje zbog kovida mogu da očekuju da će dobiti nazad svoj novac?

- Vlada Srbije je produžila rok za realizaciju zamenskih putovanja do kraja 2022. godine, a svi putnici koji ne mogu ili ne žele da iskoriste zamenska putovanja, već žele povrat novca, mogu ga očekivati od 1. februara 2023. godine.

Nedavno je počeo da se primenjuje novi Zakon o zaštiti potrošača. Ipak, nije uspostavljen registar "Ne zovi“ koji je njime predviđen. Zašto? I da li su time građani oštećeni, odnosno izloženi nasrtajima trgovaca?

- Uspostavljanje registra "Ne zovi” je proces za koji je potrebno vreme. RATEL radi na kreiranju softvera koji će biti povezan sa svim mobilnim operatorima, jer oni građani koji ne žele da ih prodavci uznemiravaju putem poziva i poruka moraće da se jave svom operatoru kako bi njihov broj bio upisan u registar "Ne zovi”. Upravo u cilju što efikasnije zaštite građana, softversko rešenje mora da bude dobro urađeno i očekujemo da će najkasnije do septembra registar postati dostupan. Svakako, novim Zakonom o zaštiti potrošača i njegovim novinama građani i potrošači u Republici Srbiji su dodatno zaštićeni, a registar "Ne zovi” je još jedna od novina koja će postati dostupna u najkraćem mogućem periodu.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike