Mrtva brodogradilišta: Za 30 godina nismo napravili nijedan brod

15.11.2020

11:02 >> 11:04

0

U protekle četiri godine na našim rekama potonulo čak 10 brodova pa smo po toj statistici na neslavnom prvom mestu u Evropi

Mrtva brodogradilišta: Za 30 godina nismo napravili nijedan brod
Copyright Pixabay/dendoktoor

Predsednik Udruženja profesionalnih lađara Srbije Branislav Vajda kaže da u našim brodogradilištima proteklih 30 godina nije napravljen nijedan novi brod.

Nedavno potonuće samohodnog teretnog broda Titel natovarenog glinom u basenu Luke Beograd, otvorilo je pitanje u kakvom su stanju naši brodovi, budući da je u protekle četiri godine na našim rekama potonulo čak 10 brodova pa smo po toj statistici na neslavnom prvom mestu u Evropi.

Skupa investicija

Nažalost, o brodogradnji i brodarstvu kao privrednoj grani slabo vodimo računa, pošto se o brodovima čuje, kao sada, u crnim hronikama, kada dođe do nemilih događaja, premda su naše luke po obimu pretovara druge na Dunavu, posle Rumunije, piše portal Dnevnik.

– Pod srpskom zastavom na rekama i kanalima sada plovi oko stotinu brodova. Imamo tri aktivna brodigradilišta: u Mačvanskoj Mitrovici, Zrenjaninu i Kladovu, i gotovo 200 firmi koje se bave transportom robe i plovidbom na rekama, od kojih su još dve u državnom vlasništvu. To su Jugoslovernsko rečno brodarstvo i “Ivan Milutinović” u Beogradu. Međutim, ni u jednom brodogradilištu se ne prave brodovi za potrebe domaćeg brodarstva jer je to skupa investicija, iza koje mora da postoji ozbiljan kapital – kaže Vajda za pomenuti medij.

Pročitajte još: Azijsko-pacifičke zemlje potpisale najveći trgovinski sporazum na svetu

Pročitajte još: Ko plaća najskuplje gorivo u regionu, a koliko za “crno zlato” izdvajaju građani EU?

On dodaje da brod ne može da bude star, već samo ispravan i neispravan. Ima brodova koji su napravljeni pre sto godina i još plove jer se na njima svakih deset do 15 godina radi kompletna revitalizacija, što takođe može da bude skupa investicija.

Najmlađi brod ima 29 godina

Prema njegovim rečima, u našim brodogradilištima dugo nije napravljen nijedan brod, pa se kao najmlađi smatra jedan koji imamo iz 1991. godine.

– Pošto ne pravimo nove brodove, uvozimo ih iz Holandije ili Nemačke, a uvoznici su raznorazne firme. Ali, nije bitno ko je vlasnik, odnosno uvoznik broda, već kako se pregleda njegova ispravnost i daje dozvola da je ispravan. Zapravo, do tragedija na rekama dolazi baš zbog toga što se pregled ne obavlja adekvatno, olako se daje dozvola za plovidbu i što nedostaje odgovarajuća inspekcijska kontrola – predočava Vajda.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: b92

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike