Kinezi zacepili Hrvatima: Za Pelješki most traže još 60 miliona evra?

30.09.2021

10:28

0

Autor: 24sedam

Radovi na Pelješkom mostu i pristupnim putevima napreduju po planu ali, šest meseci pred otvaranje, iskrsla su neka finansijska „pitanja“

Kinezi zacepili Hrvatima: Za Pelješki most traže još 60 miliona evra?
Copyright Profimedia

Saobraćaj preko Pelješkog mosta bi trebalo da krene u martu sledeće godine, ali se šest meseci pre završetka radova kineska kompanija CRBC pravi problem oko završnog finansijskog računa, piše „Jutarnji list“.

Izvođači radova su usmenim putem najavili „Hrvatskim cestama“, kao investitoru, zahteve za isplatu dodatnih troškova, navodi list u današnjem tekstu.

Dodatne finansijske zahteve su za sada najavili kineska kompanija „CRBC“ i austrijski „Štrabag“. Grčki „Avaks“ se još nije oglasio, ali se, prema oceni lista, i od njega očekuju potraživanja za dodatnim finansijskim sredstavima.

Iz "Hrvatskih cesti" su demantovali da zvanično postoji takav zahtev.

Prema informacijama „Jutarnjeg“, dodatni finansijski zahtevi su se već popeli na oko 500 miliona kuna (oko 67 miliona evra), a tačni iznosi će biti poznati kad stignu službeni pismeni zahtevi.

Dnevnik dodaje da ima saznanja da su predstavnici kineske kompanije CRBC, koji se nalaze na gradilištu mosta i hrvatski konsultanti koji rade za njih, napravili preliminarnu računicu o dodatnim troškovima prema kojoj bi Hrvatske ceste trebalo da im doplate još oko 450 miliona kuna (60 milione evra), što je za 20 posto više od ukupne vrednosti ugovora.

Rizik skuplje sirovine snosi graditelj


"Hrvatske ceste, kao investitor radova, nisu primile pismeni zahtev, kao ni usmeni, za povećanjem troškova u iznosu od 450 miliona kuna od firme CRBC. Isto tako, prema važećem ugovoru, sav rizik od povećanja cena je na izvođaču radova", rekla je portparolka HC Tamara Pajić za portal Index.

U te dodatne troškove izgradnje Peljseškog mosta, između ostalog, uračunato je povećanje cena čelika, uticaj pandemije, povećanje cena radne snage, ali i veće cene avionskih karata za kineske radnike koji se vraćaju kući. Kineskoj kompaniji je zbog pandemije već odobreno produženje roka završetka radova za šest meseci, pa se dodatni finansijski zahtevi zbog pandemije smatraju neosnovanim, navodi „Jutarnji“.

Ovaj iznos, koji je za sada samo usmeno saopšten, izazvao je u „Hrvatskim cestama“ i Ministarstvu saobraćaja pravu konsternaciju i ljutnju jer se smatra da je račun prenaduvan i neopravdan, te se tumači kao želja pojedinaca da u poslednjem trenutku, uoči završetka radova, naplate dodatni novac koji im ne pripada, donosi „Jutarnji list“.

Portal Indeks prenosi da je ministar mora, saobraćaja i infrastrukture Oleg Butković  izjavio da vlada ne očekuje značajniju promenu ugovorene cene Pelješkog mosta i pristupnih puteva.

Na pitanje da li je tačno da most poskupljuje za 500 miliona kuna zbog rasta cena građevinskog materijala, kako je objavio „Jutarnji“, Butković je odgovorio da je jutros video taj članak, ali da u Ministarstvo i Hrvatske ceste nisu stigle nikakve službene informacije te da je cena ugovorena pre poskupljenja građevinskog materijala.

- Činjenica je da je to problem o kojem će Vlada doneti određene odluke zbog povećanja cena materijala, čelika, itd. Došlo je do poremećaja na tržištu, ali što se tiče samog Pelješkog mosta, ono što znam, most je ugovoren davno pre tog poskupljenja, tako da nikakve velike iznose u ovom trenutku ne očekujemo ni na mostu ni na pristupnim cestama - rekao je on.

Objasnio je da će, prema vladinom zaključku, naručilac posla sa izvođačem radova analizirati kada je došlo do povećanja cena i onda će se, shodno javnoj nabavci, videti hoće li se neke stavke priznati ili ne, i da li će se platiti više, ali ne više od 10 posto, što je i svetska praksa.

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Jutarnji list

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike