Da li ćete i vi biti navučeni: Kriptovalute traže "sveže" zavisnike, nova meta - navijači

14.09.2021

07:40 >> 12:03

0

Autor: G. M. Š.

Digitalne valute okreću se ka navijačima u fudbalu, košarci i rvanju kako bi povećale bazu investitora, što može doveti do finansijskih problema, posebno

Da li ćete i vi biti navučeni: Kriptovalute traže "sveže" zavisnike, nova meta - navijači
Profimedia

Sportskim klubovima, dobro uzdrmanim pandemijom, potreban je novac, a nakon neverovatne godine investitori u kriptovalute imaju ga poprilično. Tako se nazire “brak” na pomolu, a on nije “iz ljubavi“, barem ne prema sportu.

Naime, kripto kompanije zapravo ne “gađaju“ bogate sportiste i još bogatije vlasnike klubova, već mnogo širu publiku, piše Blumberg na temu novog trenda u investiranju.

“Proširiti bazu“

Međutim, da bi digitalne valute nastavile uzlaznom putanjom moraju da “prošire bazu investitora“ – eufemizam za pronalaženje novih i gotovo uvek, po definiciji, manje sofisticiranih investitora koji su voljni da napumpaju cenu bitkoina, etera i dodžkoina, ili bilo koje druge valute koja je glavna priča dana.

Pročitajte još

To objašnjava zašto kripto kompanije upumpavaju stotine miliona dolara u sponzorstva i komercijalne ugovore sa profesionalnim sportom. To je pokušaj da navuku njihovu ogromnu bazu fanova na kripto.

Tako je Crypto.com platio da postane zvanični sponzor razmene kriptovaluta i tehnologije za prvu ligu italijanskog fudbala, Seriju A. Konkurencija iz menjačnice FTX je sama objavila ugovore još od juna, kako piše Blumberg, vredne ukupno 360 miliona dolara u košarci, bejzbolu i e-sportovima. Treba pribeležiti i da Majami hit sada utakmice kod kuće igra u “FTX areni“.

Sportski navijači oduvek su bili laka meta kompanija koje su gurale rizično ponašanje ili ono bazirano na raznoraznim zavisnostima, nešto što se sami timovi ne trude da obeshrabre. Trend je zabrinjavajuć. Skoro 40 odsto sponzora klubova engleske Premijer lige su kompanije koje se bave kockanjem, što je ogroman porast u odnosu na samo 10 odsto iz 2008. godine.

Saradnja s najvećim klubovima: Čiliz platforma, Screneshot:chiliz.com

Kako se troši sve više na marketing, tako raste i prihod od kocke: u deceniji pre pandemije u Britaniji se trošenje novca na kockanje skoro udvostručilo, na 4,7 milijardi funti, odnosno 5,5 milijardi evra godišnje.

Takođe postoji i snažna korelacija između želje za kockanjem i investiranja u kriptovalute. Studija koju je sprovela dobrotvorna organizacija za odvikavanje od kocke “Gejmker“ (GamCare) otkrila je da 50 odsto redovnih kockara učestvuje u kripto razmeni, naspram svega tri odsto ljudi iz opšte populacije.

Navijački tokeni

Ono što je novina su načini na koje timovi daju podstrek navijačima da se pridruže pomami, praksom koju najbolje ilustruje uspon takozvanih “navijačkih tokena”.

Ove kripto valute njihovi tvorci plasiraju kao način da klubovi “poboljšaju digitalni kontakt sa navijačima“. U praksi, to znači da oni koji poseduju token dobijaju pristup ekskluzivnom sadržaju, kao što je glasanje na temu izbora pesme koja će se pevati na stadionu dok se igrači zagrevaju ili koji će se motivacioni slogan naći na zidu svlačionice. Što se teško može nazvati revolucionarnim.

Lider na tržištu je Socios.com, koji prodaje tokene za više od 50 različitih klubova i sportova, od FK Barselona do košarkaškog kluba Čikago buls i UFC-a. Vrednost tokena takođe varira u odnosu na potražnju, a svaki token nosi jedan glas na čestim glasanjima.

Aleksandar Drejfus, glavni upravnik Sociosa na Malti, čvrst je u svom stavu da je ovaj model bolji od klasične navijačke članarine za fiksnu sumu.

– Preko tokena imam pristup usluzi koja me ne košta svake godine. Možete posedovati nešto što vam garantuje uslugu, ali ga možete i prodati, a ako vam ne treba, ne morate da ga kupite – rekao je Drejfus.

Ciljna grupa su navijači van domaćeg tržišta koji prate više sportova i klubova. Na primer, navijač iz Japana ili Brazila koji podržava Arsenal u Premijer ligi, Pari Sen Žermen u Ligi 1, Čikago bulse u košarci i Aston Martin Kognizant u Formuli 1.

Iskoristili i Mesija

Drejfus zamišlja Socios kao platformu preko koje navijači mogu dobiti (nešto) ekskluzivniji pristup timovima, koji, s druge strane, za sebe mogu da izvuku prihode od navijača sa kojima inače imaju vrlo slabu interakciju. Kao marketinški trik, deo bonusa za ugovor Lajonela Mesija sa PSG-om koji je objavljen 12. avgusta bio je u obliku socios navijačkih tokena.

Marketinška privlačnost je očigledna, ipak, ovi tokeni kojima se može trgovati predstavljaju opak problem.

Naser Al-Kelaifi, Lionel Mesi i Leonardo, Tanjug/AP Photo/Francois Mori

– Ako je reč o glasanju za zabavne stvari poput muzike ili boje klupskog autobusa, to će se dopasti samo mlađim navijačima, a ukoliko je to slučaj onda mlade ljude gurate u svet investranja u kripto valute – izjavio je Adam Vilerton, sekretar Lids junajted saporters trasta, grupe navijača tima iz Premijer Lige koji se delom nalazi u vlasništvu NFL San Francisko 49.

Drejfus tvrdi da cena mora odgovarati potražnji kako bi timovima dala podstrek da pruže dobar sadržaj. Bolji sadržaj bi u teoriji trebalo da podigne potražnju za tokenima i tako im podigne cenu. Tim onda može da proda više tokena kako bi sakupio dodatni kapital. Međutim, do sada su se pokazali kao ništa više od sredstva za spekulaciju nalik meme akcijama, koje su hranili pomahnitali učesnici diskusija na forumima. A nijedna od ovih stvari se ne reguliše.

Dođeš s celim, odeš s pola

Postoji i dodatni nivo komplikacije. Da biste uopšte kupili tokene, prvo morate kupiti čiliz, kriptovalutu koju su razvili Socios i njegova matična kompanija. A vrednost čiliza se ljulja. Tako da se vrednost vašeg navijačkog tokena može povećati ako je izražena u čilizu, dok sama vrednost čiliza može da opadne. Navijači su tako izloženi dvostrukom riziku.

Sve to je nalik kazinu u kojem je vrednost čipova promenljiva. Svakako, možete udvostručiti svoj dobitak na stolu za blekdžek, ali čip koji ste platili 100 dolara na ulazu može vredeti svega 50 dolara kada krenete kući.

Naravno, važi i obrnuto: vrednost čiliza može da skoči. A tu verovatno leži i najveća prilika za Socios i one koji ga podržavaju, a tu spada i francuski telekom milijarder Gzavje Nil.

Pročitajte još

Sa izbacivanjem svakog novog tokena, više navijača će želeti da kupi čiliz novčiće, čiji je maksimalni broj ograničen. Vrednost tokena navodno je skočila 17 puta ove godine. Što zauzvrat povećava cenu ulaska novih navijača.

Postoji i određena doza očaja što se klubova tiče. Evropsko fudbalsko tržište (sa ukupnim prihodima prvih pet liga) smanjilo se za 13 odsto tokom sezone 2019-20, usled pandemije, kako navodi Dilojt.

Ukupna suma od 150 miliona funti (176 miliona evra), koju je objavio “Dejli telegraf“ kao prihod timova iz regiona od Sociosa, donekle balansira gubitke. To je lep priliv u trezor, ali možda sa sobom nosi i dugoročnu cenu, piše Blumberg.

Cenu koju će platiti navijači.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti