aktuelno

Umeren rast kamata, ali i zaštita od prinudne prodaje stana

03.04.2025

12:56

0

Narodna banka Srbije ukazuje na pogodnosti za klijente u novom Zakonu o zaštiti korisnika finansijskih usluga

Umeren rast kamata, ali i zaštita od prinudne prodaje stana
Ilustracija - Copyright Profimedia

Novi Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga, osim što ograničava veličinu rasta kamatnih stopa, predviđa olakšice za korisnike koji ne mogu da otplate kredite pod postojećim uslovima, napominju iz Narodne banke Srbije (NBS).

Takođe, zakonom je prvi put u našem pravu zabranjena praksa tzv. vezivanja usluga, što znači da banke ne smeju korisnike obavezivati da uz uslugu koja im je potrebna koriste i neku drugu uslugu, izjavio je Đorđe Gojković iz Sektora za zaštitu korisnika finansijskih usluga u NBS.

On je u video-rubrici "Korisno je da znate" objavljenoj na sajtu srpske centralne banke, istakao da je jedna od najznačajnijih novina pomenutog zakona ograničenje rasta kamatnih stopa, što je, prema njegovim rečima, urađeno po uzoru na najbolju praksu iz zemalja Evropske unije i služi sprečavanju naplaćivanja previsoke cene kredita pojedinih banaka.

– Članovima Zakona koji regulišu ograničenja kamatnih stopa ograničene su kamatne stope kod stambenih, potrošačkih i gotovinskih kredita, kao i kod kreditnih kartica i dozvoljenog odnosno nedozvoljenog prekoračenja po računu – istakao je on.

Dodao je da je jedan od ciljeva ovog ograničenja sprečavanje naglog rasta kamatnih stopa i obezbeđivanje izvesnije i sigurnije budućnost svih korisnika kredita u našoj zemlji.
Kada je reč o olakšicama za korisnike koji ne mogu da otplate kredit pod postojećim uslovima, Gojković je rekao da u situacijama kada se kredit teško otplaćuje zbog gubitka posla, bolesti ili druge životne okolnosti na koje korisnik kredita ne može da utiče, banka mora da mu ponudi određene olakšice u otplati kredita.

– Olakšice podrazumevaju nagodbe poput smanjenja kamatne stope, delimičan oprost duga po osnovu kamate, refinansiranje kredita pod povoljnijim uslovima, kao i mnoge druge mehanizme koje banka i korisnik utvrde kao odgovarajuće – naveo je on.

Kada se mora prodati stan pod hipotekom...

Ocenio je da je naročito važna odredba koja reguliše situaciju u kojoj korisnik stambenog kredita ne može da otplati kredit, pa je tada korisnicima data mogućnost da samostalno prodaju nepokretnost, postižući tako što veću cenu radi izmirenja duga, što, nažalost, u javnoj prodaji u izvršnom postupku nekada nije slučaj.

Istakao je da za slučaj da korisnik kredita ne može ili ne želi da samostalno proda nepokretnost radi namirenja druga, može odabrati da banci prenese pravo svojine i na taj način izmiri dug, nezavisno od toga za koliku cenu banka kasnije može prodati tu nepokretnost.

Kako bi se izbegle situacije u kojima korisnici, bilo zbog nedovoljno, bilo zbog previše informacija, donose odluku koja im nije u najboljem interesu, davaocima usluga zabranjeno je da reklamiraju proizvode i usluge tako da korisnika dovode u zabludu.

Gojković je naglasio da je prvi put u našem pravu zabranjena takozvana praksa vezivanja usluga.
To znači da banke ne smeju, osim izuzetno, korisnike uslovljavati, tj. obavezivati da uz uslugu koja im je potrebna koriste i neku drugu uslugu.

Posebnu pažnju javnosti privukla je odredba koja podrazumeva da su regulisane savetodavne usluge koje banka može da pruža svojim klijentima.

– Banke sada mogu korisnicima davati preporuke povodom bankarskih usluga, pri čemu se preporuke definišu u najboljem interesu korisnika, a na osnovu procene finansijske situacije i potrebe korisnika. Savetodavne usluge mogu pružati isključivo banke u pogledu bankarskih proizvoda koje nude na tržištu, koristeći tako svoja profesionalna znanja i veštine da bi pomogle korisniku pri donošenju važnih ekonomskih odluka – izjavio je Gojković.

Prema njegovim rečima, zaštita korisnika ne bi bila potpuna bez mehanizama za rešavanje spornih odnosa, koji se ponekad nužno javljaju.

Mehanizam posredovanja pred Narodnom bankom Srbije i postupak po pritužbi su ovim zakonom dodatno unapređeni radi rešavanja spornog odnosa između banke i korisnika na besplatan, efikasan, fleksibilan i pravedan način.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike