SMS prevara: Pazite šta klikćete, a kada i ne kliknete – proverite račun

09.12.2022

07:35

0

Naplata potrošačima usluge koju nisu želeli, navlačenjem na klik koji se kasnije ispostavi kao skupa periodična usluga, sada ima novi oblik – naplate vam i ako niste kliknuli

SMS prevara: Pazite šta klikćete, a kada i ne kliknete – proverite račun
Čak ni izbegavanje "klika" više nije garanc ija "čistog računa" - Copyright Profimedia/Pixabay

Svakome ko koristi pametni mobilni telefon s vremena na vreme stigne poruka u kojoj se nudi neka usluga, obaveštavanje o popustima i novitetima, neki linkovi za zabavu ili nešto treće. Zbog ogromne količine "besplatnog" sadržaja na internetu, obično ni ne shvatamo da takve poruke, odnosno usluge, imaju svoju cenu. A još teže nam je da poverujemo da nešto može da nam se naplati, a da nismo ni tražili ni prihvatili tu ponudu.

Međutim, upravo se to dešava u novom talasu prevara putem mobilnih telefona u Srbiji.

Platićete, a niste želeli uslugu...

Privučen primamljivom porukom potrošač će možda na svom mobilnom telefonu kliknuti na "prihvati“ na neku SMS ponudu, i time svojom krivicom po pravilu uvećati mesečni račun kod mobilnog operatera za nekoliko stotina dinara. U ovom slučaju potrošač je svakako „navučen“ na uslugu koju realno ne želi ali i može da, doduše uz malu novčanu nadoknadu, otkaže na ponuđeni broj.

Međutim, da su prevare otišle dalje od toga i da ćete platiti uslugu koji niti ste želeli, niti prihvatili, pokazuje slučaj koji je kao potrošač imao Damir Okanović, predstavnik Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Okanoviću je za nekakvu dodatnu „servis GET“ uslugu mesečni račun kod mobilnog operatera uvećan za 1.440 dinara. Problem nije u ceni, već u tome što nikakvu sličnu uslugu nije tražio, niti na nju pristao.

- Prvo sam na računu video 1.440 dinara za dodatnu uslugu, broj komada četiri „nečega“ što se vodi kao „VAS STANDARD usluga“. Začuđen ulazim u listing i vidim da mi je tarifirano četiri puta u toku meseca 360 dinara za neku uslugu. Zatim proverim SMS poruke u telefonu od 8. novembra, kada je naplata počela, i u istoriji nigde nema traga o tome da sam dobio poruku o nekoj usluzi niti da sam na nju odgovorio. Tek kada sam u pretrazi po tekstu poruke ukucao „360“ kao broj dinara koliko „usluga“ košta, u spam odeljku se pojavila poruka sa broja 5225 o „GET“ usluzi. Telefon je to odmah prepoznao kao spam i ja poruku nisam ni video. U poruci je link koji počinje sa „smrt.re…“ Nije mi padalo na pamet da otvorim i vidim šta je – opisuje za 24sedam Okanović.

Viber/Damir Okanović
Nova SMS prevara: Veći račun i "bez klika"

Ispostavilo se da je link sa adrese na Reinion, francuske prekomorske teritorije u Indijskom okeanu koja važi kao poreski raj, preko koje se obavlja ova prevara potrošača u Srbiji, i ko zna gde još u svetu.

Nema dokaza, nema ni plaćanja

Uslugu koju nije želeo, niti na nju pristao, Okanović ne želi ni da plati. Srećom, zakon koji je donesen 2020. godine, mu to i omogućava. Zbog sličnih prevara koje su se događale ranije u Zakonu o zaštiti potrošača stoji odredba koja reguliše usluge sa dodatom vrednošću. Aktivacija usluge mora da se izvrši tako što korisnik decidirano pristane na uslugu slanjem povratne poruke. Za uslugu prethodno mora da bude obavešten šta je, koliko košta, kako će biti naplaćeno i kako se od nje odustaje.

Kad ne radi ni "STOP“

Za razliku od nekih ranijih prevara preko SMS poruka, kada su potrošači ipak mogli da naknadno otkažu neželjenu uslugu slanjem poruke tipa „STOP“ na određeni broj, u ovom slučaju ni to nije bilo moguće.
- Pokušao sam da otkažem uslugu tri puta. SMS bi „vrteo i vrteo“ i na kraju bi dobio obaveštenje da je „pogrešan format poruke“ i da je zbog toga nije moguće otkazati – ističe Okanović.

- Ja kada uđem u svoj listing, tu se vidi da nikakvu poruku nisam poslao na broj 5225. Ja to aktivirao nisam a kako je to tehnički moguće da se kasnije stavi u račun ne znam. Ja sam podneo reklamaciju na račun svom mobilnom operateru ali i prigovor Republičkoj agenciji za telekomunikacije, pa nek oni utvrde šta je u pitanju. Očekujem da će to biti rešeno pozitivno – ističe Okanović.

On dodaje da pozivanje firme koja je kao „operater dodatnih usluga“ zastupnik kompanije iz poreskog raja a koja je registrovana u Srbiji (u slučaju da vam mobilni operater da njihove podatke), nema svrhe.

- Po onom što sam ja saznao oni će vam reći da su oni „samo posrednik“ i da „samo naplaćuju“ i da se obratite direktno toj kompaniji koja je pružalac usluga  – ističe naš sagovornik.

Slično iskustvo imaju i u Udruženju potrošača „Efektiva“, sa brojnim žalbama potrošača na SMS prevare.

- Jasno je da je reč o vešto osmišljenoj prevari. Zakon o zaštiti potrošača kaže da trgovac mora da ima dokaz da je postojala usluga koju je pružio pa to može da naplati, kao i da je ta usluga tražena. Ovde se, međutim, sa "VAS uslugama" (value-added service) koriste rupe u propisima i to što Tržišna inspekcija nema ingerencije da se time bavi – kaže za 24sedam Dejan Gavrilović, predsednik „Efektive“.

U Udruženju potrošač kažu da su tražili od mobilnih operatora da im dostave ugovore koje imaju sa tim „pružaocima dodatnih usluga“ da se vidimo piše i zašto se preko njih naplaćuju usluge koje nisu tražene i pružene, ali da od toga na kraju nije bilo ništa.

- Građanima jedino preostaje da pišu reklamaciju na račun mobilnom operateru. Ako to ne urodi plodom, preostaje jedino da se ide na potrošački spor. Ali, kako je trošak u toj prevari mali, ne znam za slučaj da se neko na to odlučio. Na to i računaju oni koji su prevaru smislili – zaključuje Dejan Gavrilović.

Savet kako se zaštititi od SMS prevara

U vezi sa svojim slučajem Damir Okanović ima i savet za sve korisnike mobilnih telefona.
- Ja ću otići kod svog operatera i tražiti da mi isključi VAS STANDARD uslugu za sve osim za ono što zaista koristim, na primer za aplikaciju za plaćanje parkiranje. Toplo preporučujem i drugima da to urade jer samo tako će biti sigurni da neće imati neprijatan iznenađenja ovog tipa– zaključuje Okanović.

On ističe da sličan problem postoji, ili je postajao, i u Evropi i SAD ali da su tamo sudovi žestoko novčano kažnjavali mobilne operatere jer se preko njih naplaćuje usluga koja nije željena ili nije izvršena.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike