Balkan paket aranžman: Kako dovesti i zadržati turiste iz daleke Azije

29.10.2020

19:02 >> 09:29

0

Zapadni Balkan ima šta da ponudi turistima iz sveta ali mora im se to dobro plasirati, kažu za 24sedam turistički radnici iz regiona

Balkan paket aranžman: Kako dovesti i zadržati turiste iz daleke Azije
Copyright Pixabay

Sve države Zapadnog Balkana trebalo bi da u svetu nastupaju sinhronizovano i promovišu kako klasičan turizam tako i onaj gastronomski, ekološki, avanturistički… sve su glasnije inicijative tirustičkih radnika ovog jedinstvenog podneblja. Aktuelna korona kriza, sa svim nevoljama koje je donela najviše turizmu, samo je pojačala takve inicijative.

“Prodati“ mističnost i multikulturalizam

Promocija ruralnih destinacija, gastronomskog, ekološkog, avanturističkog i drugih oblika alternativnog turizma trebalo bi da bude slika celog regiona. Mističnost i multikulturalizam Balkana magija su koju treba da pretvorimo u turističku ponudu, kaže Ljupčo Janevski, direktor za promociju i podršku turizmu u Severnoj Makedoniji.

Ovakav pristup, kakav smo ovih dana čuli iz Severne Makedonije, ne samo da je poželjan nego je i izvodiv, čak i u nesigurnim pandemijskim uslovima koje turizam, po svemu sudeći, očekuju i sledeće godine, kažu da za 24sedam turistički radnici iz Srbije i Bosne i Hercegovine.

Regionalni pristup je ključ, saglasni su Andrija Krešić, direktor Turističke zajednice Mostarsko-Neretvljanske županije iz BiH, zatim direktor Asocijacije hotelijera i ugostitelja Srbije Hores, Georgi Genov, kao i Marija Labović, direktorka Turističke organizacije Srbije.

– To je veoma dobra ideja i mi u BiH već nešto slično pokušavamo sa Slovenijom i Hrvatskom, pa bi povezivanje i sa istočnim državama nekadašnje SFRJ bilo poželjno. Turisti iz sveta, pogotovo Kine i dalekoazijskih zemalja svakako dolaze u region ali moramo svi zajedno da radimo na tome da se to i omasovi i da se tu zadržavaju duže – kaže Krešić.

Turistima iz daleka sve može biti “egzotično”, Pixabay/Наталья Коллегова

“Isterati” ljude iz buseva

U svojim uobičajenim turama, naravno pre ovogodišnje pandemije, turisti iz Kine i Južne Koreje dolazili su u ne malom broju u region ali tako što bi sleteli na aerodrome u Ljubljanu, Zagreb ili Beograd, i onda autobusima obilazili region. Krešić tu vidi dva problema.

– Oni se ne zadržavaju duže od dana na jednom mestu, da bi što više prešli za sedam ili deset dana aranžmana. I to je, naravno, dobro jer svaki je gost dobrodošao ali moramo da nađemo načina da ih zadržimo duže. Drugo je pitanje što to sve ide preko njihovih agencija i eventualno slovenačkih partnera a da lokalni nisu uključeni – objašnjava Krešić.

I „pod koronom“ se može, ako se hoće

Georgi Genov kaže da turistički sektor kao i države u celini moraju da nađu načine da se nosi sa mogućnošću da život sa (nekom) pandemijom bude “normalan“.

– Recimo sada bi trebalo usaglasiti sanitarne mere, tako da turisti koje dovedemo mogu da se nesmetano kreću regionom pod istim uslovima, a ne da im se na granicama traže različiti testovi – ističe Genov.

Upravo zadržavanje kroz bolju zajedničku a “lokalnu“ ponudu je ključno, kaže i Georgi Genov ih Horesa, jer sigurno ima šta da se vidi.

– Ne možemo Kinezima ponuditi da pređu toliki put samo zbog nečega u Srbiji. Regionalni pristup bi privukao i više putnika, a svima nama bi pojeftinio promociju – navodi Genov.

Pojedine zemlje Zapadnog Balkana su i u dosadašnjoj promociji na određenim tržištima, naročito udaljenim, bile predstavljene kao objedinjena turistička destinacija, kažu iz Turističke organizacije Srbije za 24sedam.

– Prednosti ovog pristupa leže kako u sličnostima turističkog proizvoda koje proizlaze iz same geografije regiona i zajedničke istorije, tako i iz komplementarnosti koja se ogleda u kombinovanju npr. planinskog odmora sa primorskim odmorom. Za turiste u svetu region nema dovoljno jasan imidž turističke destinacije i i ključ uspeha leži u partnerskom pristupu. Zemlje Zapadnog Balkana na tržištu ne bi trebalo da nastupaju kao konkurenti već kao partneri – ističe Marija Labović, direktorka Turističke organizacije Srbije.

U TOS-u su tako registrovali poprilično interesovanje za “eks Yu turu“, “Balkansku turu“ i “UNESCO turu”. Zbog toga je sa kolegama iz regiona Turistička organizacija imala brojne zajedničke nastupe na sajmovima širom sveta a zajedničkim snagama organizuju se i studijske posete novinara, blogera i turoperatora.

Pozitivna iskustva zajedničkog nastupa već postoje, recimo iz Singapura, gde su se Srbija, Crna Gora i Severna Makedonija predstavile azijskom tržištu kao jedna destinacija, rekao je pre neki dan za beogaradske novine Ljupčo Janevski, direktor za promociju i podršku turizmu u Severnoj Makedoniji.

Janevski insistira na tome da je oporavak turizma u regionu moguć samo na zajedničkom pristupu, jer ne može se samo oslanjati na lokalne poreske olakšice i državnu pomoć. Samo turistički radnici, smatra on, moraju da “potegnu” i promovišu ruralne destinacije, gastronomski, ekološki, avanturistički i druge oblike alternativnog turizma ovog jedinstvenog podneblja.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike