Baš ljuta Srbija: Fatalni južnoamerički sosovi sa našim šmekom (FOTO/VIDEO)

30.01.2023

06:35

0

Da od paprika uzgajanih u Srbiji može da se napravi prvoklasni sosovi i prelivi 24sedam se uverio na AgroBelgrade 2023

Baš ljuta Srbija: Fatalni južnoamerički sosovi sa našim šmekom (FOTO/VIDEO)
Fatalni sosovi Fatalnih začina - Copyright 24sedam/Nenad Vujanović

U Srbiji ima nekoliko malih proizvođača koji se bave proizvodnjom posebnih vrsta začina ili sosova – onih ljutih u malim bočicama kakve obično srećemo pod stranim brendovima u supermarketima ili specijalizovanim prodavnicama („zdrave“) hrane.

Da sve to može da se napravi i u Srbiji, jednako dobro ako ne i bolje nego bilo gde u svetu, pokazuju u firmi „Fatalni začini“, čijeg smo vlasnika upoznali na proteklog vikenda završenom regionalnom sajmu poljoprivrede AgroBelgrade2023. I to ne samo što su domaće proizvodnje, nego je i sve što u njih ide sa ovog podneblja.

- U principu se trudimo da sve bude naša sirovina i plod domaće zemlje, vode i vazduha… i našeg rada naravno. Sve što prave u Fatalnim začinima pravi se od biljaka koje se gaji kod nas. Semena su iz Centralne i Južne Amerike, Azije... ali je završni šmek svakako domaći – kaže Aleksandar Velimirović, suosnivač „Fatalnih začina“.

Aleksandar Velimirovića je, inače, živ dokaz da IT struka koja mu je životni poziv i koja finansira avanturu sa začinima, nije nespojiva sa nečim tako konkretnim i bazičnim kao što je proizvodnja hrane.

„Fatalni začini“ su nastali kao ideja jednog njegovog prijatelja, koji je pokrenuo proizvodnju začinskog bilja i od toga želeo da napravi nešto drugačije od sušenih mrvica začina. Aleksandar je ubrzo od najvećeg kupca postao partner, i sada je uz pomoć desetak saradnika proširio to u pozamašnu lepezu uglavnom ljutih sosova, preliva i dodataka za jelo.

Tu su tako proizvodi sa paprikama mulato isleno, kajen, halapenjo, habanero, lantern… sa dodacima od luka do pomorandže i čak čokolade

Ali u ponudi “Fatalnih začina“ nije sve ljuto, da se ne zabrinu oni nežnije konstitucije stomaka. Ima tu i nešto posebno za njih, kakav je na prime sušeni paradajz u maslinovom ulju, zatim namaz od kestena...

- Relativno je redak proizvod ovaj paradajz sušen i dimljen pa odležao u maslinovom ulju. Ima na tržištu i sušenog, čak i onog u maslinovom ulju ali to što je naš dodatno dimljen, daje posebno fatalnu notu uživanju u konzumaciji – napominje Aleksandar.

Aleksandrov partner je osmislimo većini prvih sosova, a posao se potom brzo razvilo i u širinu i u ljutinu. Neki ukusi su napravljeni ciljano, nalik na postojeće, neki istraživanjem i „igranjem“ a neki su svetlost dana ugledali kao – greška.

 - Kažu da je i dobar deo čuvene francuske kuhinje nastao kao greška, od jela, preko buđavog sira do šampanjca, pa što ne bi i naši sosovi. Neke blage sosove smo greškom zaljutili, neki su nam slučajno fermentisali… Dovoljno smo mali da bi se igrali i eksperimentisali pa kroz to, i kroz greške koje se svakom događaju mogu da ispadnu i neke veoma lepe stvari – kaže Aleksandar.

Za potrošače sa tržišta gde se ljutina u hrani ili otpornost na ljuto meri količinom „ferefonki“, Aleksandar kaže da su njihove papričice i bogatije ukusom i mnogo ljuče nego što je navedeni „srpski standard“.

A i za količinu ljutog kaže da se to uči kao i sve drugo. Doduše, za nespremne, one najžešće mogu da „ozbiljno zabole“.

- Poenta je samo krenuti od najblažeg i navikavati se postepeno. To čak ne mora da bude ni dug proces. Da degustaciji se može proći za dva minuta od najblažeg do najljućeg. Samo treba hrabrosti – kaže Aleksandar.

Dug put do potrošača

U proizvodnji, pokazalo se još jednom, mali domaći proizvođači iz prehrambenog sektora „čuda prave“ ali, nažalost, prodati to nije nimalo lako. Put od plantaže do trpeze nije kni kratak ni lak.

- Naše proizvode plasiramo kroz prodavnice zdrave hrane i male markete koji su prepoznali potrebnu da tako nešto imaju u ponudi. Ima nas i u Ada molu u Beogradu na „ostrvu“ sa sličnim proizvodima. U supermarketima nećete naći proizvode malih proizvođača jer mi nemamo ni količine ni mogućnosti da zadovoljimo uslove koji oni traže. Bolje nije ni u horeka sektoru, koji je loše prošao u koroni a i zahteva sasvim drugačije materijale za pakovanje od onog koji mi radimo – objašnjava Aleksandar.

Zbog toga ko voli ljuto, ili ko bi da oproba svoju gurmansku hrabrost, mora malo da prošeta ili proizvod nabavi onlajn.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike