aktuelno

Evropa tek sad shvata i oplakuje svoj propust: Rat u Ukrajini dao je Kini neočekivanu prednost

14.12.2024

21:02

0

Autor: Vladimir Tanacković

Zabrana letova iznad Rusije u mnogim zapadnim zemljama koristila je Pekingu

Evropa tek sad shvata i oplakuje svoj propust: Rat u Ukrajini dao je Kini neočekivanu prednost
Copyright Profimedia

Evropski letovi za Kinu postali su duži, skuplji i još nepristupačniji, jer sve više avio-kompanija otkazuje rute, ali se kineske avio-kompanije ne suočavaju sa takvim problemima.

To je nuspojava rata u Ukrajini, koji je doveo do sankcija između Kremlja i zapadnih vlada, uključujući zatvaranje ogromnog ruskog vazdušnog prostora za evropske avio-kompanije. Ali to ne utiče na zemlje poput Kine koje imaju bliske veze sa Kremljom.

- To je konkurentski nedostatak za evropske prevoznike. To je jasno - rekla je izvršna direktorka berlinskog aerodroma Aleta fon Masenbah.

Pošto je najveća zemlja na svetu pretvorena u ogromnu zonu zabrane letova za zapadne operatere, prevoznici putnika i tereta primorani su da koriste duže rute kako bi izbegli Rusiju i zato snose troškove povezane sa sagorevanjem više goriva i plaćanjem prekovremenog rada pilota i osoblje.

Borba da se ostvari profit na putovanjima između Evrope i Azije dovela je do toga da nekoliko avio-kompanija, uključujući "Lufthanzu", "British Airways" i poljski LOT, obustavi neke rute.

Umesto toga, kineski i drugi neevropski prevoznici povećavaju broj direktnih letove iz Azije u evropske gradove.

Evropa tek sad shvata i oplakuje svoj propust: Rat u Ukrajini dao je Kini neočekivanu prednostProfimedia
 

- Naše avio-kompanije koje opslužuju, na primer, Berlin - Peking moraju da idu drugom rutom, dok kineske ne moraju - rekla je Aleta fon Masenbah.

Nakon što je najmanje pet evropskih avio-kompanija otkazalo letove za Aziju, Evropska komisija je u oktobru obećala studiju o konkurenciji na međunarodnim linijama koja se dotiče ovog pitanja. Ali avio-industrija ostaje skeptična da će Brisel reagovati.

- Ne očekujem da će iz ovoga nešto proizaći - rekao je Vili Volš, generalni direktor lobija avio-kompanija Međunarodnog udruženja za vazdušni transport (IATA).

- Možete da tvrdite da avio-kompanije na koje je uticala politička odluka treba da budu obeštećene. Ali sumnjam da u Komisiji ili evropskim zemljama postoji mnogo želje da se to uradi - dodao je Volš.

Putnici uvek plaćaju

Nedavni istraživački rad istakao je rastuće troškove i cena karata povezane sa zatvaranjem ruskog i ukrajinskog vazdušnog prostora.

Evropa tek sad shvata i oplakuje svoj propust: Rat u Ukrajini dao je Kini neočekivanu prednostProfimedia
 

- Za "Finer", let od Helsinkija do Pekinga povećan je za 1.729 nautičkih milja (3.202 kilometra), što rezultira produžavanjem vremena putovanja za skoro četiri sata - napisali su David Enen i Florijan Vozni, istraživači iz Nemačkog centra za vazduhoplovstvo.

Svi evropski aerodromi severno od 50. stepena geografske širine doživljavaju značajno povećanje vremena leta, za više od 100 minuta na nekim rutama, navodi list, nabrajajući gradove poput Londona, Pariza, Brisela, Amsterdama i Frankfurta. Oni severno od 57. paralele, uglavnom nordijske prestonice, još više su pogođeni, sa povećanjem vremena leta na nekim rutama za više od 200 minuta.

Enen i Vozni su izračunali da za letove između Evrope i Azije koji polaze iznad 50. paralele, prosečno povećanje cena karata iznosi 43,47 dolara ili 5,4 odsto prosečne cene karte. 

- Iznad 57. stepena geografske širine povećanje cena avionskih karata je 90,33 dolara ili skoro 15 odsto - navodi se.

Generalno, promene u vremenu putovanja iznad pet minuta i ispod 60 minuta povećavaju cene avionskih karata za 59 dolara. Za vreme putovanja povećano od 60 do 120 minuta cene avio-karata se povećavaju za 190 dolara.

Ove brojke imaju poražavajući efekat na tržište za neke rute.

Evropa tek sad shvata i oplakuje svoj propust: Rat u Ukrajini dao je Kini neočekivanu prednostProfimedia
 

Evropske avio-kompanije napuštaju Kinu

Oktobarsko otkazivanje linije Varšava - Peking "LOT Polish Airlinesa" zbog većih operativnih troškova bilo je samo poslednji korak u očaju evropske avio-kompanije. 

"Scandinavian Airlines" je ranije najavio obustavu svoje linije Kopenhagen - Šangaj, dok je Grupa "Lufthanza" nedavno potvrdila da odustaje od svakodnevnog direktnog leta iz Frankfurta za Peking.

"British Airways" je takođe otkazao svoju liniju London - Peking krajem oktobra, otprilike u isto vreme kada je obavljen poslednji let "Virdžin Atlantika" iz Londona za Šangaj.

Dok su evropske avio-kompanije teško pogođene geopolitičkom situacijom, neki avio-prevoznici koji nisu iz EU to iskorišćavaju.

Kina preuzela vazdušni saobraćaj

Prošlog leta "China Eastern Airlines" objavio je da povećava svoj evropski kapacitet na 19 ruta i 244 nedeljna povratna putovanja.

Evropa tek sad shvata i oplakuje svoj propust: Rat u Ukrajini dao je Kini neočekivanu prednostProfimedia
 

"China Southern Airlines", koja je nedavno pokrenula direktnu liniju od Budimpešte do Guangdžoua, sada opslužuje 11 destinacija u Evropi.

Najveći kineski putnički avio-prevoznik koji leti za Evropu je "Air China", koja broji 32 rute i 53 dnevna leta, što je za 116 odsto više u odnosu na 2019. godinu, objavio je "Global tajms", publikacija u vlasništvu Komunističke partije Kine.

Kineske avio-kompanije sada čine "77 odsto saobraćaja između Kine i Evrope, u odnosu na 50 odsto pre pandemije", napisao je analitičar Pjotr Grobelni u oktobru.

- Na nekim tržištima, poput Italije i Ujedinjenog Kraljevstva, kineski prevoznici sada drže čak 100 odsto, odnosno 95 odsto tržišta - navodi Grobelni.

- Za evropske prevoznike strategija je u ovom trenutku da priznaju nepravdu, ali oni su bili prilično tihi u vezi sa tim, prihvatajući političku realnost. Mogli bi da pokušaju da lobiraju da i konkurenti moraju da poštuju zatvaranje vazdušnog prostora, ali to nikada neće uspeti - rekao je Endrju Čarlton, generalni direktor konsultantske kuće "Aviation Advocacy".

Volš je tvrdio da zatvaranje ruskog vazdušnog prostora nema nikakve veze sa bezbednošću i rekao je da su evropske avio-kompanije žrtve politike.

- Nadaću se da će doći kraj rata u Ukrajini i da ćemo se vratiti u normalnije okruženje. Možda je to samo želja, ali verujem da je to ono što svi žele - zaključio je on.

Bonus video

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike