Kometa Nišimura osvetliće nebo ovog meseca, vraća se tek za 400 godina (VIDEO)

10.09.2023

Ove vrste kometa potiču iz Oortovog oblaka i mogu ili samo jednom proći kroz Sunčev sistem ili imati orbitalne periode u rasponu od 200 do nekoliko hiljada godina

Kometa Nišimura osvetliće nebo ovog meseca, vraća se tek za 400 godina (VIDEO)
Kometa/ilustracija - Copyright Foto:Pixabay

Novootkrivena sjajna kometa osvetliće nebo severne hemisfere 12. septembra, a potom oko 17. septembra, da bi se vratila tek za 400 godina.

Amaterski astronom Hideo Nišimura iz japanskog grada Kagave otkrio je ovu kometu u avgustu. Snimio je ekspozicije koristeći standardni Kenon DSLR fotoaparat i telefoto objektiv, a nakon obrade ekspozicija je postalo očigledno da postoji blistavi objekt koji brzo prolazi kroz naš unutrašnji solarni sistem. Majnor Planet Centar je zvanično potvrdio otkriće i nazvao kometu C/2023 P1 (Nišimura), a slovna oznaka "C" označava neperiodičnu kometu.

To znači da ove vrste kometa potiču iz Oortovog oblaka i mogu ili samo jednom proći kroz Sunčev sistem ili imati orbitalne periode u rasponu od 200 do nekoliko hiljada godina pre nego što se vrate u blizinu Sunca. Prema COBS-u (Comet Observation Database), Nišimura je kategorisana kao "hiperbolična kometa", što sugeriše da ima obilje energije koja je sprečava da bude trajno "uhvaćena" u solarni sistem.

Da bi napustila Sunčev sistem, kometa prvo mora da "preživi" najbližu tačku u odnosu na Sunce pošto komete koje prilaze Suncu prvi put imaju veći rizik od raspada, a sudbina Nišimure je u tom smislu neizvesna.

Pol Kodas, zvaničnik NASA, smatra da će "kometa verovatno preživeti prolazak pored Sunca", i ne veruje da će izgoreti tom prilikom, prenosi Glas Amerike.

Kada intenzivna sunčeva svetlost prvi put dođe u kontakt s površinom komete, postaje moguć širok raspon ishoda. Zbog toplote i pritiska koje proizvodi Sunce i solarni vetar, kometa se u nekim slučajevima može otopiti i raspasti.

Jedan takav primer je kometa ISON, koja se raspala samo nekoliko sedmica pre nego što se očekivalo da će kreirati izvanredan prizor na nebu. Nišimura će 18. septembra biti najbliže Suncu u svojoj orbiti, a ako izdrži radijaciju i ne raspadne se, napraviće krug i krenuti nazad.