Otkrivena planeta slična Zemlji puna vulkana: U našem je komšiluku, a razlikuje se po bitnoj odlici

18.05.2023

Samo jedna njena strana okrenuta je zvezdi, pa je verovatno veoma topla i mogućnost da na njoj postoji tečna voda veoma je mala

Copyright Profimedia

Planeta LP 791-18d kruži oko crvenog patuljka na oko 90 svetlosnih godina od Zemlje, koji se nalazi u sazvežđu Pehar. Procenjuje se da je planeta samo neznatno (20 odsto) veća i da ima sedam puta veću masu od Zemljine, a istovremeno je u zahvatu plime - to jest, okrenuta ka zvezdi jednom stranom.

Nedavno objavljena otkrića ukazala su na postojanje planete veličine Zemlje za koju se veruje da je prekrivena vulkanima skoro koliko i vulkanski najaktivniji satelit Io.

Zbog toga što je samo jedna strana okrenuta zvezdi, ona je verovatno veoma topla, pa mogućnost da na njoj postoji tečna voda veoma mala. Međutim, analiza je pokazala da LP 791-18d redovno prolazi blizu LP 791-18c, mnogo masivnije spoljne planete, dok kruži oko zvezde.

- Veliko pitanje u astrobiologiji, oblasti koja široko proučava poreklo života na Zemlji i šire, jeste da li je tektonska ili vulkanska aktivnost neophodna za život. Pored potencijalnog stvaranja atmosfere, ovi procesi bi mogli da iznesu materijale koji bi inače potonuli i ostali zarobljeni u kori, uključujuži i one za koje mislimo da su važni za život, poput ugljenika - rekla je koautorka studije Džesi Kristijansen.

Gravitaciona interakcija planeta uzrokuje da se orbita planete rasteže u elipsu, zbog čega se njena unutrašnjost zagreva plimskim silama. Plimsko zagrevanje verovatno zauzvrat izaziva redovne vulkanske erupcije, slično kao na Iou i drugim satelitima džinovskih planeta u Sunčevom sistemu.

Erupcije će verovatno emitovati gasove koji mogu stvoriti atmosferu sa pritiskom pogodnim za postojanje tečne vode na noćnoj strani.

Egzoplanetu su otkrili zemaljski teleskopi, kao i Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) i arhivirani podaci sa sada neispravnog Spitzer svemirskog teleskopa.

Otkrića su objavljena u sredu u časopisu „Nature".