Nasin rover našao dokaz da je na Marsu postojao život?

11.02.2023

Naučnici očekuju da će pronaći tragove o tome kako se nekada vodena planeta transformisala u ledenu pustoš kakva je danas

Nasin rover našao dokaz da je na Marsu postojao život?
Copyright Printscreen Twitter/NASA

Snimak sa Nasinog rovera Kjuriositi otkrio je ubedljive dokaze da je veliko vodeno telo nekada postojalo u oblasti Crvene planete za koju se ranije smatralo da je bila neplodna pustoš, objavila je ove nedelje američka svemirska agencija.

Rover, koji istražuje planetu više od jedne decenije, znatno je poboljšao naše razumevanje marsovskog pejzaža otkako je sleteo na površinu planete 2012. godine.

Nedavno otkriće na području planete poznatom kao "jedinica koja sadrži sulfate" posebno je uzbudilu Nasu nakon što su pronašli "najjasniji dokaz do sada" da je veliko jezero verovatno postojalo u oblasti za koju se ranije smatralo da je sadržala samo malo vode.

- Ovo je najbolji dokaz da su postojali voda i talasi od svih koje smo videli u celoj misiji. Popeli smo se kroz hiljade stopa jezerskih naslaga i nikada nismo videli ovakve dokaze - a sada smo ih našli na mestu za koje smo očekivali da će biti suvo - rekao je Asvin Vasavada iz Nase u izjavi ove nedelje.

Pretpostavlja se da, ako je život, mikrobni ili drugi, ikada postojao na Marsu, dokazi za to bi potencijalno mogli biti otkriveni u blizini mesta gde je voda nekada bila koncentrisana. Naučnici takođe očekuju da će pronaći tragove o tome kako se nekada vodena planeta transformisala u ledenu pustoš kakva je danas.

- Pre milijardi godina talasi na površini plitkog jezera uzburkali su sediment na dnu jezera, stvarajući tokom vremena nabrane teksture ostavljene u steni - dodala je NASA u svom saopštenju u sredu.

Međutim, pokušaji bušenja za uzorke u podnožju planine Šarp, koja je nekada sadržala potoke i jezera, bili su komplikovani jer je rover naišao na stene koje su bile previše tvrde za bušenje.

Otkriće vode na Marsu prvi put je potvrdila Nasina svemirska sonda Feniks 2008. godine, sa kasnijim misijama koje su locirale veliko subglacijalno jezero nedaleko ispod južne polarne ledene kape.