„Ovo je kao pronalaženje svemirskog blaga": Teleskop Džejms Veb napravio fotografiju egzoplanete! (FOTO)

03.09.2022

Naučna zajednica je fascinirana prizorom

Teleskop Džejms Veb - Copyright Profimedia

Astronomi su snimili prvu direktnu sliku egzoplanete svemirskim teleskopom Džejms Veb.

Egzoplaneta, ili planeta van našeg Sunčevog sistema, gasni je gigant otprilike šest do 12 puta veći od Jupitera. Planeta, nazvana HIP 65426 b, stara je oko 15 do 20 miliona godina - što je čini mladom planetom u poređenju sa Zemljom, koja je stara 4,5 milijardi godina.

Nalazi se oko 385 svetlosnih godina od Zemlje.

Planeta se može videti u četiri različita opsega infracrvene svetlosti koju snimaju Vebovi različiti instrumenti. Veb vidi univerzum u infracrvenom svetlu, koje je nevidljivo ljudskom oku, što ga čini savršenom svemirskom opservatorijom za otkrivanje detalja o udaljenim svetovima.

- Ovo je trenutak prekretnice, ne samo za Veb već i za astronomiju uopšte - rekao je Saša Hinkli, vanredni profesor fizike i astronomije na Univerzitetu Ekseter u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Ova egzoplaneta, nazvana HIP 65426 b, prvi put je otkrivena 2017. godine pomoću veoma velikog teleskopa Evropske južne opservatorije i njenog instrumenta SPHERE, koji se nalazi u Čileu. Instrument je tada napravio slike planete kroz kratke infracrvene talasne dužine, ali Vebova sposobnost da vidi duže infracrvene talasne dužine može obezbediti više detalja.

James Webb Space Telescope/NASA

Egzoplaneta je oko 100 puta udaljenija od svoje zvezde domaćina nego što je Zemlja od Sunca, što je omogućilo Vebu i njegovim instrumentima da odvoje planetu od njene zvezde. Neki od Vebovih instrumenata su opremljeni koronografima ili maskama koje mogu da blokiraju svetlost zvezda, omogućavajući teleskopu da uhvati direktne slike egzoplaneta.

Zvezde su mnogo svetlije od planeta i u ovom slučaju, HIP 65426 b je više od 10.000 puta manje svetao od svoje zvezde domaćina u bliskom infracrvenom svetlu.

- Dobijanje ove slike izgledalo je kao pronalaženje svemirskog blaga. U početku sam mogla da vidim svetlost zvezde, ali sam pažljivom obradom slike uspla da uklonim tu svetlost i otkrijem planetu - rekla je Arin Karter, vodeći analitičar fotografija i postdoktorski istraživač na Univerzitetu Kalifornije u Santa Kruzu.

Dok je svemirski teleskop Habl bio prvi koji je snimio direktne slike egzoplaneta, Vebovo infracrveno istraživanje egzoplaneta tek počinje. Teleskop je već podelio prvi spektar egzoplanete tako što je otkrio tragove vode u njenoj atmosferi i pronašao prve jasne znake ugljen-dioksida.